יומן ארועים

Bookmark and Share
מתנה מעיראק פורסם בתאריך 16.08.1966
טייס עיראקי עורק עם מטוס מיג-21 לישראל. לראשונה, מיג-21 מגיע בשלמותו לידי המערב.

ב-16 באוגוסט 1966 ערק לישראל טייס עיראקי, מוניר רדפא, יחד עם מטוסו, מיג-21. העריקה היתה שיאו של מבצע חשאי של המוסד וחיל-האוויר, שמטרתו היתה לאתר טייס שיהיה מוכן לערוק לישראל עם מטוס מיג-21, שנחשב אז לפאר התעשייה האווירית הסובייטית. בתמורה לעריקה הובטחו לרדפא כמה עשרות אלפי דולרים ועזרה של המוסד בהברחת משפחתו מעיראק לישראל.

מיד כשחדר המיג-21 למרחב האווירי של ישראל הוזנקו לעברו שני מיראז'ים מבסיס תל-נוף, שליוו את המטוס לנחיתה. אחרי הנחיתה הוחלט לדבוק בסיפור כיסוי, כאילו ביקש הטייס לערוק לישראל בגלל שמאס באורחות חייו בעיראק.

באותם ימים, כאמור, היה המיג-21 המטוס המתקדם ביותר שהיה ברשות חילות-האוויר הערביים. מעבר להישג המודיעיני האדיר, והמידע רב-הערך שסיפק הטייס, ניתן היה, לראשונה, לבדוק מקרוב את היריב הראשי של המיראז' בקרבות האוויר-אוויר.

סא"ל דני שפירא, טייס הניסוי של חיל-האוויר, הופקד על לימוד המטוס, ובהדרגה נחשפו פרטים מדויקים על ביצועיו ועל נקודות התורפה שלו. למשל, התברר כי תפעול ההגאים של המיג קשה במהירות שמעל 500 קשר. בעומס גבוה היה הטייס חייב להפעיל כוח רב כדי להטיס את המטוס, והמיג איבד כמחצית מכושר התמרון שלו. המסקנה היתה שיש "למשוך" את המיג לתמרון במהירות גבוהה, שם היה המיראז' זריז ונוח יותר לתפעול.

למיג היה חיסרון תכנוני נוסף: מאחורי תא הטייס נמצאו מיכל דלק למערכת ההתנעה העצמית של המטוס, מיכלי האוויר הדחוס והחמצן. לאור זאת המליץ שפירא לטייסים לנסות לפגוע בחלק המטוס שמאחורי תא הטייס, שכן אז פיצוץ המטוס יהיה מובטח "גם אם יפגע בו פגז בודד".

כל טייס יירוט בחיל-האוויר תרגל קרב-אוויר עם המיג-21. לאחר כל טיסה נערך תחקיר מפורט, בעל-פה ובכתב. כל הטיסות התנהלו תחת מעטה סודיות כבד, מחשש שהאויב ינסה לפגוע במטוס ולהשמידו.

מטוס המיג-21 העיראקי חונה במוסך בחצור
מטוס המיג-21 העיראקי חונה במוסך בחצור