הפלות

F-16

הסתכלו על האין טיל
תגיות: הפלות , ברק (F-16)

כארבע שנים לאחר שנקלטו מטוסי ה-F-15 בשורות חיל-האוויר, נחתו בארץ ארבעת מטוסי הקרב הרב-משימתיים הראשונים מדגם F-16 , ונקלטו בטייסת "הסילון הראשונה". שלושה חודשים בלבד מאוחר יותר, כבר הפכה הטייסת למבצעית. כבטייסות רבות אחרות, הטרידה שאלת זכות ההפלה הראשונה את אנשי הטייסת. רס"ן רפי נתן את התשובה ב-28 באפריל 1981.

התקופה התאפיינה במתיחות רבה עם הסורים, שהחלו בהזרמת כוחות ומסוקים לג'בל צנין. באותו בוקר בו דווח על תנועת מסוקי אספקה סוריים לאזור, עמדו רס"ן רפי, אז סגן צעיר וחסר נסיון, ומפקד הטייסת בכוננות להזנקה.

מספר רס"ן רפי: "בשעה תשע בבוקר נשמעה לפתע סירנה מחרישת אוזניים. רצנו כמו משוגעים למטוסים, הנענו והמראנו. טסנו מעל לים, בגובה נמוך מאוד, מערבית לביירות. הבקר הודיע לנו בקשר על נוכחות מסוקים סוריים. ממש מעל ביירות, משכנו לגובה 20 אלף רגל. למפקד הטייסת אירעה תקלת מכ"ם ובדיעבד הפכתי אני למוביל, מאחר שסיפקתי את כל הנתונים. המכ"ם שלי זיהה מטרה רחוקה. נעלתי עליה ולקחנו כיוון.

חלפנו קרוב מאוד לשדה התעופה ריאק שבבקעה, הנמכנו מעט, עשינו חלוקת עבודה: מפקד הטייסת ניהל את הקשר עם הבקרה ואני הייתי על שידור הנתונים. קבלת הרשות התארכה ואני מצאתי קושי בהחזקת נעילת המכ"ם. לפתע נעלמה הנעילה. מאחר שאין נעילה, אין רשות להפיל ואין רשות להכנס לאזור, יצאנו שוב לכיוון דרומית-מערבית לביירות, כאשר לפתע שוב קיבלתי מטרה על המכ"ם. המטרה נעה במרחק 10 מייל צפונית לשדה התעופה ריאק, לכיוון ג'בל צנין. סוף כל סוף קיבלנו אישור להכנס לאזור ואישור להפיל. במהירות 0.9 מאך טסנו בגובה נמוך לעבר המטרה. הבחנתי שהנעילה לא הכי יציבה. לא היה הרבה זמן להירהורים כי התקרבנו לטווח מינימום לשיגור טיל. לא הייתי בטוח שהשיגור טוב אבל שיגרתי בכל זאת. היתה זו הפעם הראשונה שראיתי טיל משוגר וזה ממש היפנט אותי.

הטיל עזב את המטוס משמאל ברעש קל ואני ליוויתי אותו במבטי. הטיל חתך למטה, פגע בקרקע ולבסוף נכנס לתוך צריף קטן ושילח אותו לאוויר. מאוחר יותר הודיעו בחדשות ש'כוחותינו ירו רקטות באזור'. ה'רקטות' היו למעשה הטיל הלא מוצלח שלי.

עתה כבר ראיתי בברור את המטרה - מסוק סורי, אם כי עדיין לא זיהיתי את הדגם. מאוחר יותר הסתבר שהיה זה מי-8 סורי. עברתי מעליו, משכתי במהירות גבוהה מאוד וניסיתי להתארגן לשיגור טיל נוסף. מפקד הטייסת חתך אותי ולפתע הבחנתי שהוא צולף על המסוק בתותחים. עד אותו הרגע בכלל לא חשבתי לעבור לתותחים. הטייס הסורי ביצע בינתיים פנייה ואני ראיתי את צרורות הירי מתיזים רגבי עפר במרחק קטן מאחוריו.

טסתי בגובה 12 אלף רגל כאשר הבקר הורה לנו לפתע לנתק מגע ולטוס מערבה. עברתי לכוונת תותח והתארגנתי שוב על המסוק ביעף צלילה. בנקודה זו שוב התערב הבקר ודרש שננתק מגע מייד. הסתבר שמבנה מיגים לא ידידותיים, נמצא כ-25 ק"מ מזרחית לנו. אמרתי לבקר 'מיידי', ונכנסתי על המסוק במהירות 570 קשר ממערב למזרח והתיישרתי מאחוריו. המטוס טס בגובה 10 מטר לערך ואני שמתי את הכוונת על הזנב שלו. פתחתי באש. יריתי צרור ארוך שבסופו פרצה להבה ענקית מהמסוק, שצלל למטה ונמרח על הקרקע, אפוף עשן סמיך.

הבקר הורה לנו שוב לנתק מגע ואני הודעתי לו על ההפלה. ביצעתי פנייה חריפה מאוד מערבה, פנייה של שמונה ג'י לערך, כאשר מפקד הטייסת אמר לי בקשר: 'יפה מאוד, שניים'.

טיפסנו לגובה וטסנו הביתה. מעל לבסיס עשינו באז מכונס. כמעט כל הבסיס חיכה לנו למטה. הרבה מאוד זמן חיכו כאן להפלה. כולם הסתכלו על הצד של ה'אין טיל' ועל הפיח השחור שהותירו צרורות הירי מהתותח. הרימו אותי על הכתפיים, הקיפו אותי במעגל והפציצו בשאלות. ללא ספק היה זה מאורע גדול. וגם התחרות הסמויה עם ה-F-15 התאזנה לפתע.

בסיכומו של דבר להפיל מסוק זה הרבה יותר קשה מלהפיל מטוס קרב. מובן שאלמנט הסיכון קטן יותר, אבל אפשרות ההפלה שלך מסתכמת ביעפים קצרים ובסיכון לאבד את המטרה לאחר היעף.

באותו יום אחר הצהריים הופל מי-8 נוסף על ידי סגן מפקד הטייסת. למחרת, הכניסו הסורים טילים לבקעה, מהלך שקירב את מלחמת לבנון. עד היום אני שומע חברים מתלוצצים ואומרים שההפלה שלי גרמה לפריצת המלחמה".

כשלושה חודשים מאוחר יותר, ב-14 ביולי 1981, התרחש מפגש בין מטוסי ה-F-16 למטוסי מיג-21 סוריים. 15 שנה בדיוק לאחר הפלת הבכורה העולמית של המיראז', כאשר הוא מטיס את המטוס הראשון של הטייסת, פגע אל"מ א' במיג-21 סורי. המשימה היתה שגרתית: פיטרול בלבנון.