יומן ארועים

Bookmark and Share
מסוקים ראשונים
שני מסוקי הילר-360 ראשונים נמסרים לחיל-האוויר

במאי 1951 הגיעו לישראל מארה"ב שני מסוקי הילר-360, שהיוו את הגרעין הראשון לטייסת המסוקים של חיל-האוויר. תחילה הופעלו המסוקים בבסיס האחזקה האווירית בעקרון (תל-נוף כיום), ושנה לאחר מכן הועברו לטייסת הקישור והסיור ברמלה. באותה תקופה לא יוחסה חשיבות רבה למסוקים, והם נחשבו כ"בנים חורגים" בחיל-האוויר עד לשנות ה-60 המוקדמות. חיים לסקוב היה בין הבודדים שייחסו חשיבות רבה למסוקים, ולפני מינויו למפקד חיל-האוויר, כששירת כמפקד בכוחות היבשה, אף דרש לרכוש כ-35 מסוקים. עם זאת, לאחר שמונה למפקד חיל-האוויר, לא פעל לסקוב לקידום רעיונותיו, בעיקר משום שבאותן שנים כשירותו המבצעית הנמוכה של חיל-האוויר הביאה אותו להתרכז בבניית מערך קרב-הפצצה.

עד 1953 הופעלו מסוקי ההילר במספר טיסות שעוררו עניין רב, כגון טיסות ראווה במפגני יום העצמאות, הובלת אישי ציבור, חילוץ והובלת אספקה. המבצע הבולט הראשון של המסוקים נערך בדצמבר 1951. החורף היה קשה במיוחד, נחל שורק עלה על גדותיו ונותקה הגישה היבשתית לקיבוץ פלמחים. הנסיון להטיל לקיבוץ שקי מזון ממטוסי פייפר נכשל, בגלל הרוחות העזות. המשימה הוטלה, אם כן, על המסוקים. ב-19 בדצמבר הועמסו שקי המזון על אחד מהם, והטייסים ביצעו את התובלה האווירית במזג-אוויר קשה במיוחד, כשרוח חזקה טילטלה קשות את המסוק.

ב-6 בפברואר 1953 נערך מבצע החילוץ הראשון שביצעו מסוקי חיל-האוויר - חילוץ שוטרים שסירתם עלתה על שרטון מול חוף נהריה. פעולת החילוץ היתה דרמטית במיוחד, והשוטרים, שנמצאו על אי סלעי במרחק 200 מטר מהחוף, נמשכו אל תוך המסוק באמצעות סולם חבלים.

הילר-360
הילר-360