יומן ארועים

Bookmark and Share
מתרגלים חילוץ ימי פורסם בתאריך 10.08.2011
תגיות: יחידת 669 , טייסת "החרב המתהפכת" , חילוצים
בחום של אוגוסט אף אימון לא יכול להיות מפתה יותר. טייסת "החרב המתהפכת" יצאה יחד עם לוחמי 669 לסדנת חילוץ ימי. למרות הבריזה והנוף התכול, מסתבר שהטיסה הרטובה טומנת בחובה גם לא מעט סכנות
מאי אפרת

לכמה דקות, מסוק הינשוף של טייסת ה"חרב המתהפכת" נראה כאילו הפך למתקן משוכלל בג'מבורי. קשורים זה לזה ברתמות חילוץ, מקפצים לוחמי 669 (יחידת החילוץ בהיטס) אל המסוק ואל הקרקע, כשרגליהם מונפות באוויר.
אבל בקרוב, כשאת הנוף בבסיס פלמחים יחליף נוף החופים של ארצנו, והלוחמים יקפצו הישר למים הקרים של הים, כנראה שהסיטואציה הזו תראה משעשעת פחות. "אני הייתי מתחלף איתם וקופץ למים", אומר בקנאה רס"מ (מיל') רמי, המכונאי המטוס. "זאת חוויה, בעיקר בקיץ".

עניין של דיוק
אם לא יחול שינוי בתוכניות ורמי ישאר בבטן המסוק, הוא יצטרך להתמודד עם משימה לא פשוטה. כמכונאי מטוס תפקידו לקשר בין הטייסים, שמצליחים להביט מהקוקפיט רק אל עבר הים, לבין הלוחמים שעסוקים במשימת החילוץ. "ולזה צריך להוסיף גם את האחריות על הכבלים", מציין רמי. "אם לא מדייקים בביצוע עשויים להתרחש מספר מקרים לא נעימים בלשון המעטה. כמו גרירה של הלוחמים בים או שחרור עודף של כבל שעלול להיכרך מסביב לצוואר, ואז זאת סכנת חיים של ממש".
"אבל כל הסיפור הזה הוא רק מעטפת", מדגיש רמי. "המשימה האמיתית שלנו היא להביא את הלוחמים לעבר הניצולים. הם אמורים להגיע אליהם, להכין אותם לעליה למסוק, ואז אני מכוון את הטייסים לעברם. המטרה שלנו היא שהם יתפסו את כבל החילוץ בניסיון הראשון, וזה בעייתי- כי יש הרבה תנועה וצריך לשמור על המסוק יציב. זה אימון מורכב וקשה אבל הוא נותן סיפוק אדיר".

מחלת ים
האימון בטייסת הוא רק חלק מסדנת ים חיילית, שנערכת בטייסות הינשופים והיסעורים על בסיס קבוע. החילוצים הימיים לעומת זאת, הם דווקא בגדר אירוע נדיר. דבר שמעורר את השאלה- לשם מה נדרשת השקעה כה גדולה?
"אין יותר מידי הזנקות לחילוצים במים, יש צוותים שלא יבצעו חילוץ ימי כל החיים, אבל זאת כשירות שנדרשת משתי סיבות", מסביר אל"ם (מיל') יוסי, אחד מהטייסים בצוות. "הראשונה היא במקרה של מטיילים או לוחמים שנפגעים מסיבה זו או אחרת בים. השניה היא במקרה של טייס נוטש. המקום הכי טוב לנטישות הוא בים, כי אז הטייס לא נפגע בנפילה ומגיע לרוב לאזור לא מאוים, אלא אם כן הים הוא מטר מחוף של מדינה עוינת".

כל עוד התרגיל נשאר במים הטריטוריאליים של מדינת ישראל, גם חיל-הים מוצא את מקומו במשוואה. "הוא נכנס לתמונה בכך שהוא מוציא גוררת, כלי שיט שתקפידו לפקח על מוקד האימון", מסביר יוסי. "במידה ויש במים אנשים במרחק של כמה קילומטרים מהחוף, והמטוס נאלץ לעזוב בעקבות תקלה, הגוררת מחזירה את האנשים ליבשה". כדי למנוע מצב שכזה, נדרשות כל הנפשות הפועלות לערנות מוגברת. "זאת טיסה מעניינת ומורכבת, היא דורשת תיאום מלא בין כל הצוות במטוס והטסה מאוד מדויקת. בים אין לך נקודת יחוס, זה שטח הומוגני שקל לאבד בו תחושות. גם הרסס שמעלה הרוטור מקשה עליך לזהות את מצב המטוס במרחב. ועכשיו תוסיפו לזה את הלוחמים שצריכים לעלות, להיקשר, לרדת ולהתנתק", מציין יוסי ומוסיף: "החילוץ דורש פוקוס מלא, כולם צריכים להיות מחודדים לגמרי. יש אין סוף מקומות שבהם נוכל לחטוף איזו בעיטה".

 

 

 
1 | 2 | 3 | 4
 
מתדרכים מחוץ למסוק הינשוף
מתדרכים מחוץ למסוק הינשוף

צילום: יונתן זלק