יומן ארועים

Bookmark and Share
בשדה חיט"ן פורסם בתאריך 05.06.2011
אתם נוסעים בכביש לא ידוע ומתביישים לבקש הוראות. מכירים את המצב? דמיינו את אותו המצב, בחושך מוחלט, לא בדיוק על כביש אלא יותר קרוב לעננים, כשבכל רגע מישהו עלול לשגר לעברכם טיל. אחרי הפסקה של חמש שנים, חזרה תחרות מערך המסע"ר להתקיים כסדרה
מאי אפרת, יעל הררי ויהונתן מרוז

כך עובדת אולימפיאדת המסע"ר (מסוקי סער): כל טייסת שולחת שני מבני מסוקים המוטסים על-ידי מיטב אנשיה, כאשר כל שלבי התחרות מתרחשים בשעות הלילה. בתוך האפלה האופפת את שטחי האימונים בדרום, צריכים המשתתפים להוכיח את כישוריהם במספר סוגי משימות.

מנה ראשונה: חיט"ן (חילוץ טייס נוטש) וחילוץ כוח במצוקה, בהשתתפות כמה סוללות הגנה אווירית מדומות כדי שאף אחד לא יתלונן שקל לו מדי. הטייסים עצמם, אגב, לא יודעים אם המסוק הופל או לא ואם כן, כמה פעמים - המידע הזה שמור בכספות של מחלקת הדרכה.

"ניסינו ליצור תחרות המשלבת אלמנטים מבצעיים, טיסה מול איומים וגם אלמנטים של ניווט", מספר רס"ן עדי, ראש מדור מסוקי סער במחלקת הדרכה בחיל-האוויר ואחד ממתכנני התחרות. "המסגרת של התחרות היא סוד עבור הטייסות - הן יודעות על עצם קיומה של התחרות, יודעות את מסגרת הזמנים ואיפה לטוס, אבל לא יודעות בדיוק מה הן אמורות לעשות".

במשימה הבאה מחליטים מארגני התחרות לשלוף קלף מפתיע: הטייסים מקבלים הוראה לכבות את מערכות הניווט של המסוקים, לפתוח מפות שהוכנו מבעוד מועד ולהתחיל לנווט בחושך מצרים בכוחות עצמם. עזרים מותרים לשימוש: מפה וזוג עיניים. בהצלחה. "את זה אסור להם לדעת", מזהיר אותנו רס"ן עדי והכל כדי לא לקלקל למתחרים את ההפתעה.

החור של הצמיג
גם המכונאים המוטסים, שיושבים בבטן המסוק, לא נשארים מקופחים בתחרות: במחלקת הדרכה מצאו דרך מקורית למרר גם את חייהם. למשימה גויס צמיג לבן ומנצנץ. "המכונאי צריך לבצע חילוץ מנוף אל תוך החור של הצמיג. הוא מקבל ניקוד לפי הדיוק בביצוע המשימה". או במילים פשוטות: נגעת, לקחת, זכית.

בסיום התחרות יחזרו אנשי הטייסות לקרקע בפנים מיוזעות, בעיניים אדומות, אבל בפיהם אין אף תלונה. בכל זאת, מה לא עושים כדי לקבל גביע ממפקד חיל-האוויר, האלוף עידו נחושתן? הפרס הנכסף לא ייקטף על-ידי הטייסת המוכשרת, היצירתית או הזהירה ביותר, אלא יגיע דווקא לידיה של התחרותית מכולן. "כמו בכל תחרות, הפרמטר הראשון הוא הרצון לנצח", מציין רס"ן עדי. "אבל כמובן שהמוביל של כל מבנה צריך גם להצליח במשימה ולעמוד בזמנים. זה לא קל בכלל".

"זו טיסה מגעילה", מתערב קצין אחר במחלקה ומסיים באזהרה ידידותית: "אי אפשר להעלות את כתבי הבטאון על טיסה כזו. אתם תקיאו שם את הנשמה".

 
1 | 2 | 3 | 4 | 5
 
ינשוף - Black Hawk
ינשוף - Black Hawk