יומן ארועים

Bookmark and Share
מטוס הנחשון נחת בישראל פורסם בתאריך 26.06.2005
צוות האתר וערן בלכר


היום (ראשון), ה-26 ביוני, נחת בבסיס חיל-האוויר בלוד ראשון מטוסי הגאלפסטרים-5 (נחשון), מטוס המודיעין החדש של החיל בתצורה ישראלית.

מטוס הנחשון המריא ממפעלי "גאלפסטרים" שבסוואנה, ג'ורג'יה, בצהרי יום חמישי ה-23 ביוני, וחצה את האוקיינוס בגובה 27 אלף רגל - נמוך מעט מנתיבי התעופה המסחריים. לאחר עצירת ביניים בקפריסין, נחת הנחשון בטקס הקליטה הרשמי שנערך בראשות שר הביטחון, שאול מופז, הרמטכ"ל, רב-אלוף דן חלוץ, מפקד חיל-האוויר, האלוף אליעזר שקדי וכ-2,000 מוזמנים. ברגע אחד, נשאו כולם את עיניהם לשמיים וצפו בנחשון חולף מעליהם, כשמשני צדדיו טסים במבנה מטוס ההרקולס 130-C (קרנף) ובואינג-707 (ראם), מטוסי התובלה הוותיקים של חיל-האוויר.

במהלך הטקס נשא האלוף אליעזר שקדי דברים ואמר: "'נחשון' הוא כינוי לאדם נועז הנחלץ ראשון לעזרה. מטוס הנחשון מאפשר יכולות מרחיקות לכת בשילוב עם  מערכות מן המתקדמות בעולם המקנות לנו יכולת להיות נחשונים בדעת. אנו קולטים היום מטוס  ומערכת שיהוו מכפילי-כח ויעצימו את יכולות חיל-האוויר וצה"ל כולו. נמשיך להבטיח כי הקמים עלינו לא יוכלו לנו. היו נחשונים בעשייתכם!".

הרמטכ"ל, רב-אלוף דן חלוץ הוסיף: "חיל-האוויר אמור להוות מרתיע אסטרטגי ושותף מהותי בעשייה המבצעית. קליטה מטוס הנחשון, כמו כל יכולת חדשה, מגדילה את האפקטיביות ומסייעת לבסס סטנדרטים חדשים. שילוב של איכות אנושית, מודיעין איכותי עם טכנלוגיה מתקדמת ומערכת מוטסת מן המובילות בעולם יגדיל את תהליך בניין הכח של צה"ל".

כמו כן נשא דברים דומים שר הבטחון, שאול מופז, ברך את חיל-האוויר במלאת 57 שנים ליום הקמתו והודה בסיום דבריו לאנשי פרוייקט הנחשון מחיל-האוויר, מחברת "גאלפסטרים" האמריקאית ולצוות התעשייה האווירת וחברת "אלתא".

כזכור, בנובמבר 2001, לאחר כשנה של משא-ומתן ישראלי/אמריקאי, החל חיל-האוויר בהתקשרות עם חברת "גאלפסטרים/ג'נראל-דיינמיקס" לרכישת מטוסי מנהלים מדגם G-5 שישמשו את החיל בשתי תצורות: האחת – מודיעין אוויר (מ"א) והשנייה – מטוס מכ"ם. פרויקט מטוס המכ"ם נכנס בתקופה האחרונה לתאוצה והוא צפוי לשאת פרי עם הגעת המטוסים הנוספים ארצה, בעוד כשנה.

לצורך הסבת המטוס הראשון לתצורת המודיעין נעזרה "גאלפסטרים" בחברת "לוקהיד-מרטין" כקבלנית משנה לביצוע עבודות ההנדסה. שינוים אלו בוצעו במטוס כהכנה לקליטת מערכת המשימה – מערכת מודיעין 'כחול-לבן' מהמתקדמות בעולם, שפותחה ויוצרה על-ידי "אלתא מערכות", מפעל של התעשייה-האווירית. בשבועות הקרובים צפוי המטוס לעבוד סדרת התקנות של המערכת.

"הטיסה לארץ הייתה ארוכה, אבל זה חלק בלתי נפרד מיכולות המטוס ובעיקר התרשמנו מהדמיון הרב לסימולטור עליו התאמנו", מספר רס"ן א', קצין פרויקט הנחשון בטייסת, שהיה בין הטייסים בטיסת הבכורה לישראל. "הטייסים האמריקאים מספרים שהנחשון מתנהג ממש כמו כל מטוס גאלפסטרים אחר, וזה למרות ההסבות הרבות שעבר ודרשו שינויים משמעותיים. אין ספק שכל הדברים הטובים שלהם ציפינו התממשו בהיבטי האוויוניקה, המערכות המתקדמות של המטוס, הביצועים שלו והשקט בתא הטייס, יחסית למנועי 'טורבופרופ' רועשים או למטוסי סילון ותיקים".

"יש לנו כיום יכולת טובה בתחום המודיעין, אך עם קליטת הנחשון נקפוץ ליכולת הרבה יותר ממצוינת", סיפר אל"ם אודי בר-עוז, מפקד בסיס לוד, בראיון לבטאון חיל-האוויר. "חיל-האוויר, בשיתוף פעולה עם חברת 'אלתא מערכות', מתעתדים להרכיב על הנחשון בימים הקרובים מערכת ובה הטכנולוגיה המתקדמת ביותר בעולם, המקדימה ביותר מעשרים שנה את הטכנולוגיה הקיימת כיום. אני מאמין שהתוצאות באוויר תהינה מרשימות ביותר ולתפוקת היכולת הביטחונית של מדינת ישראל תהא זו קפיצת מדרגה בלתי רגילה".

 
1 | 2 | 3 | 4 | 5
 

מטוס הגאלפטרים-5 (נחשון) הראשון. צילום: עופר צידון