יומן ארועים

Bookmark and Share
רכבת אווירית לא-טור פורסם בתאריך 02.11.1956
רכבת אווירית של מטוסי דקוטה ונורד מצניחה צנחנים ומנחיתה ציוד בא-טור, לקראת כיבוש שארם א-שייח'.

עקב תנאי הדרך הקשים התעכבה התקדמותה של חטיבה 9, ובינתיים גברו הקולות באו"ם התובעים מבעלות-הברית להכריז על הפסקת אש ולסגת ממצרים.

נוכח הלחצים והרצון לתפוס שטחים במהירות המקסימלית, נתקבלה החלטה שחרגה מן התכנית המקורית של מבצע "קדש 2": לפתוח ציר נוסף בחוף המערבי של חצי-האי סיני - מראס סודר דרך אבו-רודס וא-טור - כדי לכבוש את שארם א-שייח' בתנועת מלקחיים ממזרח וממערב.

ההחלטה שהתקבלה היתה להשתלט על שדה-התעופה א-טור, על-ידי הנחתת כוחות מהאוויר. כדי להגדיל את הנוכחות הישראלית בשטח, הוחלט להצניח גם פלוגת סיור של הצנחנים, ובה 75 לוחמים בשארם א-שייח'. על טייסת התובלה הוטל להצניח את 100 הצנחנים מחטיבה 202, שהשתתפו בתקיפה.

ב-2 בנובמבר 1956 המריאו מעקרון שבעה מטוסי דקוטה עמוסים בצנחנים. ארבעה מהם יצאו לא-טור ושלושה לשארם א-שייח'. בעוד מטוסי התובלה טסים ליעדם, החליט ראש אג"ם, אלוף מאיר עמית, לשנות את התכנית המקורית ולבטל את הצניחה בשארם א-שייח'. חששו, כי במקום יהיו כבר כוחות מצריים, הוביל להחלטה להצניח את כל הכוח בא-טור. מטוס מטאור, שהוטס על-ידי סרן מרדכי וייס, הוזנק במיוחד כדי להדביק את מטוסי הדקוטה ולמסור את הודעת השינוי. בקרב הצנחנים נוצר בלבול, והתדריכים שניתנו היו דלים ולא-ברורים מפאת קוצר-הזמן.

ב-17:15 החלה הצניחה בא-טור, שהסתיימה כעבור 25 דקות. השדה נתפס ללא קרב, ושלוחת המסלול, שנחתה עם הכוחות, הכשירה אותו לפעולה. בשעה 20:00 נחת שם המטוס הראשון, ולאחריו החלה רכבת אווירית של מטוסי דקוטה, נורד וקונסטליישן, שנמשכה כל הלילה ובימים שלאחר מכן. בליל 3-2 בנובמבר נערכו 26 גיחות להנחתת הכוחות, ולמחרת נערכו 24 גיחות נוספות להנחתת תחמושת, נשק, ציוד ואספקה.

על-פי דיווחיו של מפקד טייסת התובלה, סא"ל יהודה ארבל (פופקו), שהחליף את רס"ן אבישר בפיקוד לקראת תום המערכה, התנהלה הרכבת האווירית לא-טור בצורה מסודרת ומאורגנת.

גם לסגן יעל פינקלשטיין (רום) היו מילים חמות על האירגון שברכבת האווירית: "נחתנו בשדה התעופה של א-טור, כאילו היינו רגילים לנחות בו בימי שלום. אפילו תחנת קרקע של מגדל פיקוח כבר הופעלה שם ונתנה למטוסים הוראות נחיתה... כך נפתחה סדרת הטיסות, אשר החלו להיכנס לשיגרה". ב-3 בנובמבר, עם שחר, הגיעו ארבע פלוגות צנחנים מגדוד 890, בפיקודו של רס"ן רפאל איתן, לעיירת הנפט ראס סודר. מטוס פייפר, שהטיס סמ"ר משה אבן, סייע לתנועה בכך שכיוון את תנועת הכוחות ויצר קשר בינם לבין הכוח בא-טור. באחד המקרים עצר הטייס שני אוטובוסים מצריים שנעו דרומה, בכך שפתח באש מתת-מקלע עוזי שהיה עמו, ועיכב אותם עד שהגיעו הצנחנים ושבו את נוסעיהם.

שדה התעופה בא-טור
שדה התעופה בא-טור