בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 187 21/06/09
לגליון זה מצורף דגם להרכבה של מעבורת הדיסקברי:





כתבות

טייס הבית

הם משרתים באותה הטייסת, אך לא נפגשו מעולם, מה שלא מפריע להם לטוס ביחד ולבצע פעלולים אווירובטיים מסובכים בתיאום ודיוק. נא להכיר את "אבירי השחקים", אנשי הטייסת האווירובטית הווירטואלית ובעיקר את מפקד הטייסת, בחור צעיר עם חלומות גדולים

עילי אלוני | צילום: כרמל הורוביץ

"שמי רז פרינץ ואני מפקד טייסת 191". אחרי משפט שכזה, מצטיירת תמונה ברורה למדי, אלא שהמשפט הבא הופך את התמונה על פניה. "ואני בן 16".

טייסת 191 או בשמה המלא, טייסת "אבירי השחקים", היא טייסת אווירובטית וירטואלית שטסה בשמי המרחב הגדול של רשת האינטרנט. הטייסת מטיסה מטוסים מדגם T-6 Texan II, הזהים למטוס ההדרכה החדש של חיל-האוויר, הלא הוא ה"עפרוני". אנשי הטייסת, כולם בני 17-14, חובבי טיסה המבלים שעות ארוכות סביב התחביב ולומדים לבצע טיסות מבנה מרשימות ותרגילים מסובכים. פרינץ, חובב טיסה מושבע ובן של טייס, גאה בטייסת הוירטואלית שאותה הקים ועליה הוא מפקד. הוא גם לוקח אותה בשיא הרצינות.

"זה רציני"

בטייסת יש כיום תשעה טייסים בעלי דרגות ועוד כמה אנשי קרקע, האחראים על תיאום אימונים, ניהול התרגילים, פיקוח, בקרה, מראה חיצוני ופיתוח כלי עזר שונים.

"הטיסות אינן טיסות כיף או מדי פעם לטוס עם חברים שמשעמם", אומר פרינץ. "זו טייסת רצינית, שטסה עם מושגים מלאים מעולם הטיסה הצבאית". הקמה והשתתפות בטייסות וירטואליות הם תחביב נפוץ בשנים האחרונות, אך לדבריו של פרינץ, ניהול טייסת ברשת אינו דבר של מה בכך.

"אתה צריך להשקיע הרבה מעצמך ולמצוא אנשים שיעזרו לך, כמו שבית-הספר הוירטואלי לטיסה עוזר לנו. צריכה להיות מערכת מסודרת ומקצועית, כי לעיתים לא מצליחים ויש אכזבות וצריך לעשות עבודה רבה. אני פרסמתי המון עד שהגעתי למצב שאנשים רצו להצטרף ולעזור לנו. אם לא הייתי מפרסם תמונות ופעילויות, לא היו פונים כל כך הרבה אנשים להצטרף, אך התיעוד מהשטח הראה לאנשים עד כמה זה רציני".

בעולם ובאינטרנט, יש טייסות וירטואליות רבות והטייסת של פרינץ הייתה בקשר עם טייסת נוספת בשם Blue Angels (טייסת אוירובטית קנדית). "בדקתי אותם באינטרנט ולמדתי מהם הרבה לפני שהקמתי את הטייסת", אומר פרינץ. "אנו מתכננים לבצע טיסה עם הטייסות מהעולם, אך בינתיים זה עדיין לא יצא לפועל".

כפי שהוזכר, הטייסת מקבלת עזרה רבה מבית-הספר לטיסה וירטואלית   (Virtual Flight School)        המנוהל על ידי אלירן כהן. "מנהל בית-הספר הוירטואלי מספק לנו את כל הצרכים שדרושים לטייסת", מספר רז. "הטייסת שלנו היא חלק מחיל-האוויר הישראלי הוירטואלי והצוות שלנו הוא הצוות האוירובטי היחיד שמייצג בגאווה את ישראל בשמים הוירטואליים".

אנשי הטייסת לא נפגשו מעולם וכל הקשר ביניהם מתבצע דרך הרשת, בסיוע מיקרופון ואוזניות והפורום שבית-הספר לטיסה וירטואלית מספק להם.

"את המטוסים בהם אנו טסים, אנחנו רוכשים מאתרי אינטרנט שונים והמטוס שמשמש אותנו לטיסות כיום (T-6 Texan II) איכותי מאוד מבחינת הקוקפיט ורמת הטיסה", מציין רז. עדן, טייס אחר בטייסת, עובד בימים אלה על צביעת המטוסים בסמל הטייסת. בסופו של התהליך, יופיע על כל מטוס סמל ועליו כינויו של הטייס. 

לבחון את הטייסים

על גבי מסך המחשב של פרינץ, אפשר לראות את הטייסת בהמחשה מרהיבה. מבחינה גרפית יש תחושה אמיתית כשרואים את מסלולי הטיסה, חדרי הדיונים וכמעט כל מה שמכילה טייסת אמיתית. ממשרדו הוירטואלי, מנהל רז את כל ענייני הטייסת שתחת פיקודו: התרגילים, הטיסות, התחקירים, התקנון ועוד. כאשר פרינץ מחליט לקיים דיון, הוא מודיע לכולם בפורום וכולם נפגשים בחדר הדיונים ברשת.

"זה מאורגן מאוד ואני מנהל הכל בעזרה רבה של הסגנים שלי", הוא אומר. לכל אנשי הצוות יש סיסמא המאפשרת כניסה לאתר הטייסת, שם הם מתעדכנים במשימות, בתרגילים ובדיונים העתידים להתקיים. התקשורת, כאמור, מתבצעת בעזרת מיקרופון ורמקול. "לפני כמה שעות הודעתי לכל הטייסים שעליהם לתרגל תרגיל מסוים ולהיות מוכנים תוך כמה שעות לבחינה. מדובר בתרגילים אותם מצא הסגן שלי באתרים של צוותים אווירובטים אמיתיים והבחינה מתבצעת כך שאני נכנס למטוסי הצוות שלי דרך השרת ואני יכול גם לבחון מהצד ולא רק מתוך המטוס. כך אני יודע מה הרמה של הטייסים שלי".

"הרבה אדרנלין"

אז איך בעצם מגיעים לטייסת? זה לא פשוט, כמו שאולי זה נשמע. אנשי הטייסת נבחרים בקפידה רבה על ידי פרינץ וסגניו. "אני בוחר בפינצטה את החבר'ה", מדגיש רז. תהליך המיון לטייסת מתבצע על-ידי סגני מפקד הטייסת והמפקד עצמו.

הטייסים עוברים תחילה קורס של בית-הספר הוירטואלי לטיסה, שפותח בימים אלה את מחזור מספר 37. הקורס נמשך חודש וחצי והשיעורים מתקיימים פעמיים בשבוע, למשך שעה וחצי. "למרות שהקורס וירטואלי, הוא כולל חומר רב, כמו בדיקות חירום של מטוסי צסנה. זו בדיקה שאינה הכרחית, כי הטיסה הרי מתבצעת בסימולאטור ואפשר פשוט להמריא, אבל הידע עדיין משפר את ההנאה ברמות אדירות", מסביר פרינץ.

הטייסים המצטיינים של הקורס ברשת הוירטואלית, מוזמנים למיון בפורום ושם בוחנים אנשי הטייסת את יכולת השליטה שלהם במטוס. ישנם טייסים שמסיימים את הקורס ופונים בעצמם לפרינץ, כדי להצטרף לטייסת שלו.

"בפורום אני שואל ומברר פרטים כמו גיל, ותק בטיסות ובעיקר אם הוא מוכן להשקיע, כיוון שנדרשת השקעה רצינית. אני משקיע זמן רב בטייסת, למרות הלימודים שלי", הוא מספר ומזכיר שהוא עדיין תלמיד כיתה י' בבית-הספר "בליך" ברמת גן, לומד במגמת רפואה ומרחיב מקצועות פיזיקה וביולוגיה.

גם שאר אנשי הטייסת נמצאים בשלב של מבחני הבגרות ובכלל לחץ רב בלימודים, אך למרות זאת, הם מצליחים למצוא את הזמן ולהשקיע. "לטוס זה כיף, הרבה אדרנלין ונותן סיפוק שגורם לך לרצות להשקיע את כל כולך", מסכם רז את הסיפור כולו במשפט אחד.

הטייסים שנמצאים מתאימים, מתקבלים לקורס מבנה, במסגרתו מלמדים טייסי הטייסת את החניכים לבצע טיסות מבנה. הטייס המצטיין של הקורס, זוכה להצטרף לטייסת "אבירי השחקים" כטייס סדיר ופרינץ מוודא שהטייסים שלו ילמדו את החומר במסירות ומקצועיות של טייסים אמיתיים. "לקחנו קורס של הגדרת מכשירים בו אתה צריך לדעת לנחות בלי לראות את המסלול", הוא מספר. "ככה לומדים במציאות לנחות בתנאי ראייה גרועים שנגרמים כתוצאה ממזג-אוויר קשה".

למרות זאת, אי אפשר לנוח על זרי הדפנה. אם נוצר מצב בו פרינץ אינו מרוצה מתפקוד של טייס, הוא יכול גם להוציא טייס מהטייסת שלו.

"אנחנו חבר'ה צעירים", הוא אומר. "לכן קשה להעיף מישהו, זה לא כמו בחיל-האוויר שמחליט שמישהו לא מתאים והוא צריך לעזוב. היו מצבים שהצריכו אותי להעיף, אך אני מעדיף תמיד לנסות ללמד ולטוס איתו יחד, כדי שלא יצטרך לעזוב. אנחנו צוות גדול בטייסת וכולם עוזרים לי להחליט החלטות כאלה. אנו עושים ישיבה מסודרת בפורום צוות ועוברים על השמות של כל הטייסים בטייסת וכל אחד כותב חוות דעת על הטייס".

לכל אחד מאנשי הטייסת יש דרגה שנקבעת לפי וותק, רמת הטיסה שלו והתנהלותו. פרינץ, כמפקד הטייסת, אוחז בדרגת סגן אלוף. "טייס מתחיל בדרגת סרן. עם הזמן הוא מתקדם בדרגות, לפי החלטה של הצוות ושלי".

אבל גם כאן, כמו במציאות, יש מקרים יוצאי דופן, כפי שמספר רז. "יש לנו טייס בטייסת שהפז"ם שלו לא גדול, אבל הוא מקצועי מאוד ועושה את העבודה שלו במסירות. העליתי אותו בדרגה, כדי להראות לו את ההערכה שלנו".

"לא סתם תחביב"

הגיע הזמן לטוס. "כאשר אנחנו רוצים לקבוע טיסה, אני פונה לחיל-האוויר הוירטואלי והם מכינים לנו תכנית טיסה הכוללת את כל מה שאנחנו צריכים, כמו מקומות פנויים, מסלולים ופרטים אחרים" מתאר רז. "אני נותן בפורום זמן ותאריך של טיסה. הטייסים מאשרים הגעה, נכנסים לתוכנה של הטייסת ומגיעים לחדר התדרוך, שם אני מעביר להם את הגובה, המהירויות ושאר המידע, שנועד למנוע תקלות כמו התנגשויות. בדרך כלל אנו ממריאים משדה-דב, כי זה מתאים לטייסת".

פרינץ מקפיד כי במהלך הטיסה, הכל יהיה מקצועי ומתוכנן ללא תקלות. "במשך כל הטיסה, אני או הסגן שלי נותנים לטייסים הוראות, למשל בנושא המראה: 'מבנה נתקו בעוד שלוש, שתיים, אחת, ניתוק'". במהלך הטיסה בודק פרינץ את רמת הטייסים ואת יכולתם להתמודד עם הפתעות או תקלות באוויר.

עכשיו פרינץ מתכונן לטוס. הטיסה תתבצע בצוותא עם בן-זוג, טייס מהטייסת, רב סרן יואב, המשמש כאחד הסגנים של פרינץ ומטיס מטוס נוסף. רז עורך ליואב תדריך קצר על מסלול ואופי הטיסה הצפויה. המטוס הוירטואלי מלא בכפתורים ורז מסביר: "הכפתורים האלה הם לא סתם ציור. כל אחד מהם מפעיל משהו אחר". בקוקפיט יש גם תרשימים, מפות ומסכים רבים שכוללים נתונים הדרושים לטיסה. אחרי שממריאים אל השמיים הוירטואליים, נשקפים נופים ואתרים שונים ברחבי הארץ ממסך הסימולאטור, ממש כמו מחלונות מטוס אמיתי.

כאשר פרינץ מטיס, אין הנחות. הוא מתחבר לטיסה באופן מלא. "אני פרפקציוניסט", הוא אומר. "אני רוצה לטוס ולנחות בצורה מושלמת וישרה. אני חולם להיות טייס מאז שאני ילד קטן וכאן, אנחנו מנסים לעשות הכל מציאותי ולא רק כסתם כתחביב", הוא מדגיש.

העתיד פתוח

"אני רוצה שהטייסת תגיע לרמה גבוהה", אומר רז. "אנשים רבים פונים אלינו ורוצים להצטרף. אנחנו בתהליכי פיתוח קורס של הטייסת בעזרת בית-הספר הוירטואלי לטיסה שיעזור לנו לצרף טייסים שיעמדו בסטנדרטים שלנו".

כיום פועלים אנשי חיל-האוויר הוירטואלי, ביניהם גם אנשי הטייסת של פרינץ, להקמת מטה אמיתי, כדוגמת מטה חיל-האוויר בתל-אביב. הם מתכננים להקי אוויר, כוח אדם ומודיעין, כאשר לכל להק יהיה מפקד שיבחר על ידם. "זה כרגע בתהליכים ואנחנו מנסים למצוא את האנשים המתאימים להקמת מטה שכזה", מספר רז.

היום, במרחק של שנתיים וחצי מהגיוס, רז מקווה להתקבל לקורס-טיס של חיל-האוויר. "להיות בחיל-האוויר זה חלום, אם בצוות אוויר או בכל תפקיד שקשור בתעופה", הוא חולם בקול רם. הוא חדור מוטיבציה וידע, אך מודע לקשיים וכבר מכין תוכנית חלופית. "מקסימום אבוא להיות כתב בבטאון חיל-האוויר", הוא מסכם בחיוך.
http://www.iaf191.dma.co.il/

השמיים אינם הגבול

ביום שלישי, בתחילת יוני, הגיעו חברי הצוות הווירטואלי אל בסיס חצרים. הביקור גם יצר, לראשונה, הזדמנות לחברי הצוות הווירטואלי לפגוש האחד את השני במציאות, לאחר שהם נמצאים בקשר דרך הרשת בלבד במשך תקופה ארוכה. בביקור השתתפו מפקד הטייסת הוירטואלית רז פרינץ ועמו חמישה טייסים מרחבי הארץ, בגילאי 14-17: יואב אקר, רע פרינץ, סתיו עדן, דן פסמן ורז בוכמן.

הביקור החל בשיחת היכרות שבו הציג רז פרינץ בפני אנשי הצוות האווירובטי של החיל, את הטייסת הוירטואלית ואת האופן בו היא פועלת. כמו כן פירט על סוגי המטוסים בהם משתמשת הטייסת וסיפר על הפעילויות שהם מקיימים ברשת. רס"ן רונן, מפקד טייסת מדר"ט (מדריכי טיסה) בבית הספר לטיסה המשמש גם מפקד הצוות האווירובטי ושאר הטייסים בצוות, התרשמו מהידע הנרחב של פרינץ הצעיר ומהלהט והמקצועיות של הצגת הפעילות הוירטואלית.

לאחר מכן הציג רס"ן רונן לקבוצת הצעירים את הטייסת, סיפר על מבנה התרגילים, על הפעילות ועל הצוות. רס"ן רונן גם התעניין בשאיפות לעתיד של הצעירים וכולם סיפרו על חלומם להיות טייסים. 

לאחר השיחה נערך תדריך לקראת טיסה במסגרת ההכנות למסדר הכנפיים. רס"ן רונן תדרך את הצוות על מבנה הטיסה ועל התרגילים שיבצעו באוויר. אנשי הצוות הוירטואלי הצעיר היו נלהבי והתרגשו מהמעמד. אחרי הכל, זה המקום בו קורים הדברים באמת. עבורם מדובר בהתגשמות חלום.

לאחר התדריך צפו אנשי הצוות הוירטואלי במפגן הצוות שכלל פעלולים שונים: טיסה בצורת שושנות כובעים, שחרור עשן בצבעים, טיפוס תלול לשמיים וצלילות תוך ביצוע לופים ופניות.

בסיום המפגן, חזרו הצעירים לטייסת, שם נכחו בתחקיר לאחר הטיסה. הם צפו יחד עם הטייסים בסרטון וידאו של הטיסה אשר צולם מן הקרקע ובסרטון שצולם מהקוקפיט של המטוסים.

המפקד ניתח את הטיסה, הצביע על טעויות שנעשו והחמיא לטייסים על מהלכים מוצלחים. הצעירים הקשיבו בתשומת לב ורשמו לעצמם הערות ליישום במרחב הוירטואלי. גם בשיחה שנערכה לאחר מכן, קיבלו הצעירים טיפים ורעיונות מהצוות האמיתי, אשר תרגולם וישומם יכול לשפר בצורה משמעותית את רמת הטיסה שלהם.

רז סיפר לטייסים שלאורך השנים הם לומדים תרגילים ומהלכים מאתרי האינטרנט, אבל החוויה שעברו כאן במציאות, "מלמדת ומאתגרת יותר מהכל".

רס"ן רונן חתם את הביקור בחיוך וסיכם במשפט אחד את המשותף לשני הצוותים: "גם אנחנו עושים זאת בשביל הכיף!".

עוד באותו מדור

צ'ינוק מתוצרת ארה"ב בשירות חיל-האוויר המצרי

משמר הנילוס

שלושה עשורים של שלום עם ישראל לא הציבו בפני חיל–האוויר המצרי אתגרים של ממש. למרות עובדה זאת ואולי בגללה, ביצע חיל–האוויר המצרי קפיצת מדרגה במרוצת השנים הללו וכיום הוא בעל יכולות משמעותיות בתחומי שדה הקרב של המאה ה–21. על הכיוונים, היכולות והדילמות של אחד מחילות–האוויר החזקים במזרח–התיכון, בסקירה המקיפה שלפניכם

לימודים גבוהים

הם מגיעים ממקומות שונים. חלקם מקורס–טיס, חלקם מהשדות בהם הטיסו טיסנים ולמרות הרקע השונה, כאן כולם לומדים להטיס כלי–טיס בהם עדיין לא פגשו. ברוכים הבאים לבית–הספר לכטב"ם של חיל–האוויר, מקום בו מכשירים את אנשי אחד המערכים הגדולים והחשובים בחיל