מפקדי חיל האוויר

Bookmark and Share

אביהו בן-נון

ספטמבר 1987 - ינואר 1992

אלוף (מיל') אביהו בן-נון, מפקדו ה-11 של חיל-האוויר, נולד בגבעת-עדה ב-1939. בן-נון התגייס לצה"ל בסוף 1957, התנדב לקורס טיס וסיים את קורס מספר 29, כטייס קרב.
ב-1961 הוצב כמדריך בבית-הספר לטיסה, ושירת בתפקיד זה כשנתיים. ביולי 1963 הוצב בטייסת מיראז'ים בחצור, והיה חבר בצוות ההקמה של טייסת מיראז'ים שלישית, בתל-נוף, בשנת 1966. הוא שימש כסמ"ט א' בטייסת מטוסי מיסטר בתל-נוף, שם נלחם במלחמת ששת הימים כממלא מקום מפקד הטייסת, לאחר שמפקד הטייסת נטש בגיחה הראשונה. עם תום המלחמה הועבר לתפקיד סמ"ט א' בטייסת המיראז'ים בתל-נוף.
בטייסת זו זקף בן-נון לזכותו שתיים מתוך ארבע ההפלות שצבר במהלך שירותו בחיל-האוויר: ביולי 1967 התרחש קרב האוויר הראשון לאחר מלחמת ששת הימים. המצרים, שהצטיידו בינתיים במטוסים חדשים (שסופקו להם על-ידי ברה"מ) שלחו ארבעה מטוסי מיג-21 ליירט את מטוסי חיל-האוויר שפיטרלו לאורך תעלת סואץ. בן-נון, במטוס מיראז', הפיל אחד מהם. באוקטובר 1967 הוזנק זוג מיראז'ים שהובל על-ידי בן-נון ליירט שני מטוסי מיג-21 שחדרו לסיני, כנראה למטרת תקיפה. בן-נון פתח אחרי המיגים במרדף, והצליח להפיל אחד מהם מערבית לתעלה.


במרס 1969 נשלח בן-נון לארה"ב עם קבוצת החלוץ לקליטת מטוסי הפאנטום. בספטמבר 1969, בעיצומה של מלחמת ההתשה, מונה בן-נון למפקדה הראשון של אחת מטייסות הפאנטום ברמת-דוד. הטייסת החדשה, שכללה מספר לא גדול של טייסים ונווטים, נדרשה, במקביל להקמתה ולהדרכת טייסים חדשים, לבצע פעולות מורכבות ביותר: טיסות צילום, הפצצות, גיחות-עומק, תקיפות טילים וקרבות אוויר. בקרב האוויר המפורסם נגד הטייסים הסובייטים, בשלהי מלחמת ההתשה, ב-30 ביולי 1970, זקף לזכותו בן-נון הפלת מיג אחד. בספטמבר 1972 הפיל סוחוי-7 שחדר לאזור רמת-הגולן.
באותו חודש מונה בן-נון לראש ענף תקיפה במטה חיל-האוויר, ושימש בתפקיד זה במלחמת יום הכיפורים. ב-1974 יצא לשנת לימודים במכללת חיל-האוויר האמריקאי באלאבמה, שם היה הקצין הישראלי הראשון, וסיים את לימודיו בהצטיינות.


עם חזרתו ארצה ב-1975 מונה לראש מחלקת מבצעים והועלה לדרגת אל"מ. בין השנים 1982-1977 פיקד על בסיסי
חיל-האוויר חצור ותל-נוף. באפריל 1982 חזר בן-נון למטה כראש להק אוויר, והחל מדצמבר 1983 כיהן כראש מטה חיל-האוויר, עד שיצא ללימודי מינהל עסקים ב-1984. ביוני 1985 עבר לשרת במטכ"ל כראש אגף התכנון, והועלה לדרגת אלוף. ב-1987 מונה למפקד חיל-האוויר במקומו של עמוס לפידות.
בדומה לתקופת פיקודו של לפידות, גם בשנותיו של בן-נון סבל חיל-האוויר מקיצוצים כבדים בתקציב, דבר שאילץ את המטה לבחון מחדש את נושא כח-האדם ולהתארגן בהתאם. נעשו מספר שינויים משמעותיים בתחום הארגון וההיערכות, שאיפשרו לעבור את הקיצוצים תוך פגיעה מזערית ביכולת המבצעית.


בתקופת בן-נון נקלטו בחיל מסוקי האפאצ'י שהגיעו ב-1990, וכמו כן נוספו מטוסי F-15 ו-F-16 למערך הקרב בחיל-האוויר. בתקופתו כמפקד חיל-האוויר נרשמו כ-550 תקיפות בלבנון, אלפי גיחות צילום בכל המזרח התיכון, למעלה מאלף גיחות פינוי וחילוץ, העלאת אלפי עולים מאתיופיה ועוד.
בינואר 1992 טס בן-נון בפעם האחרונה, בטייסת הפאנטומים שהיה מפקדה הראשון. כשסיים את תפקידו כמפקד חיל-האוויר החליט לא לטוס יותר, על-מנת לאפשר לטייסים צעירים ממנו לטוס במילואים. בטיסה זו הביא בן-נון לסיומה תקופה של 34 שנים בחיל-האוויר, מהן ארבע וחצי שנים כמפקד החיל. בשנים אלה צבר 5,000 שעות טיסה, 451 גיחות מבצעיות וארבע הפלות. לאחר שהשתחרר מצה"ל התמנה בן-נון לנשיא חברה העוסקת בייבוא רכב. כמו כן, הוא מכהן כיו"ר איגוד יבואני הרכב בישראל.