יומן ארועים

Bookmark and Share
באוויר ועל הקרקע פורסם בתאריך 05.12.2010
תגיות: שריפה בכרמל
השריפה בכרמל נכנסת ליומה הרביעי והפעילות האווירית מבסיסי החיל מוסיפה להיות אינטנסיבית ומקיפה. בחפ"ק האווירי בחיפה מפקדים על הגיחות הרבות מעל הכרמל וכוחות קרקעיים מסייעים לכוחות הכיבוי בשטח
טל מיכאל, יעל הררי ודנה רוסו

מטוס הכיבוי האמריקאי "סופר-טאנקר" חזר לפני זמן קצר לבסיס נבטים ממנו המריא הבוקר. מפקד נבטים תא"ל ע' שהמריא איתו אמר כי הצוותים מקצועיים מאוד ושחרור החומר נעשה באופן מבוקר ומקצועי ומלמעלה רואים פחות דליקות. הגיחה הראשונה הייתה מעל קיבוץ ניר עציון והגיחה הבאה מתוכננת לשעות הצהריים. בבסיס תל נוף ממשיכים המטוסים הרוסיים למלא מים ולצאת לגיחות הכיבוי בעיקר באזור נחל כלח.

בבסיס תל-נוף נערכו לקראת הגעתם של המטוסים הזרים. הצוותים הטכניים וצוותי המנהלה בבסיס עבדו סביב השעון על מנת שהמטוסים יוכלו לצאת לכמה שיותר גיחות. "זה מרגיש כמו מלחמה פה בבסיס, רק שבמקום שטייסות הלחימה ילחמו, הטייסות התומכות הן אלה שנמצאות בכוננות", סיפר מפקד גף שפ"י, סרן ירון בן דוד. "רק אתמול היה כאן המטוס הרוסי שהמריא ונחת עכשיו בבסיס נבטים ובמקומו הגיעו מיד הספרדים".

"אנחנו כאן כדי לספק להם את כל השירותים הטכניים שהם צריכים", סיפר סגן סיימון קופרמן, קצין טכני בגף מטוסים אשר אחראי על קליטת המטוסים הזרים. "הם הגיעו עם טכנאים משלהם אבל אנחנו מספקים להם את כל מה שנוגע לשירות טכני בסיסי, כמו תדלוק למשל".

מבסיס רמת-דוד המריאו כבר עם אור ראשון מטוסים יוניים, טורקיים וצרפתיים והצטיידו במי ים בדרך אל מוקדי האש. גם המטוס הרוסי שהמריא אתמול מבסיס תל-נוף לבסיס נבטים, נחת הבוקר בבסיס רמת-דוד לתדלוק.

            

                                                               המטוס הרוסי בבסיס תל-נוף      

היקף הסיוע העולמי ניכר בשטח הבסיס הצפוני, כאשר כמעט בכל פינה ניתן להבחין במטוסי כיבוי. "כמעט ולא נותר שטח לנחיתת מטוסים בבסיס", אמר רס"ן אורן, סגן מפקד טייסת תעופה בבסיס.

החל מיום שישי בבוקר הוחלט בבסיס להטיס נציג צוות-אוויר ישראלי עם כל מטוס זר שעולה לאוויר. "הטייסים הישראליים מתמצאים בשטח ויש להם מפות ועזרים מתאימים", הסביר רס"ן אורן. "רוב התקשורת מתנהלת בעברית והטייסים הישראליים מתרגמים את עיקרי הדברים".

גם הצוותים הזרים מדגישים את חיוניות הנוכחות הישראלית במטוסים: "הישראלים עוזרים לנו לתמרן בין המטוסים והמשימות", הוסיף אפוסטולוס דרזיולוס, איש צוות הכיבוי היווני. "בסך הכל מדובר בתא שטח קטן ובפעילות רבה, אבל הכל הולך חלק ומקצועי".

קצין אש מהצוות הצרפתי אמר לאתר חיל-האוויר כי העבודה יוצאת מן הכלל על אף התנאים הקשים. המטוסים הצרפתיים נושאים 10 טון מים ומסוגלים לטוס נמוך מאוד.

הסיוע האווירי שמגיע מהעולם מעורר עניין בישראל, אבל המסייעים עצמם לא מתרגשים. "בסך הכל אנחנו רגילים לקריאות כאלו, פשוט לא בדצמבר. זה משהו שמאפיין יותר את הקיץ", הסביר דרזיולוס היווני. "ביוון יש הרבה שריפות בקיץ ואנחנו רגילים לעבוד עם אש. השנה הייתה שריפה גדולה באתונה וזה עוד כלום לעומת השריפה הגדולה שהייתה בשנת 2007 והצריכה גם היא סיוע עולמי נרחב. גם מישראל שלחו סיוע. אז עכשיו אנחנו מסייעים לכם".

גם על הקרקע פועלים כוחות גדולים של חיל-האוויר:בעין הוד הוקם חפ"ק המנוהל ע"י "היחידה שבעמק" המפעיל את כל הכוחות הקרקעיים מבסיסי החיל. 17 כבאיות נמצאות בשטח השריפה ומכוונות על-ידי מטוס אווירי שצופה על השריפה. סא"ל אסף, מפקד "היחידה שבעמק", המפקד על הצד הטכנו-לוגיסטי של החפ"ק סיפר כי הכבאיות נעות בין החפ"ק לשריפות שבשטח ביום ובלילה. "הלילות הם האוייב של הכבאיות, אבל הן פועלות הרבה בלילה מכיון שהכיבוי האווירי נפסק בחשכה. הכבאים והמפקדים מכל בסיסי החיל חדורי מוטיבציה ולא מוכנים ללכת לישון", אמר סא"ל אסף. אל"ם ש', מפקד בסיס רמת דוד, סיפר על תחושה של גאווה והירתמות מלאה של צוותי הכיבוי של החיל.

                          

 
1 | 2 | 3