יומן ארועים

Bookmark and Share
מתכוננים לאש - אימון ראשון של יחידת הכיבוי פורסם בתאריך 21.04.2011
תגיות: השריפה בכרמל , תרגילים ואימונים
ענן העשן שנישא בשבוע שעבר צפונית למלון "יערות הכרמל" היה תוצאה של האימון הראשון שביצעו שניים ממטוסי הכיבוי החדשים של יחידת הכיבוי האווירי
איתי איתמר

בשעות הבוקר המאוחרות פרסה מפקדת שירותי הכיבוי של חדרה חפ"ק בשטחי הכרמל, שתפקידו בהמשך היום יהיה לכוון את המטוסים אל מוקד האש, אך עוד לפני כן, היה על החפ"ק להצית את השריפה לשם התרגול.
בשעה 12:40 כבר בערו 12 חביות. "יש לי שריפה דרומית לבית אורן, דרוש סיוע אווירי", הכריז בקשר טפסר יששכר תהומי, מפקד שירותי כבאות חדרה, ששימש כמפקד האירוע. תוך 25 דקות ריחפו מעל השריפה זוג מטוסי "אייר-טרקטור" F-802, נתנו תיאור תמונה אווירי ממבט-על למפקד האירוע והמתינו להוראות נוספות.
"לאחר שנרכשו מטוסי כיבוי חדשים, אנחנו רוצים לבדוק אותם בפעולה", מסביר רשף רמי חלפון, קצין מבצעים והדרכה בשירותי הכיבוי, אשר כיוון את המטוסים בקשר. "הטייסים מקבלים ממני מידע ראשוני בנוגע לכיוון ועוצמת הרוח וכיווני כניסה ויציאה. בהמשך אני מחלק להם הוראות בנוגע לכיבוי".
בשלב הראשון הורה רשף חלפון לפזר חומר מעכב בעירה משני צידי מוקד השריפה, על-מנת לבצע פס בידוד מהשטח הבוער. תוך מספר רגעים נכנס המטוס הראשון ליעף, יורד לגובה נמוך ומוריד ענן סמיך של עשן צהוב. בעקבותיו מגיע המטוס השני ותורם במאמץ הכיבוי.
"איך היה, רמי?" נשמעת השאלה ממכשיר הקשר.
"מצויין, בפעם הבאה אפשר להתחיל מוקדם יותר", הוא משיב.
"באירוע שריפה אמיתי, יש כמה שיטות לעצור את האש", מסביר רס"ן ניסים, סגן מפקד יחידת הכיבוי החדשה. "ניתן לרסס את הצמחיה לצד השריפה בקו ארוך של חומר מעכב בערה, על-מנת שכשהאש תתקרב אליה, היא לא תתלקח. כך ניתן להקל על הכוחות הקרקעיים ולתת להם יותר זמן להתמודד מול האש. בנוסף, ניתן לבצע כיבוי ישיר והלטיל מים או מעכבי בערה ישירות על האש".

לאימון הגיעו נציגים מתחנות כיבוי שונות, ביניהן: חיפה, גליל מערבי, מועצה אזורית חוף הכרמל, ירושלים ואף עובדי רשות הטבע והגנים, שבאו לצפות ולהתרשם מן הביצועים.
"גם בשריפה הגדולה לפני ארבעה חודשים שמו יותר דגש על פיזור חומר מעכב", מוסיף טפסר משנה אדם סלומון, קצין אגף המבצעים משירותי הכיבוי בירושלים, שהגיע כדי לצפות באימון. "עם הזמן, לאש כבר לא יהיה לאן להתפשט והיא מתחילה לדעוך".
לאחר שכל מטוס ביצע שני יעפים, הם שבים למנחת במגידו ממנו המריאו, על-מנת למלא מחדש את מיכליהם בחומר הכיבוי. כעבור 20 דקות הם כבר "מתייצבים" ליעף נוסף.
"אנחנו בוחנים את זמני יצירת הקשר וזמני ההגעה של מטוסי הכיבוי החדשים", אומר סולומון. "לפני שבועיים היה תרגיל באזור יערות בית שמש שגם בו נעזרו במטוסים, אך זו ההפעלה הראשונה של מטוסי חיל-האוויר".
"במהלך הנחיתות וההמראות, נמצאים הטייסים של חברת 'כים-ניר' בקשר עם בקרי השליטה של חיל-האוויר", מפרט רס"ן ניסים את אופן שיתוף הפעולה בין הכוחות. "אל מפקד השריפה שנמצא בשטח חובר קצין השטח שלנו, אשר עוזר לו לנהל את הכוח האווירי. המטרה היא שיהיה קשר לא רק בין היחידה למטוסים, אלא גם תיאום מלא עם שירותי הכבאות הארציים וכוחות הכיבוי שעל הקרקע וכך נוכל לקצר את תהליכי ההזנקה והתקשורת".
אנשי היחידה שמאויישים בימים אלו ממש לתפקיד צריכים בעיקר לצבור נסיון. "היום באתי בעיקר להסתכל וללמוד. לאף אחד מאיתנו אין נסיון קודם בכיבוי אש מהאוויר".
המטוסים הפגינו יכולות מרשימות והטילו מתזי חומר רציניים, אשר התגברו על האש תוך יעפים בודדים. למרות זאת, הם חזרו למנחת במגידו לתרגול בתדלוק נוסף של חומרים מעכבי בערה ודלק ושבו בפעם השלישית והאחרונה אל מוקד השריפה, הפעם מכיוון שונה.
"את העבודה של המטוסים אנחנו מכירים וכבר עובדים עימם שנים", אמר חלפון. "אלו מטוסים יעילים שיסייעו רבות בכיבוי השריפות. ישנם מקומות שלא ניתן להגיע אליהם עם כבאיות ולכן יש צורך במטוסים שיכולים להגיע לכל נקודה".
מטוסי הכיבוי רוכשים כשירות מבצעית כבר בימים אלו, כך שכבר בקיץ הקרוב יוכלו להירתם לפעילות באזורי שריפות. "מדובר בעצי אורן, צמחייה דליקה יחסית", מסביר רשף משנה דודו וענונו, רמ"ד מניעת דליקות בשירותי כבאות חדרה. "במיוחד בקיץ ובמיוחד אחרי חורף יבש כמו החורף האחרון, שהותיר את הצמחייה יבשה. אנחנו באזור הררי, לא נגיש עבור רכבי כיבוי וכוחות כיבוי רגליים וזה אינו אזור אורבני, כך שאין תשתית מים לצרכי כיבוי והרכב צריך לשאת את כמויות המים בעצמו. עד שרכבי הכיבוי ישובו עם כמות מים נוספת, השריפה תתחדש וכל העבודה תרד לטמיון. השימוש במטוסי הכיבוי כמענה לכיבוי הרגלי הוא חשוב מאוד: גם הודות ליכולת לייצר פסי בידוד שימנעו את התפשטות האש וגם בזכות ליכולת להנמיך את הלהבות כך שהכוחות הרגליים יוכלו להשתלט עליהן. כמו כן, האפשרות של הטייסים לייצר תמונה אווירית תורמת למקבלי ההחלטות בהערכת מצב נכונה וטובה יותר מההערכה המתקבלת מגובה הרכב. למעשה, שיתוף הפעולה הזה מוליד הפעלה נכונה של הכוחות והמשימות".
כעבור פחות משעתיים תם התרגיל, וניתן להבחין בשביעות הרצון על פניהם של כל השותפים. "זה נראה יוצא מן הכלל", מסכם טפסר תוהמי. "ראינו את השינוי בכיבוי, את כמות החומר והמקצועיות של הטייסים. הם ביצעו את הנדרש בתיאום מלא על פי לוח הזמנים. שרק יימשך ככה".
עוד לפני הקיץ, כך מגלה תוהמי, יתקיים תרגיל נוסף, על-מנת "להשתפשף" בתקשורת הדוקה יותר עם הטייסים.
"אני מאחל לנו שיהיה קיץ קל ונעים, ללא שריפות, אך אם תהיינה שריפות, אני מאמין שיש לנו מענה טוב ורציני יותר מבעבר. ראינו את זה היום - אנחנו נעמוד בכל המשימות".
גם מפקד היחידה, סא"ל רמי חותם את האימון במילה אחת: "מעולה!".

 

 

 
1 | 2