יומן ארועים

Bookmark and Share
חיל-האוויר נפרד ממטוס הפשוש פורסם בתאריך 14.04.2005
תגיות: מערך התובלה , טייסת "מלכי האוויר" , פשוש ("סוקאטה" TB-20) , בסיס שדה-דב
ערן בלכר

היום נפרד חיל-האוויר באופן רשמי ממטוס הפשוש ("סוקאטה" TB-20 טרינידד) לאחר עשר שנים, קרוב ל-20,000 שעות טיסה ולמעלה מ-10,000 גיחות בהן שירת הפשוש כמטוס כנפי לתובלת מפקדים בטייסת התובלה הקלה "מלכי-האוויר", נערך לכבודו טקס חגיגי ומטס פרידה בן ארבעה פשושים שטסו במבנה מעל שמי בסיס חיל-האוויר שדה-דב.

בטקס נכחו מפקדי בסיסי חיל-האוויר לוד, עובדה ושדה-דב, כאשר האחרון נשא דברי פרידה לפשוש: "מעבר לברזל ולמנועים יש גם נשמה. בסופו של יום, אנו נפרדים ממטוס שנתן שירות טוב, ואני מאמין שאנחנו שמחליפתו, החופית, תיתן לפחות עוד עשר שנות שירות באיכות טובה לא פחות. חלה כאן התחדשות רבה, ודם חדש זורם בעורקים של  הטייסת. אנו חשים רגשות מעורבים ולא מעט שמחה עם המטוס החדש שהגיע".

בשנת 1994 נקנו 22 פשושים, הובאו מצרפת על גבי מכולות מושטות ונכנסו לשירות שנה לאחר מכן בטייסת "מלכי-האוויר", טייסת התובלה הקלה המפעילה את מטוסיה מבסיס חיל-האוויר שדה-דב.

הפשושים החליפו את מטוסי הצסנה 206U המיושנים, ונרכשו בגלל מחירם הנמוך, למרות שכבר אז העדיף חיל-האוויר את הבוננזה 36A. "הפשוש מאוד נוח ונעים להטסה", מספר סרן ע', מפקד גף מבצעים בטייסת "מלכי-האוויר". "זה מטוס שמפעיל טייס בודד, מה שמאפשר חופש תפעול רב יותר, ותמיד הפגין זריזות ואנרגטיות רבה יחסית למטוסי תובלה אחרים".

עם זאת, בתקופת הפעלתו של הפשוש, לא הייתה שביעות רצון רבה בחייל מאמינותו ומביצועיו. "הפשוש הסתמן כמטוס 'עדין'," מספר סרן ע', ואכן נתגלה שלא התאים במידה רבה לשימוש הצבאי האינטנסיבי, שכולל 40-30 המראות ביום, חילופי טייסים והעמסה רבה של אנשים. למרות מגבלות של חוזק ושל כושר תובלה בתנאי הארץ, בעיקר בטמפרטורות חמות, חיל-האוויר לא היה מוכן לוותר במהרה על הפשוש, אולם עתה צברו המטוסים מכסת שעות טיסה המצריכה ביקורת מקיפה בחו"ל, שעלותה הן מבחינה כספית והן מבחינה תחזוקתית ארוכת-טווח אינה משתלמת.

במסגרת בדיקות שנערכו בטייסת בנוגע לגיבוש חלופה לפשוש, נבדקו מטוסים של החברות "פייפר" ו"ביצ'קראפט" ואף עסקת 'טרייד-אין' עם יצרנית הפשושים "סוקאטה" הצרפתית. לבסוף הוחלט על רכישת מטוסי הבוננזה 36A (חופית), שהגיעו לארץ לקראת סוף שנת 2004 וכעת יחליפו את הפשוש באופן רשמי. צי הפשושים הישראלי נמכר באירופה לשימוש אזרחי.

"הפשוש היה חלק מהטייסת, והוא ענה על צורך חשוב במסגרת משימות התובלה 24 שעות ביממה", מספר סרן ע', "כעת אנחנו עם הפנים קדימה. עם יכולות האוויוניקה המתקדמות שהביאה החופית, נקווה להעלות את רמת הביצוע, ולתת מענה לכל הדרישות".

 
1 | 2
 

איש צוות הגף הטכני מנחה את אחד ממטוסי הפשוש במהלך הנחיתה. צילום: ליאור דיין