יומן ארועים

Bookmark and Share
מבצע "שחרית": 36 מטוסי מיסטר ושישה מטוסי אוראגן מוטסים בחשאי מצרפת לישראל.

מבין כל המבצעים להעברת מטוסים לישראל, שנערכו עד אוגוסט 1956, היה מבצע "שחרית" הגדול והמורכב מכולם. המבצע כלל הטסת 36 מטוסי מיסטר מצרפת לישראל, בשני סבבים של 18 מטוסים בכל אחד. במסגרת המבצע, שהתנהל בחשאיות רבה, הוטסו לישראל גם שישה מטוסי אוראגן. לביצוע המשימה גויסו 21 טייסים, שלכמה מהם היו רק שמונה עד עשר שעות טיסה במטוסי מיסטר.

הטייסים המריאו לדרכם בשני מטוסי תובלה - נורד של הטייסת וקונסטליישן של אל-על, כשהסיבה האמיתית לטיסה לא נאמרה להם. סיפור הכיסוי היה טיסה לצפון אפריקה לקורס אימונים מבצעיים בחיל-האוויר הצרפתי. רק ב-17 באוגוסט 1956, בדרך למון-דה-מרסאן שבצרפת, הוסברה לטייסים, להפתעתם הרבה, מטרת הטיסה.

במבצע השתתפו מטוסי B-17 ודקוטה לממסר אווירי, מטוסי מטאור להטעיה ומטוסי נורד להטסת אנשים וציוד. שדה התעופה ברינדיזי שבאיטליה הוכן מבעוד יום כתחנת-ביניים לתדלוק המטוסים העושים דרכם לישראל, וכמפקדי השדה שם שימשו לסירוגין אל"מ שלמה להט ואל"מ עזר ויצמן. לאיטלקים נמסר סיפור כיסוי על 18 מטוסים המוחזרים כביכול לצרפת, לתיקונים ולשיפוצים. לצורך זה הוטבעו במטוסי שני הסבבים מספרים זהים. בבוקר יצאו הטייסים מצרפת לכיוון ברינדיזי.

"לאחר ארוחת-בוקר צרפתית", נכתב בספר הטייסת, "הלכנו לבניין הטייסת. לפנינו נגלה קו ארוך של 36 מטוסי מיסטר, שחלקם כבר צבוע בצבעים שלנו. המראה היה אדיר". הטייסים חולקו לשלישיות והחלו בטיסות ניסוי, שעברו כולן בהצלחה. לאחר מכן המריאו עם המטוסים לישראל והגיעו ללא תקלות לתחנת הביניים בברינדיזי, שם ציפו להם צוותי קרקע ישראלים.

האירוע החגיגי של קליטת ששת המיסטרים הראשונים בחצור נערך ב-18 באוגוסט במעמד ראש הממשלה ושר הביטחון, דוד בן-גוריון, הרמטכ"ל, רא"ל משה דיין, ומפקד חיל-האוויר, דן טולקובסקי. כדי למנוע הדלפות, נסגר בסיס חצור למשך המבצע וכל הטלפונים בו נותקו. בעקבות מבצע זה הושלם מספר מטוסי המיסטר בחיל-האוויר ל-60, נתון שהצעיד את החיל צעד חשוב קדימה. בספטמבר 1956 הצטרף לשורות חיל-האוויר מיסטר נוסף, ששימש למטרות צילום אווירי.