יומן ארועים

Bookmark and Share
"לא כל אחד נכנס למערך הטכני" פורסם בתאריך 03.11.2009
תגיות: בית הספר הטכני , אישים
לבסיס הטכני של חיל-האוויר יש מפקד חדש. אל"ם דני פרנקל שמכיר את הבסיס עוד מימיו הראשונים בחיל-האוויר, מספר על התוכניות לעתיד ועל האנשים של בית-הספר
עדן בר- נוי

22 שנים עברו מאז צעד אל"ם דני פרנקל לראשונה בשערי בסיס הטכני. הפסקת ההשתתפות שלו בקורס-הטיס שנמשך זמן קצר, הביאה אותו דווקא קרוב יותר למטוסים.

"אמרתי לעצמי שאם לא אוכל להטיס את המטוסים זה לא אומר שלא אוכל לתקן אותם", הוא נזכר, אמירה שלא תתגלה כמפתיעה בהמשך. עוד לפני שבית הספר "הולץ" היה לשלוחה הראשית של מערך "הפלדה הכחולה" בגוש- דן, בחר פרנקל לסיים את לימודיו כהנדסאי מכונות תעופה.

אחרי שורה ארוכה של תפקידים טכניים והשלמת תואר שני בניהול עסקים, הוא חוזר למקום בו הכל החל. התלמיד שבחר במסלול הטכני הוא מפקדם של אלפי החניכים ב- 54 אתרים שונים בארץ. החייל שהוכשר כאן, אחראי כיום על הטמעתם של 108 מקצועות.  הקצין שקלט בשטח מאות חיילים במשך שירותו, הוא היום זה השולח.

בעידן בו החינוך הטכנולוגי בישראל הינו כמעט נחלת העבר והחילות מתחרים זה בזה על כוח האדם האיכותי, סבור פרנקל כי יש משמעות גדולה לתדמיתו של הבסיס אותו הוא מכנה "שער הכניסה לחיל-האוויר". בין פרידה מראש להק ציוד היוצא לדרישה בשלומם של כ-400 חניכי הטירונות, פורט בפנינו אל"ם פרנקל חלק מהדרכים בהם ינסה לחולל את השינוי הנדרש בשטח ליצירת "השער" הראוי.

מה הן התובנות העיקריות אותן אתה מביא לתפקיד מהשטח?

"בשבילנו, אנשי השדה, בסיס הטכני הוא יותר מסימן שאלה. אנחנו חושבים שאנחנו יודעים מה זה, אבל מתקשים להבין לעומק את העוצמות, המרכזיות ההשפעה והדילמות שהמקום הזה מזמן".

יחד עם זאת, יהיה זה השטח שינסח את התפיסות אותן יביא אל"ם פרנקל לבסיס.  הוא לא ישכח גם איך, בתור הקצין הטכני של טייסת "העטלף", נאלץ להתמודד עם מצבת טכנאים בה מאוישים ב-50 אחוז. "היום אני מבין שלא יתכן שקצין טכני יבלה את מרבית זמנו בניוד חיילים ממקום למקום וזה משהו ששמתי לעצמי כיעד. אין לנו תמיד השפעה מיידית על הדברים, אבל פקיחת עין שלנו תביא אותנו למנוע הישנות מצבים כאלה". 
 
לצד ההבנה של המפקדים בשטח, אל"ם פרנקל לא חוסך שבטו ומצביע על שינויי תפיסה הנדרשים גם בשטח. "מתפיסת 'תשכחו את מה שלמדתם בטכני' התנערתי עוד כקצין בשטח. אנחנו מערכת שמתחקרת את התכנים שהיא מעבירה ובכל שנתיים מבצעת סקר לגבי כל אחד מהמקצועות שהיא מלמדת, באמצעות אנשינו ואנשי השטח והמטה. מה שלא רלוונטי לא נמשך. ערוצי התקשורת אלינו בעניין פתוחים ואנחנו ערוכים לקבל הצעות".

ומה בדבר רמת האנשים?
 
"חשוב להדגיש שמדובר באוכלוסייה בעלת התפלגות נורמלית. קבוצת השוליים, שהיא קטנה משנדמה לעיתים, מציבה בפנינו הרבה דילמות. חשוב להדגיש שלא כל אחד נכנס למערך הטכני ומצד שני, אסור לנו לשכוח שאנחנו עדיין כור היתוך ויש פה חבר'ה שאפשר ושווה לעבוד איתם. לא מדובר רק פה בטיפול במערכות אלא גם בעיצוב האזרחים של השנים הבאות. בהקשר הזה אנחנו מכוונים ל'העברת מקל' מסודרת לבסיסים. מדובר ביכולת להתאים לבן אדם סוג מפקד ומשימה איתם הוא יוכל להתמודד ולהסביר למפקד החדש על מי צריך לשים עין ובאילו נושאים. הרצף הזה מתבטא עוד בטירונות, שאותה עוברים כל אנשי המערך משני המינים, פה בבסיס".

היכן עומד היום נושא שילוב האוכלוסיות בהכשרות השונות?

"בנוגע לשילוב הנשים פתרנו לדעתי את כל הבעיות בהן נתקלנו בעבר ולמיטב זכרוני, אין אצלנו כיום מקצוע אותו אישה אינה יכולה למלא. הרווח מכך הוא כולו שלנו וראיתי זאת מנסיוני בשטח: מקצוע בוחני התחמושת או טכנאי דרג א' היו בקריסה ופשוט התרוממו מרגע כניסת הנשים. ראה כמה טכנאיות אוויוניקה יש לנו היום. כיום הנשים מהוות חלק בלתי נפרד מהמערך. ראינו קצינה טכנית ואני רואה את היעד הבא בהתפלגות שוויונית בקורס הקצינים הטכניים ואפילו בדמות מפקדת גף טכני בטייסת".

"את שילוב החרדים אנחנו ממשיכים ורואים בו הצלחה. בעיקר מקפידים לפעול ברגישות הנדרשת בנושאים המובנים מאליהם. במחזורים הבאים יהיה יפה אם נוכל לחבר את ההצלחות מהשטח לבוא ולדבר עם החניכים כאן, בפלוגה החרדית הנפתחת כבר באופן קבוע בכל טירונות. אולי יהיה נכון לייצר לבתי- ספר 'על גבול" החרדיים, כמו אלה שראיתי בסיור עם מפקד החיל בשבוע שעבר בירושלים, דריסת רגל גם ב'פלדה הכחולה'".

כיצד מעלים את המוטיבציה לשירות במערך הטכני?

"אני רוצה שאנשים יפנימו שמדובר בשער הכניסה גם לתרבות הארגונית של החיל וככזה הוא חייב להיות מזמין. כזה שמי שעובר לידו יתעניין במה שקורה מאחוריו וירצה לעבור בו".

אל"ם פרנקל מציין כמובן את מערך ה"פלדה הכחולה", הגדל בהתמדה וזוכה להתעניינות מוגברת של האוכלוסייה בכל יישוב בו הוא פותח שלוחה. בשנים האחרונות אף משווקים הפרויקטים המרכיבים אותו את הנסיון והידע שמספקים לימודים אלו למקצועות דומים המבוקשים בשוק האזרחי. הבעיה העיקרית, לעומת זאת, הייתה וכנראה תמשיך להיות, עולמם של המתגייסים הרגילים. "אם הייתי קוסם הייתי שמח לשלוף פתרון לנושא, אבל מיתוג ושינוי תדמית הן עבודות סיזיפיות ולרוב גם איטית מאוד. הן צריכות לכלול מגוון ערוצי תקשורת". 

בחזון רחוק הטווח שואב אל"ם פרנקל השראה מקורס-הטיס ומתכנן יצירת מסגרת מצומצמת של קורסים שיאפשרו צבירת נקודות זכות אקדמיות. אלו יוכלו לשמש את החייל בעת שחרורו ולהפוך את אותם קורסים ליוקרתיים עבור "אליטה" של טכנאים.

"הקשר הראשוני שניצור יהיה עם נשיאי המוסדות האקדמאים. הכוונה, דרך אגב, היא לא בהכרח לניתוב עתידי למקצועות ההנדסה, אלא להציע לאנשים בעלי שאיפות שונות לצבור יתרון. עד אז, יש לנו גף חינוך גדול ופעיל מאוד, הבוחר נושאים שנתיים ומאפשר לכל מפקד להתמקד בנושאים החשובים לו. אותי למשל, מטריד מאוד כבר שנים נושא האלימות בחברה הישראלית, שהגיע לרמות בלתי נסבלות ואולי נבחר להתמקד בה בשנת 2010".

איך הבסיס נערך לשפר את תנאי איכות הסביבה?

"מלבד נושא האלימות נושאי הסביבה תמיד הטרידו אותי ואם הדבר היה אפשרי הייתי שמח להצטרף יחד עם הבסיס ולהפוך לשלוחה של ארגון 'גרינפיס'. הבעיה העיקרית בהקשר שלנו הוא נושא איכות האוויר הגבוה במפרץ שסביבנו והפעילות הראשונה בנושא היא מול עיריית חיפה אליה שייכים תלמידי בית- הספר מבחינה מוניציפלית. אקיים פגישה בנושא הזה עם ראש העיר ואני מקווה שנוכל ליצור מערכת יחסים הדוקה יותר עם העירייה בעניין".

בשנה האחרונה חנך הבסיס מנהרה תת- קרקעית וידע גם תאונת מטוס קטלנית. אילו צעדים ננקטים להגברת הבטיחות, בכביש ובמסלול התעופה?

"כרגע אנחנו בשלבי תכנון של כביש עוקף מלבד למנהרה הקרקעית של הולכי הרגל שנחנכה בקיץ האחרון, במטרה למנוע כליל מעבר לאורך מסלול ההמראה, לא של מכוניות ולא של חוצי רגל. ארוע שהתרחש בשבוע שעבר, במסגרתו חצו הוריו של חניך שבאו לטקס סיום הטירונות בצורה מסוכנת את המסלול, הביא אותנו להחלטה שמכוניות שאינן מהבסיס לא מורשות לחצות את המסלול כלל ואף הקצנו חניות ושילוט מיוחד לשם כך".

מאז שנות ה-70 מתפרסמות ידיעות בנושא פינוי חלק משטחי הבסיס. היכן עומדת ההתקשרות האחרונה בנושא עם חברת נמלי ישראל ומה הם כיווני המעבר?

"הכוונה לפנות ולמכור את שטחי הבסיס אכן ברורה המון זמן. הבעיה תמיד הייתה שלא נמצא קונה. עכשיו עשוי להמצא קונה כאשר חנ"י (חברת נמלי ישראל) מעוניינת להוסיף את השטח לנמל הצמוד לו ונמצאת במשא- ומתן עם מטה החיל לשם כך. ברגע שיוחלטו הסכומים נוכל לעבור לשלב התכנון כשהכיוון הוא ברור: דרומה. שתי האופציות הרציניות יותר הנשקלות כיום הן בסיס נבטים המחודש בעל עתודת הקרקע הגדולה ובסיס עובדה, המכשיר יחד איתנו כמעט את כל המקצועות בחיל. בית- הספר עתיד להישאר באזור בכל מקרה ולהמשיך להיות עוגן של חינוך טכנולוגי בצפון. דיברנו על העברת בית-הספר לאזור צומת סומך. זו לא אופציה אידיאלית והייתי רוצה לראות חלופות נוספות".

צילום: גף שפ"י בסיס הטכני