הפלות

מטאור

כוונת במצב לילה
תגיות: הפלות , מטאור

המטאור היה המטוס הסילוני המבצעי הראשון של בריטניה. זוג המטוסים הראשון הגיע ארצה במרס 1955. דוד בן-גוריון העניק להם את השמות "סופה ו"סער".

אותו זמן רבו ההתנגשויות בין מטוסים ישראליים ומצריים. ב-29 באוגוסט 1955 נתקלו זוג מטוסי מטאור בשני מטוסי ומפייר, שחדרו לשטח ישראל. בקרב שהתפתח נפגע אחד המטוסים המצריים ונראה מנמיך טוס, גורר אחריו שובל עשן. הטייסים הישראלים נמנעו מחציית הגבול במרדף אחרי המטוסים המצריים והפלה זו לא אושרה.

בספטמבר 1955 רשם סרן אהרון יואלי בספרי ההיסטוריה של חיל-האוויר את ההפלה הסילונית הראשונה של המטוס, של הטייסת ושלו עצמו. "הקורבנות" היו זוג מטוסי ומפייר מצריים, שחדרו לשטח ישראל.

מספר אל"מ (מיל') אהרון יואלי: "עמדנו בכוננות בחצור כאשר הודיעו לנו על חדירת זוג המטוסים. האמת, שלא אני ולא יהואש (צ'אטו) צידון, היינו צריכים לזנק, אלא זוג אחר. אנחנו היינו פשוט יותר מהירים מהם. השעה הייתה שבע בבוקר כאשר המראנו לשמיים זרועי עננים. הבקר כיוון אותנו לאזור בו נראו המטוסים לאחרונה. צ'אטו זיהה ראשון את הפולשים. שני הוומפיירים טסו בגובה 2,000 מטר לכיוון מצרים. נכנסתי מאחורי אחד הוומפיירים כשהכוונת שלי במצב לילה. מטווח של 150 מטרים פתחתי באש. ארבעת תותחי ה-20 מ"מ עשו את שלהם, והמטוס התפוצץ לאחר שנפגע בשורש הכנף השמאלית.

שברתי מיד שמאלה ומשכתי חזק למעלה בעקבות הוומפייר השני, שפנה בינתיים דרומה והחל לברוח. טסתי אחריו עם מנוע מלא והתקרבנו לגבול. באותה תקופה הייתי חבר קיבוץ ארז. הקיבוץ היה ממש מתחתינו ורציתי להפיל אותו בשטח המשק. הוומפייר ביצע מספר גלגולים בגובה נמוך, ואני חיכיתי שיסיים את ה'אירובאטיקה'. ממרחק 200 מטרים ממנו פתחתי באש ופגעתי ישר בתא הטייס. המטוס התרסק לתוך האדמה, מערבית לקיבוץ.

על ההרגשה הנהדרת של ההפלה הראשונה, מכל הבחינות, העיבה העובדה שהטייסים לא נטשו. הצטערתי על העובדה הזו מעומק ליבי. עשרים דקות מאוחר יותר היינו בבית. קשה לתאר מה שהלך בבסיס - חגיגה אמיתית!"

יואלי זכה בעיטור העוז על הפלת שני המטוסים. עד היום הוא טוען שהעיטור לא מגיע לו.

מטאור
מטאור