יומן ארועים

Bookmark and Share
מטוסי הכיבוי נחתו פורסם בתאריך 31.03.2011
תגיות: בסיס שדה-דב , טקסים ואירועים , השריפה בכרמל
בבסיס שדה דב ממשיכים להתכונן לפתיחת יחידת הכיבוי החדשה באמצע החודש הבא. היום נחתו בבסיס שלושת מטוסי הכיבוי הראשונים אשר יהוו את גרעין היחידה
איתי איתמר

היום נחתו בבסיס שדה דב שלושת המטוסים הראשונים מסוג Air-Tractor 802F אשר המריאו מספרד.
כזכור, בסוף חודש דצמבר בעקבות השריפה ביערות הכרמל, הכריז בנימין נתניהו, ראש הממשלה, על הקמת טייסת כיבוי חדשה.
פחות משלושה חודשים לאחר מכן, מונה סא"ל רמי למפקד יחידת הכיבוי. עד אשר תיפתח טייסת ויוכשרו צוותי אוויר וקרקע, תפעיל חברת "אלביט מערכות" את מטוסיה של היחידה החדשה, אשר יוטסו על ידי טייסי חברת "כים-ניר", המפעילה מטוסי ריסוס בשגרה.
"אני, מפקדה הראשון של יחידת הכיבוי האווירי גאה להוביל את שלושת המטוסים הראשונים של יחידת הכיבוי האווירי", אמר סא"ל רמי, בעוד המטוסים חולפים מעל הבסיס מלווים במטוס צופית מהבסיס. את דבריו סיים סא"ל רמי בברכת "ברוכים הבאים" בספרדית.
"נחיתה זו מבשרת על תחילתו של תהליך בעל משמעות רבה למדינת ישראל", אמר אל"ם ל', מפקד הבסיס, במהלך הטקס. "בעוד כשלושה שבועות תוקם היחידה לכיבוי אווירי ולמדינה תתווסף יכולת משמעותית בנוסף ליכולת הקיימת כיום. היכולת לכבות אש מהאוויר נדרשת הן בזמני שגרה והן בעת חירום".
"זה פרויקט מורכב מאוד", אומר סא"ל רמי, מפקד היחידה. "עלינו לעבוד עם גופים אזרחיים כמו רשות הכיבוי הארצית, רשות הטבע והגנים, קק"ל וכמובן עם 'אלביט', שזכתה במכרז. יש לייצר את שיתוף הפעולה הנכון עם כולם ואנחנו בונים יחד את צורת העבודה".
ייעוד יחידת הכיבוי האווירית הוא פיקוד, תכנון, שליטה ובקרה על משימות הכיבוי מהאוויר במדינת ישראל. "עם דגש על 'מהאוויר'", אומר סא"ל רמי. "אנחנו לא אחראים על כל כיבוי השריפות בארץ, אלא פועלים בתיאום עם נציג הכבאות הארצית. תפקידנו הוא להפעיל את אמצעי הכיבוי מהאוויר, להזניק את המטוסים, לדאוג שיגיעו למקום הנכון ויעמדו בזמנים, לשלוט עליהם בשטח ולנתב 'אמל"ח' למספר מוקדים בו-זמנית. בנוסף, נסייע באימוני יחידת הכיבוי ובבניית תורת הלחימה שלה".
"יחידת הכיבוי האווירי תשפר משמעותית את מערך הכיבוי בישראל ואת יכולתנו להתמודד בעתיד עם מקרים דומים לשריפה בכרמל", אמר תא"ל נמרוד שפר, רמ"ט חיל-האוויר. "כולי תקווה שהמטוסים ימריאו למשימות אימון והדרכה בלבד ולא נזדקק להם במשימות מבצעיות".

 

 



תחילה ייערכו יותר אימונים על-מנת לתרגל את תורת השליטה ולאחר מכן ייערכו אימונים אחת לשבוע-שבועיים. עם זאת, כנראה שהיחידה לא תזדקק לאימונים רבים בשל פעילויות הבט"ש הרבות.
"בממוצע יש 60-70 הפעלות בשנה", מפרט סא"ל רמי. "אך טייסי כים-ניר בעלי נסיון רב ומיומנים מאוד" ונראה שאף אחד לא הולך להתחשב בכך שהיחידה עדיין בחיתוליה, כך שבחודשים הקרובים צפויה לה עבודה רבה. "בין מאי לאוקטובר יש בערך 10 הפעלות בחודש, שזה אומר פעם בשלושה ימים בממוצע".
במקביל תהווה היחידה את צוות ההקמה של הטייסת הקבועה העתידה להיפתח ותטיס, כך מסתמן, מטוסים מסוג "בומברדייר 415".
"לא סתם הקמנו את היחידה הנוכחית בשדה דב", מסביר סא"ל רמי. "כאן גם אמורה להיפתח הטייסת, כאשר נכשיר את צוותי האוויר והקרקע".
בהמשך החודש ינחתו בארץ עוד שני מטוסים מסוג "אייר טרקטור" ושניים נוספים בעלי יכולת "סקופינג" (שאיבת מים ממאגרים או מהים תוך כדי טיסה). על-פי החוזה ישמשו המטוסים את חברת "כים-ניר" לכיבוי שריפות בלבד. מנחתי האם של המטוסים יהיו במגידו ובקדמה ובשעת הצורך גם במנחתים נוספים.
במהלך חודש אפריל צפוייה היחידה לקבל כשירות מבצעית ראשונית, מה שאומר שכבר ביום שלאחר מכן יוכלו לעלות לשמיים זוג מטוסים למשימת כיבוי. עד השבוע הראשון של מאי יוכשרו כבר כל טייסיה לביצוע המשימות.
מפקד היחידה מסביר כי בכל מטוס ישב טייס אחד, אך יש צורך בעוד טייס אחד לפחות בכוננות, בשל שעות העבודה הרבות באוויר המצריכות חילופים ומנוחה מדי פעם.

 

 

איך נולד סמל?
כאשר פותחים יחידה חדשה לא חסרות דאגות ומטלות: יש לבחור את הבסיס הייעודי בו תוקם, למנות בעלי תפקידים, ללמוד את המשימות והמכשולים, לבנות תורת לחימה, לרכוש אמצעי לחימה ומטוסים ולא פחות חשוב מכך: לבחור שם וסמל ליחידה ולמטוסים.
"לסמל ולשם הנבחרים יש חשיבות רבה", מספרת רב"ט גל מורן, אחת מאנשי הגרפיקה המעצבים את הסמלים מתוכם ייבחר הסמל הסופי. "הם לא נבחרים ביום אחד או באופן אקראי. יש לא מעט חשיבה מאחוריהם".
"דרושים שמות שייצגו בכבוד את תפקיד היחידה ואת טייסיה", מוסיפה טוראי קורל גולדמן, מעצבת נוספת. "בסופו של דבר, זו גאוות היחידה שלהם".
עיצוב הסמל אינו עניין פשוט. "צריך להתייחס לקונספט של הטייסת ולחשוב על מוטיבים הקשורים בכך", משתפת רב"ט גל בתהליך העבודה. "בהתחלה זרקנו מילות מפתח כמו להבות, אש ומים. בנוסף, בצה"ל אוהבים לשלב דמויות של חיות, אז חשבנו על פניקס, עוף החול שקם לתחייה מאפר, כמו גם יערות הכרמל שמתחדשים כיום במקביל לפתיחת היחידה".
בינתיים עובדים הגרפיקאים במרץ, ומודים כי העבודה מסובכת יותר משנדמה, במיוחד בלחץ הזמן המוקצב עד הפתיחה הרשמית של היחידה. "זה מגניב שהסמל שאנחנו מעצבים ישרת יחידה שלמה, במיוחד כשאתה יודע שזה משהו שיישאר לאורך הרבה שנים ולא יישכח כל כך מהר", מסכימים הגרפיקאים. "זו תהיה גאווה לראות את מטוסי הכיבוי בפעולה, כשעל זנבותיהם מתנוסס הסמל שלנו".
ומה יהיה שם הטייסת? אחד השמות אותם הציע ראש הממשלה הוא "אלעד", על שם הנער אלעד ריבן ז"ל, שנהרג תוך כדי השתתפות במאמצי הכיבוי של השריפה בכרמל. מפקד היחידה העלה הצעה נוספת - "לוחמי האש", שתפקידה להחדיר "רעל" ומוטיבציה.
בנוגע לבחירת שם עברי למטוס, ישנם קריטריונים רבים בהם עליו לעמוד: משימות המטוס, קשר היסטורי, מקוריות וגם ובעיקר שם פשוט שניתן לומר גם ביחיד וגם ברבים. "החברות האזרחיות הציעו את השם 'מטר'", אומר סא"ל רמי. "אני חשבתי על 'מלקוש' או 'יורה'". 

 
1 | 2 | 3 | 4 | 5