יומן ארועים

חיל-האוויר הטיס משלחת סיוע וחילוץ לקניה פורסם בתאריך 24.01.2006
המשלחת מיועדת לסייע לנפגעי קריסת הבניין
נועם גוטמן וטלי בן יוסף

אתמול (יום ב') בשעות הערב התקבלה בישראל פנייה מגורמים בממשלת קניה בבקשת סיוע בחילוץ נפגעים מבניין שקרס בבירה ניירובי. לאחר שהתקבל אישור ממשרד החוץ, החל פיקוד העורף לארגן משלחת חילוץ צבאית. חיל-האוויר, שנקרא לסייע בהטסת כוחות ההצלה, הטיס שני מטוסי קרנף (הרקולס) אחד מטייסת "הפילים" ואחד מטייסת "הציפור הצהובה" ומטוס ראם (בואינג 707) מהטייסת ה"בינלאומית" לקניה, ובהם אנשי פיקוד העורף, צוותים רפואיים וציוד חילוץ והצלה.

"הכל התחיל בשמונה בערב, כאשר קיבלנו מידע על קריסת בניין בניירובי", מספר רס"ן ד', סגן מפקד הטייסת ה"בינלאומית", שמטיסה את מטוסי הראם. "ככל הנראה, מדובר בבניין שקרס כאשר היה עדיין בתהליכי בנייה ושיפוץ. בהריסות נלכדו  200 איש ששהו במקום. התחלנו להכין צוות לטיסה ומטוס זמין למשימה בזמן קצר מאוד.

"תוך מספר שעות, קיבלנו פנייה מדויקת מפיקוד העורף, ונאמר לנו שעלינו להטיס כ-120 איש וכמו כן ציוד מגוון לחילוץ מתוך ההריסות. נתבקשנו גם להטיס כלבים של פיקוד העורף שמסייעים באיתור והכוונה אל עבר ניצולים. האצנו את תהליך הכנת המטוס ובשעה 4:30 לפנות בוקר המראנו לקניה. זו טיסה של חמש שעות. אמנם טסנו בעבר לאפריקה, אך מדובר במשימה לא שגרתית והצוות נערך אליה בהתאם ולמד את נתיב הטיסה בקפידה. המטוס נחת בשעה 9:30 בבוקר לפי שעון ישראל בשדה התעופה של ניירובי. כעת הם עדיין בשדה, מטפלים בפריקת כל המטען, ומתכוננים להגיע למקום ולסייע ככל הניתן"

לחיל-האוויר היסטוריה ארוכה של סיוע ושיתוף פעולה עם מדינות באפריקה; פיקוד העורף לקח בעבר חלק בסיוע לאחר הפיצוצים בשגרירות ארה"ב ובעת הפיגוע האחרון במומבסה. המשלחת הנוכחית צפויה להישאר בשטח האסון מספר ימים, ככל הנראה עד יום שישי הקרוב. "אמנם לא מדובר בפעילות מבצעית שוטפת", מסכם רס"ן ד', "אך המשמעות של הסיוע ההומניטרי במקרים כאלו כבדה וחשובה מאוד לטייסת ולחיל-האוויר".