בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 185 02/03/09
מוצגים בפניכם תקצירים משלוש הכתבות הפותחות של כל מדור. את הגיליון הקודם ניתן יהיה לקרוא בעוד כחצי שנה עם פרסום גיליונות הארכיון.

כתבות

מלאו אס"מינו

תגיות: להק מודיעין , נחשון (גאלפסטרים)

מעטה הסודיות סביב פעילותה, מביא לכך שכמעט ואי אפשר לספר על יחידת אס"ם. אנשי היחידה עוברים הכשרה ארוכה, עובדים קשה מסביב לשעון באיסוף וייצור מודיעין ובעיקר מספרים על יחידה קטנה שעושה הרבה פעולות ומעט רעש

ליאת בלומברגר

אם תשאלו כל איש מודיעין ותיק, הוא יספר לכם עד כמה חשובה עבודתו ומעניינת, אך בו בזמן חסרה את ההכרה שהייתה אמורה לקבל, אלמלא היה התחום אפוף מעטה חשאיות כה כבד. יש להניח, כי העוסקים במלאכת המודיעין היו שמחים לקבל מדי פעם איזו טפיחה על השכם או חיזוק חיובי על העבודה הטובה, מבני המשפחה או החברים. לעתים אינם יכולים אפילו לענות על השאלה הטריוויאלית "מה עשית היום", בשובם הביתה מיום עמוס בעבודה משמעותית.

ואכן, תחום המודיעין ידוע כעמום ואין הרבה לספר עליו, אך כתבה זו תנסה לחשוף ולו בקווים כלליים, את פעילותה של אחת היחידות החשובות והעסוקות ביותר בחיל–האוויר וללא ספק אחת הפחות מפורסמות מביניהן.

ערך מוסף

יחידת אס"ם (איסוף וסימון מטרות) הוקמה בפברואר 1977 כחלק מלקחי מלחמת יום–הכיפורים, עת עלה הצורך בהקמת גוף בחיל–האוויר המסוגל לייצר מודיעין אווירי באופן עצמאי וללא תלות בגורמים אחרים. "ייעודה של היחידה מתרכז במתן מענה לשתי המשימות הראשונות של חיל–האוויר: הגנת שמי המדינה והשגת עליונות אווירית", מספר סא"ל ינקי, מפקד היחידה לשעבר. "היחידה מספקת לחיל–האוויר את המודיעין הנדרש לביצוע שתי המשימות האלו".

היחידה פרושה בכל רחבי הארץ וכוללת מספר גפים עיקריים: גפים גזרתיים אחראים על איסוף ועיבוד מודיעין בגזרות השונות. הגפים המוטסים שוכנים במרכז ומבצעים את משימות איסוף המודיעין במטוסי השביט (גאלפסטרים G-5).

הגף האחרון הוא גף האחראי על עיבוד המידע. "ההבדל בין הגפים מתבטא בסוג המודיעין בו הם עוסקים, הפלטפורמות בהן הם משתמשים והזירות עליהן הם אחראים", מספרת סרן הדס, מפקדת גף ההדרכה ביחידה.

"הגפים המוטסים יודעים להפעיל מגוון של מערכות ולעבוד מול מגוון של זירות", מספר סגן תומר, מפקד משימה בגף המוטס. "ההבדל המשמעותי הוא שהגפים הגזרתיים מטפלים כל אחד בזירה ותחומים מסוימים ואילו אנו לא מוגבלים למקום אחד, בזכות הפלטפורמה. כמובן שבמקומות בהם נדרש חיל–האוויר לזרועו הארוכה, הגפים המוטסים נכנסים לתמונה ונותנים את הערך המוסף מהאוויר שאין לגפים הקרקעיים".

שגרה של כוננות

היחידה עוסקת בעיקר באספקת מודיעין ואבטחה למשימותיו של חיל–האוויר ולכן אין זה מפתיע לגלות שהיא מלווה מאות פעילויות בשנה. "המכלולים שלנו פועלים 24 שעות ביממה לטובת התרעה ונמצאים בכוננות ללא הפסקה". אומר סא"ל ינקי.

"בכל נקודת זמן מאייש חייל את המכלול ואחריות ההתרעה נמצאת על כתפיו", מספר סרן מיכאל, מפקד גף גזרתי. "כאשר קורה משהו, הוא זה שנותן את ההתרעה ומיידע את הגורמים הרלוונטיים".

האירועים שמפניהם מתריעים אנשי היחידה, לא מתפרסמים בדרך–כלל באמצעי התקשורת, אך בהחלט מתרחשים. "לפני כמה שנים, התרחש אירוע שבו מטוס צסנה לבנוני המריא והתכוון להתרסק במדינת ישראל", מספר סרן מיכאל. "ההתרעה על האירוע הזה יצאה מהמכלול שלנו. המטוס אכן חדר לשטח מדינת ישראל וניסה להגיע לאזורים מרוחקים, אך הופל ליד מכמורת. זו דוגמא לאירוע בו סייע המידע שהגיע מהגף שלנו להגנה על שמי המדינה".

כאמור, ישנו יתרון גדול בקיומה של יחידת מודיעין השייכת לחיל–האוויר. "אנחנו מכירים את חיל–האוויר ויכולים לתת לו בדיוק את המודיעין לו הוא זקוק", מספרת סרן הדס, "אך הדבר החשוב מכל הוא לדעת לעבוד בפרקי הזמן שחיל–האוויר מגדיר, שהם קצרים ביותר". סרן מיכאל מוסיף: "אם חייל שיושב במשמרת מבצעית מקבל מידע על משהו חריג, הוא מוכרח להעביר את ההתרעה הזו מהר מאוד לגורמים שאחראים על הפעלת הכוח, כדי שיטפלו באירוע. לכן גם ההכשרה הלימודית היא ארוכה, כי כאשר מושיבים חייל או קצין שצריכים לתת התרעה בפרקי זמן כאלו, הם חייבים להיות אנשי מקצוע מעולים. אסור להם לבצע טעויות בגלל חוסר בטחון או מחסור בידע ולהרים את כל חיל–האוויר על הרגלים בגלל שטות".

הדרך למעלה

זו אינה משימה פשוטה לשבת במכלול ולעמוד על המשמר, או לתפעל מערכת שתאתר את הגורם הבא שמעוניין לפגוע במדינת ישראל ואכן, לא רבים מצליחים להתקבל ליחידה ולסיים את ההכשרה המפרכת בה. "ליחידה מאותרים אנשים שעוברים כמובן סינון מראש", מספר סא"ל ינקי. "זו היא אוכלוסיה מצומצמת שקשה לאתר אותה, מכיוון שיש הגדרות מסוימות מאוד לאיכות האנשים, לתכונותיהם ולהתאמתם". חלק מאנשי היחידה הם מודחי יחידות מובחרות וחלקם עוברים את המיונים לפני הגיוס או מיד אחריו.

לאחר שצולחים את המבחנים ואת הסיווג הבטחוני, מתקבלים ליחידה. מפעילי מערכות המודיעין המוטסות, משני המינים, מחויבים לעבור שלב נוסף בדרך לקבלה ליחידה והוא שלב הבדיקות הרפואיות: "הבדיקות נערכות על–מנת לוודא שיש למפעילים המוטסים כשירות לתפקיד תעופתי", מספר רב"ט מעיין, מפעיל מוטס. "צריך להיות כשיר לטיסה, בדיוק כמו שאר המקצועות המוטסים בחיל–האוויר".

לא תמיד היה המין הנשי חלק מהצוותים המוטסים. "למרות שבגפים הקרקעיים היו בנות מאז ומתמיד, הן נכנסו רק לפני שנים ספורות לגפים המוטסים", מספרת סגן מורן, האישה הראשונה שמשרתת בתפקיד מפקדת משימה מבצעית בגף מוטס. "כמובן שכיום חיילת מוסמכת יוצאת לכל המשימות שחייל מוסמך יוצא אליהן, בלי קשר למרחק המשימה מהארץ ולמצבי שגרה או חירום".

משך ההכשרה לתפקיד מוסמך ביחידה, נע בין שמונה חודשים לשנה ותלוי, בדרך–כלל, בקצב האישי של החייל. "לפני שמגיעים אלינו לגף, עוברים קורס מבואות קצר בבסיס ההדרכה של חיל–האוויר", מספרת סגן אלה, קצינה ביחידה. "בתחילת ההסמכה בגף, מקבל כל חייל חונך ומתחיל ללמוד באופן עצמאי. חלק מההסמכה כוללת לימודים תיאורטיים, בעיקר חומר רקע על הזירה מכל ההיבטים והחלק השני הוא הסמכה מעשית: ביצוע משמרות מבצעיות בשיתוף מש"ק מוסמך".

"לאחר הגיוס, מעבר טירונות וביצוע הקורס הבסיסי, אנשי הגף שלנו מגיעים ליחידה", מספר סג"ם אסף מהגף המוטס. "ההכשרה שלנו ארוכה מעט יותר מההכשרה של הגפים הקרקעיים והיא נמשכת כשנה. מתחילים בלימוד יסודות מודיעיניים וטכניים ובהמשך מגיעים להסמכה מעשית בסביבה סימולטיבית. בשלב מאוחר יותר בתהליך ההסמכה, מגיעים גם לטיסות ועוברים שלבים שונים עד שמקבלים את אישור ההסמכה".

ההכשרה נחשבת לאחד מפרקי הזמן הקשים, אם לא הקשה ביותר, בתקופת שירותם של המפעילים והמפקדים ביחידה. "משך ההכשרה, האינטנסיביות שלה והיקף החומר שלומדים בה, הם הופכים את ההכשרה לתקופה קשה", מספר סא"ל ינקי. "צריך ללמוד הרבה מאוד פרטים בעל–פה. התפקיד כולל התרעה בזמן אמיתי ולכן הדרישות גבוהות מאוד".

בהסמכה לומדים החיילים הצעירים איך להתמודד עם אירועים מסובכים המתרחשים תוך רגעים ספורים ועם אחריות גדולה המונחת על הכתפיים. "הכשרה של יותר משמונה חודשים ביחידה אינה עניין של מה בכך", אומר סרן מיכאל. "חלק משמעותי ממנה זו עבודה מנטלית: גם משמרות מבצעיות שנמצאים בהן בשלב ההסמכה וגם סימולציות, בהן מעמידים את החניכים מול אירוע מסובך ודורשים מהם לקבל החלטה. מלמדים אותם איך לעשות זאת ובוחנים אותם על הנושא, לא מצפים מהם להיוולד עם היכולות האלו".

טיסה עם ספרים סגורים

מעבר למשימות המבצעיות, מאייש כל חייל או קצין ביחידה תפקיד נוסף. "למש"קים בגף שלנו יש משמרת אחת ביום ובשאר הזמן הם מבצעים 'עבודות רוחב' שונות", מספרת סמל חן, מפעילת מודא"ל מוסמכת באחד הגפים. "יש לנו חוליות נוספות שאין להן קשר לפעילות המבצעית כגון הדרכה, טכנית, מילואים וכו"כ (כוננות וכשירות) ועוד. כל מש"ק לוקח חלק באחת החוליות ואחראי על הכשרתו של לפחות חניך אחד בשלב ההסמכה".

בזמן השירות ביחידה, אין יום צפוי או דומה למשנהו. "סדר היום אצלנו ממש לא קבוע", מספר סגן תומר. ”מעבר לגיחות המבצעיות, אנחנו עסוקים בהוצאת תוצרים מודיעיניים, כתיבת סיכומים, הדרכת חניכים, פגישות עם גורמי חוץ, דיונים, תחקירים ועוד. הגף שלנו קטן מאוד ומגוון ולכן כל יום כולל את הכל".

מידת האחריות המוטלת על חיילי אס"ם, נחשבת לאחת הגבוהות בחיל–האוויר בפרט ובצה"ל בכלל, כפי שמספרים ביחידה: "כל חייל אצלנו נבחר בקפידה ועובר מסלול ארוך עד שהוא מקבל אישור לעבוד כמפעיל מבצעי", מספרת סגן מורן. "גם הרמה המקצועית של החיילים וגם מגוון התחומים בהם הם עוסקים, נחשבים בעיני לחריגים מאוד, לחיוב כמובן".

להיות רב"ט צעיר, עם אחריות כה גדולה על הכתפיים, יכול להיות עניין מלחיץ לפעמים. "במשימות עצמן, הקושי הוא העובדה שהכל מתרחש בזמן אמת", מספר סגן רן, מפקד משימה בגף המוטס. "מוכרחים להיות קשובים וערניים במשך זמן רב ולדעת לחלק את הקשב לגורמים רבים והכל תוך זמן קצר. אם נמצאים בזמן אמת, אי אפשר לחכות מספר דקות או שעות, כי זה לא יהיה רלוונטי יותר. אין לנו את הפריבילגיה לפתוח ספר או להקדיש זמן להתייעצויות ולכן המפעילים צריכים להיות מקצועיים מאוד ולדעת לתת תשובות בזמן אמת". סמל חגי, מפעיל מוטס, מוסיף: "לא רק המחסור בזמן הופך את העניין למורכב, אלא גם הצוותים המצומצמים שאינם מאפשרים יותר מדי דעות בנושא אחד. האחריות הגדולה מתבטאת בכך שברגע שהוכרזת ככשיר, הדעה שלך חזקה מאוד והמילה שלך נחשבת זהה לזו של כל אחד אחר בגף. היא בהחלט חשובה וקובעת, לעיתים גם ברגעים מכריעים".
למרות הרגעים הקשים והעבודה שבדרך–כלל אינה פשוטה, קשה למצוא חייל בלתי מרוצה ביחידה. "אומנם ההכשרה ארוכה ומייגעת וזה נכון שהמשמרות הארוכות מעט שוחקות לאחר תקופה רווית עבודה, אבל כל אלה מתגמדים מול חשיבות התפקיד ומול ההנאה שלנו ממנו", אומר סמל יגאל, מפעיל מודא"ל.

אפילו הטייס לא יודע

אנשי הגף מספרים על הדקות בהן הרגשת השליחות והסיפוק העצמי מתעלה מעל הקשיים היום–יומיים: "יש המון רגעים כאלו, שמתרחשים בעיקר לאחר גילויים מודיעיניים משמעותיים להם אנו אחראים", מספרת סגן מורן. "בדרך–כלל, כבר בדרך לנחיתה, אנחנו מתחילים להבין באיזו פעילות משמעותית השתתפנו וזה בהחלט מעניק לנו הרגשה שלקחנו חלק במשהו גדול ומשמעותי".

סמ"ר יהל, מפעיל מוטס, מוסיף: "כיאה לתחום המודיעין, הקרדיט שלנו ניתן רק מאחרי הקלעים. אנחנו מסתפקים בהרגשה האישית הטובה ובדיבורים בינינו. אפילו הטייס שנמצא בקוקפיט לא תמיד יודע שאנחנו שם: הוא מקבל את המשימה ומבטיחים לו שיהיה בסדר, אבל לעיתים הוא לא יודע מי שומר עליו".

הרגשת הסיפוק מהפעילות, ההווי שנוצר ביחידה והתרומה האישית לכל חייל, הם אלו שהופכים את אס"ם ליחידה עם מוטיבציה בשמיים. "העובדה היא שהסיפוק מהשירות ביחידה גדל מיום ליום והנתון שמוכיח זאת, יותר מכל, הוא אחוז החיילים שמעוניינים לצאת לקצונה, גם במחיר של חתימה על שנתיים או שלוש שנים קבע. ניתן אולי לחשוב שלאחר תקופה כה ארוכה וקשה של הסמכה ותפקיד, החיילים ירצו להשתחרר, אך ההיפך הוא הנכון: האנשים רוצים להישאר עוד ולתרום".

גם לאחר השחרור, בשירות המילואים, ממשיכים החיילים להיות מחוברים ליחידה. "נכנסים ליחידה בגלל העניין, נשארים בגלל ההווי והחברים הטובים וממשיכים בגלל האהבה לתפקיד", מספרת סמל חן. "המילואימניקים אוהבים את המקום הזה ומרגישים שהתפקיד נשאר איתם ולכן הם מקפידים לבוא מדי פעם". סגן מורן מוסיפה: "המילואים אצלנו בתדירות גבוהה, אבל כשהמילואימניקים שומעים על פעילות חריגה בחדשות, כולם מתקשרים ליחידה, אומרים שהם כבר ארזו תיק ושואלים אם צריך להגיע לטוס".

עבודתם של אנשי היחידה אינה פשוטה ועל–מנת להצליח ולבצע אותה על הצד הטוב ביותר, מציינים החיילים מספר תכונות שמומלץ להצטייד בהן טרם שלב ההסמכה: אינטליגנציה גבוהה, אמינות, חוש טכני מפותח, יכולת עבודה תחת לחץ, בטחון עצמי ואסרטיביות, מוטיבציה ורצון ללמוד ומעל הכל: יכולת לעבוד עם אנשים. "זו יחידה לחיילים שבאו 'לפתוח את הראש'", אומרת סגן מורן. "מתאימים אנשים שרוצים לעשות תפקיד משמעותי מאוד, לא משנה באיזו דרגה ומעוניינים באמת לתרום מעצמם ולבצע תפקיד מאתגר מבחינה מנטלית ומקצועית, אבל משתלם מאוד".

עוד באותו מדור

שומרים על קשר

במבצע "עופרת יצוקה" פעל גדוד הקשר הטקטי של חיל–האוויר בעוטף עזה בכוח מלא. פעילות הגדוד מתפרסת על פני תחומים רבים ותורמת להעמקת הקשר בין יחידות חיל–האוויר וגם בין חיל–האוויר לזרועות צה"ל השונות

נכנסים לתמונה

תחום הצילום בחיל–האוויר תפס מקום חשוב מאז ומעולם. בטייסת "הקרב הראשונה" ממשיכים את כשירות הצילום ומצלמים הכל, מכל זווית. סקירה היסטורית קצרה על צילומי אוויר, איסוף מודיעין והנסיון לראות את התמונה הכוללת