יומן ארועים

Bookmark and Share

ב-17 בינואר 1991 פרצה מלחמת המפרץ, המלחמה הראשונה שבה טייסי חיל-האוויר הישראלי נשארו בקוקפיט. מטוסי חיל-האוויר פיטרלו בשמי המדינה במשך  24 שעות ביממה, למטרות הגנה, מודיעין והתרעה. ב-19 בינואר נפרקו בנתב"ג סוללות פטריוט. טילי פטריוט רבים שוגרו כנגד 39 הטילים העיראקיים, שנורו על ישראל במהלך המלחמה.

כשלושה חודשים לאחר שהסתיימה המלחמה, ב-24 במאי 1991, המריאו מטוסי התובלה של חיל-האוויר למבצע "שלמה". ברכבת האווירית הגדולה ביותר בהיסטוריה של המדינה, הוטסו לישראל למעלה מ-14 אלף יהודים מאתיופיה.

גבול הצפון המשיך להיות זירה למאבק יומיומי בין צה"ל למחבלים. חיל-האוויר השתתף בשני מבצעים גדולים לתקיפת המחבלים בדרום לבנון: "דין וחשבון" ביולי 1993 ו"ענבי זעם" באפריל 1996. ב-4 בפברואר 1997 גבתה הלחימה בלבנון מחיר כבד. סמוך לשעה שבע בערב התנגשו שני מסוקי יסעור מעל שאר-ישוב שבאצבע הגליל. 73 לוחמים, שהיו בדרכם ללבנון, נספו. היה זה האסון הגדול ביותר בתולדות חיל-האוויר.

במהלך שנות ה-90 המשיך חיל-האוויר לקלוט את מיטב הטכנולוגיה המודרנית. מערך הנ"מ הצטייד בסוללות פטריוט ובטילי סטינגר, ובקרוב יקלוט גם את סוללות החץ, ליירוט טילי קרקע-קרקע. מערך המסוקים תוגבר במסוקי האפאצ'י, הבלק-הוק והעטלף, ואילו מערך התובלה - במטוסי הפשוש והצופית.

ב-19 בינואר 1998 נחתו בישראל מטוסי ה-F-15I הראשונים, "רעם" בשמם העברי. מטוסי הקרב, הטובים מסוגם בזירת המזרח התיכון, מהווים את חוד החנית של חיל-האוויר. אלה המטוסים שיסייעו לחיל-האוויר להמשיך ולשמש משענת ביטחונית איתנה למדינת ישראל גם בשנות ה-2000.