מפת בסיסים

Bookmark and Share

בסיס תל-נוף

בסיס "עקיר", לימים בסיס תל נוף, הוקם באביב 1941 על-ידי הבריטים כחלק מהמאמץ למנוע מכוחות הוורמאכט (הצבא הגרמני) להגיע ולכבוש את ארץ ישראל המנדטורית. הבסיס, שקיבל את שמו מהכפר הערבי הסמוך עקיר, היה הגדול מבין בסיסי האוויר שנבנו על-ידי הבריטים בארץ.

עם הודעת ממשלת בריטניה ב-26 בספטמבר 1947 על החלטתה לפנות את ארץ-ישראל המנדטורית, נדונה במוסדות היישוב היהודי האפשרות להשתלט על חלק מהתשתיות האוויריות של הבריטים ובחודש מארס 1948 רכשו נציגי ה"הגנה" מהבריטים את הבסיס.

במהלך מלחמת העצמאות, החליטה מפקדת חיל-האוויר על שינוי שמו של הבסיס מעקיר ל"עקרון". לקראת סוף המלחמה הוחלט להעניק לבסיס שם עברי. השם שנבחר היה "תל-נוף", משום שבשנת 1935 קנתה קבוצת יהודים בפולין מגרשים באזור לצורך הקמת עיר בשם "תל-נוף".

טייסות הבז
שלושת מטוסי הבז הראשונים שהגיעו מארה"ב נחתו בבסיס בדצמבר 1976. ההפלה הראשונה שנרשמה לזכותו של המטוס התרחשה ב-27 ביוני 1979, כאשר רביעיית בזים מטייסת "אבירי הזנב הכפול" שביצעה פטרול יירוט, הופנתה למפגש עם שלוש רביעיות של מטוסי מיג- 21 סוריים. בקרב אוויר שהתחולל הפילו הבזים ארבעה מיגים.

בסוף שנת 1981 ותחילת שנת 1982 נקלטה כשירות צילום בטייסת "אבירי הזנב הכפול" והיא הצטרפה לטייסות האמונות על איסוף מודיעין, כולל מודיעין עומק. באוקטובר 1985 תקפה שמיניית בזים: שישייה מטייסת "חוד החנית" וזוג מטייסת "אבירי הזנב הכפול", את מפקדת אש"ף בחמאס-א-שאט בטוניס. היתה זאת גיחת התקיפה הארוכה ביותר שביצעו מטוסי הקרב של החיל עד היום בטווח של כ-1,285 מייל מהארץ.
מתחילת שנות ה-90 מפתח חיל-האוויר מענה לאיומים בטווחים רחוקים. מטוסי הבז ומסוקי היסעור של הבסיס נוטלים חלק קבוע בפעילות זו. התפתחות נוספת במערך הבז נרשמה באותה תקופה, כאשר הוחלט להשביח את מטוסי הבז ולהפכם לבזמ"ש (בז משופר) כדי להאריך את חייהם ולשפר את היכולות המבצעיות שלהם. ההשבחה השנייה במטוס תאריך את שירותו עד שנת 2025.

טייסות היסעור
בינואר 1966 נפתחה בבסיס טייסת "דורסי הלילה" כטייסת המסוקים הכבדה הראשונה של החיל. עד היום, המסוק הוא הגדול מבין המסוקים בהם מחזיק חיל-האוויר וככזה נוטל חלק חשוב במשימות פינוי רחבות מימדים ותובלת כוחות, גם מעבר לקווי אויב. זוג מסוקי יסעור מהטייסת היו כלי-הטיס הישראליים הראשונים שנחתו בפומבי וברשות בשטח ירדן ב-20 ביולי 1994.

ב-4 בפברואר 1997 השתתף זוג יסעורים מטייסת "מובילי הלילה" בתובלת כוחות למוצבי "קו אדום" ברצועת הבטחון בלבנון. לאחר קבלת אישור חציית קו גבול ללבנון התנגשו המסוקים זה בזה. בהתנגשות פגע הרוטור של מסוק אחד בגחון של המסוק השני. 73 נוסעי המסוקים נספו.

טייסת מנ"ט
במהלך שנת 1973 החליט מפקד חיל-האוויר דאז, האלוף בני פלד ז"ל, על הקמת "מרכז ניסוי טיסה" עצמאי אשר יתמחה בצורה מקצועית בכל הכרוך בניסויים ובמערכות וייתן תשובות לבעיות מבצעיות. ב-1 באפריל 1974 הוקם בבסיס "מרכז ניסוי טיסה 5601". בספטמבר 1990 שונה שמו של המרכז ל"טייסת מנ"ט 5601".

יחידת החילוץ 669
באפריל 1974 הוקמה בבסיס יחידת החילוץ והפינוי הקרבי בהיטס 669. היחידה הוקמה כלקח ממלחמת יום-הכיפורים, אז הובן הצורך בהקמת יחידה לחילוץ ומילוט, שיעדיה חילוץ צוותי אוויר ופינוי נפגעים מכל שטח ובכל שעות היממה.

בדצמבר 1978 נסגרה יחידת הפינוי הרפואי בהיטס (ירפ"א 386) כיחידה עצמאית ומשימותיה שולבו במשימות יחידה 669. מיזוג היחידות הביא להקמת צוותי חילוץ אחודים המשלבים רופאים ולוחמים למשימות החילוץ והפינוי.

יחידה 669 היא יחידה מובחרת. המיון ליחידה מתבצע ביום סיירות ולאחר מכן בגיבוש אחוד ליחידות 669, שלדג, סיירת מטכ"ל ולאחר מכן גיבושון חד-יומי. לוחמי היחידה עוברים תהליך הכשרה ארוך ומתחייבים לשירות קבע. הם עושים שימוש באמצעים ייחודיים למשימותיהם. תפקיד לוחם 669 הוא אחד משני התפקידים הסגורים בפני נשים. השני הוא תפקיד לוחם ביחידת שלדג, גם היא יחידה מובחרת.

יחידת האחזקה האווירית
בנובמבר 1948 הוקם בא"א 22 (בסיס אחזקה אווירי), לימים יא"א 22 (היחידה לאחזקה אווירית). מבין יחידות חיל-האוויר, יא"א 22 מחזיקה בכשירות בלעדית לבצע עבודות תחזוקה בדרג ד', שהן המורכבות בעבודות התחזוקה, על-מנת לשמור על כשירות הכלים השונים אותם מפעיל חיל-האוויר.

טייסת האיתן
בפברואר 2004 הוחלט שבבסיס תל-נוף יוקם מוקד פיתוח הנדסי שיעסוק בפיתוח כטב"ם האיתן, הוא הגדול מבין הכטב"מים שמפעיל חיל-האוויר, המסוגל לטוס למרחקים הגבוהים ביותר, בגובה הרב ביותר ולשאת את המשקלים הגדולים ביותר.

בשנת 2010 נפתחה בסיס טייסת האיתן הראשונה של חיל-האוויר וכך הפך בסיס תל נוף לבסיס היחיד שמפעיל כלים ממערך הקרב, מערך המסע"ר וממערך הכטב"ם.

סמל בסיס חיל-האוויר בתל-נוף
סמל בסיס חיל-האוויר בתל-נוף
Feedback Form