יומן ארועים

Bookmark and Share
מסוקי הקוברה הראשונים מצטרפים לחיל-האוויר
בעקבות לקחי יום-כיפור: מסוקי הקוברה הראשונים מצטרפים למערך המסוקים של חיל-האוויר.

מלחמת יום הכיפורים היתה הזרז העיקרי לרכישת מסוקי קוברה, מסוקי הקרב הראשונים של חיל-האוויר. לחיל-האוויר כבר היה אז נסיון בהפעלת מסוקים חמושים, לאחר שהספיק לחמש במקלעי צד את מסוקי הסער, S-58 והבל-205, אולם הקוברה נראתה כפתרון מתאים לשתי בעיות קשות שבהן נתקל חיל-האוויר במלחמת יום הכיפורים: פעולה באזורים המוגנים בטילי נ"מ ובלימת טורי שריון הנמצאים התנועה. באווירה הקשה שלאחר מלחמת יום הכיפורים יצאו לארה"ב ארבעה טייסים, כולם טייסי מסוקי סער, כדי לבחון את מסוקי הקוברה.

"התלהבנו מאוד כשראינו בפעם הראשונה את הקוברה. התקרבנו עד כמה שיכלנו לליין הקוברות והסתכלנו עליהן בציפיה", שחזר סא"ל (מיל') אורי בן-דור, שנמנה על ארבעת הטייסים. "הקוברה היתה בשבילנו נציגה של תחום חדש ומרתק של לוחמת מסוקים. לא עוד מסוק סער שנוטל תפקיד פאסיבי בביצוע המשימה, אלא מסוק לוחם, שמסוגל להשיב אש כשיורים עליו. כל טייס מסוקים באותה שנה רצה להטיס את המסוק הזה. אנחנו היינו במרחק של יומיים מהגשמת חלום".

חיל-האוויר רכש מספר מצומצם של מסוקי קוברה משומשים מהדגם הראשון ה-AH-GI, שטרם צויד בטילי טאו. המסוקים האלה, שכולם שירתו לפני כן במלחמת וייטנאם, עברו שיפוץ מקיף והותקן בהם תותח מיניגאן בקוטר 7.62, רובה רימונים בגחון ומקלע 20 מ"מ בשורש הכנף. מחיר העסקה כולה הסתכם בשני מיליון דולר.

המסוקים נקלטו בחיל-האוויר במסגרת יחידת ניסוי, שנועדה לבחון את השימוש במסוקי קרב על ידי חיל-האוויר. זו הייתה מסגרת ייחודית: יחידת ניסוי שכל מטרתה לבחון את ההפעלה המבצעית של המסוקים.

המסוק הראשון ביצע את טיסת הבכורה שלו בארץ ב-13 במאי 1975, כחודש לאחר שהגיע ארצה. עד מהרה הגיעו שאר המסוקים וניסויי הטיסה שלהם החלו. לאחר שמונה חודשים הוגש דו"ח הניסוי למפקד חיל-האוויר דאז, האלוף בני פלד. מפקד חיל-האוויר החליט לאמץ את מסקנות יחידת הניסויים ולהפוך את היחידה לטייסת מבצעית בחיל-האוויר.

קוברה
קוברה