בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 181 26/06/08
לגליון זה מצורף פוסטר:




כתבות

לא סתם "אחת"

תגיות: טייסת "האחת" , מורשת

במהלך מלחמת ההתשה הוקמה בחיל-האוויר טייסת חדשה, טייסת "האחת". בשלושת העשורים האחרונים נטלו אנשיה חלק בכל פעילויות הבטחון השוטף, המבצעים והמלחמות והיום, כאשר הם מפעילים את המטוס המתקדם ביותר של חיל-האוויר, מביטים אנשי הטייסת אחורה בגאווה וקדימה אל עבר האתגרים הבאים

שי טל | צילום: ענבל גולומב וארכיון הבטאון

"מאז הקמתה, היוותה ה"אחת" מרכיב מרכזי בעיצוב דמותו המבצעית של חיל-האוויר וגם היום היא ממשיכה להוביל אותו אל עבר העידן החדש, שמעבר לשנת 2000", כך כתב אלוף אמיר אשל, מפקדה לשעבר של הטייסת וכיום ראש אגף תכנון במטכ"ל, בחוברת מיוחדת שהונפקה לחצי יובל לטייסת. "האדם: הלוחמים, אנשי צוות הקרקע, הבנות ואנשי כוחות העזר, הוא מקור כוחה של ה'אחת'".

"קנה המידה שהציבו ראשוניה, מלווה את הטייסת לאורך שנותיה ושזור בהווייתה. תעוזה, דמיון, כוח יצירה וכושר מבצעי גבוה של ממשיכי הדרך, בשילוב ותיקיה, הצעידו את הטייסת להישגים מרשימים לאורך השנים.

"נביט קדימה לעבר ומעבר לשנת 2000. ננסוק במבערים מלאים לאופקים מכ"מיים חדשים. גאים בעבר מפואר, יונקים ממסד שורת אנשי ה'אחת', מצוידים בכלי לחימה מופלא, בוטחים ביכולתנו לעמוד באתגרי העתיד ומקווים לשלום. קורנסים מאז ולתמיד".

המטוס הבא

בראש סדר העדיפויות של חיל-האוויר הועמד מטוס הקורנס (פאנטום) הרב תכליתי כמטוס הנחוץ לצרכי החיל. הצבתו בראש סולם העדיפויות נבעה מהיותו ראשון מטוסי הקרב הוורסטיליים, המסוגל לבצע מגוון משימות בתנאי מזג-אוויר שונים, כמו קרב אוויר-אוויר, תקיפה וצילום.

לאחר מלחמת ששת הימים, חודשה הדרישה לרכש מטוסי הפאנטום מארה"ב. הטיעונים לצורך בהצטיידות במטוס, היו האבידות הכבדות שספג החיל במלחמת ששת הימים. ב-7 בינואר 1968 הוגשה בקשה להצטייד במספר מטוסי פאנטום והבקשה אושרה.

החלו ההסבות הראשונות

בינואר 1969 החלו לצאת לארה"ב צוותי האוויר והקרקע שנבחרו לקורס הסבה למטוסי הפאנטום ובהם שני מפקדי הטייסות המיועדות להיפתח, סא"ל שמואל חץ לטייסת "האחת" ואלוף אביהו בן-נון לטייסת "הפטישים". קורס ההסבה החל במארס בטייסת פאנטום אמריקאית ונמשך כחמישה חודשים.

"האחת" נפתחת

ב-17 באוגוסט 1969, נפתחה טייסת "האחת" כטייסת הקורנס הראשונה בבסיס חצור. פתיחת הטייסת בוצעה במקביל לקורס הסבה קרקעי ראשון בארץ. ב-5 בספטמבר נחתה רביעיית מטוסי הקורנס הראשונה בבסיס וכעבור יומיים בוצעה טיסת הבכורה על-ידי מפקד הטייסת, סא"ל שמואל חץ ומפקד חיל-האוויר, האלוף מוטי הוד.

בצל מלחמת ההתשה

כניסת מטוסי הקורנס לפעילות מבצעית היתה מהירה ונבעה מקליטתם תוך כדי מלחמת ההתשה. למעשה, היתה זו הפעם הראשונה מאז מלחמת העצמאות בה נקלט מטוס קרב בעיצומה של מלחמה. כחודש לאחר קליטת המטוסים, נכנסה הטייסת לפעילות מבצעית.

"עוד בטרם הספקנו 'לאוורר' את המטוסים החדשים בטיסות ראשונות וכבר מצאנו עצמנו שועטים למשימות מבצעיות בשמי מצרים, סוריה, לבנון וירדן. בשעות הבוקר, היינו יושבים בדרך כלל בקוקפיט פתוח, מוכנים בכוננות מיידית להזנקה כנגד אויב אווירי בלתי צפוי. לאחר מכן, היו עוברות עלינו שעות של הכנה ושעות של טיסה לעומק שטח האויב בגיחות 'ארטילריה' לאורך התעלה ובמרחבי רמת הגולן ובמשימות הפצצה של מערכי טילים, ההולכים ונבנים בהדרגה לאורך החזיתות במצרים ובסוריה. בנוסף לכל אלה, השתתפנו בפטרולים וב'מפגשי אוויר' מתוכננים או בלתי צפויים עם מטוסי האויב. כעבור זמן קצר התברר, שהמעמסה הכבדה מוטלת בעיקרה על קומץ טייסי קורנס מטייסת 'האחת' שלנו ושל טייסת 'הפטישים', אך היינו נלהבים וחדורי אמונה, מסתערים ומתחרים על מקומנו בכל משימה מבצעית, בנסיון להכריע את האויב במסגרת ההתשה המתמדת", כך כתב אלוף (מיל') איתן בן-אליהו, לימים מפקד חיל-האוויר, בחוברת המדוברת.

הפ"מ המבצעי הראשון

הפ"מ (פקודת מבצע) המבצעי הראשון בו השתתפה טייסת "האחת" היה ב-9 באוקטובר 1969. הטייסת ביצעה פטרול יירוט באזור שארם א-שייך. מיד לאחר מכן, ביצעו זוג מטוסי פאנטום תקיפה מבצעית ראשונה מעבר לגבול. מטרת התקיפה הייתה סוללת - S.A-2 באבו-סוואר.
 
הפלת בכורה לקורנס

זוג מטוסי קורנס יצא מהטייסת למשימת פטרול יירוט ב-11 בנובמבר 1969. במהלך הפטרול, זיהו הצוותים זוג מטוסי מיג-21 מצריים שטסו בגובה נמוך, באיזור ג'בל עתקה. הצוות, סא"ל אהוד חנקין וסא"ל אייל אחיקר )לוס), שיגר טיל לעבר המטוסים והפיל אחד מהם. זו הייתה הפלת הבכורה למטוס הקורנס בטייסת.

נטישה ראשונה

הנטישה הראשונה אירעה ב-17 בנובמבר באותה שנה. זוג מטוסי קורנס יצא לתקיפת תחנות מכ"ם מצריות שהוצבו באל-מזאר, ירדן. ביעף הטלה אחרון, נותרה אחת הפצצות תלויה על המטוס והצוות הודיע כי הוא חוזר מערבה. תוך כדי הטיסה החלו להופיע התרעות של תקלות ובסופם נתקעו הגאי המטוס. הצוות סא"ל אהוד חנקין ורס"ן שאול לוי, נטשו בגובה 17,000 רגל, באזור עין בוקק. בבדיקה התברר כי המטוס נפגע מטיל נ"מ (נגד מטוסים) שגרם לתקלה.

נגד מארבי הטילים

לקראת סוף מאי 1970 הציבו המצרים מארבים של סוללות טילים שנועדו לפגוע במטוסי חיל-האוויר שהמשיכו בתקיפת המחפורות ובגיחות צילום. לאור מספר שיגורי טילים מכיוונים בלתי צפויים ולאחר שאחד המארבים הצליח להפיל מטוס קורנס של טייסת "האחת" ב-30 ביוני, התגבשה ההערכה שירי הטילים מבוצע על ידי סוללות ניידות המדלגות למקומות מסתור לביצוע המארב. בתגובה, הוחלט לאתר את מיקום הסוללות האורבות ולתקוף אותן.

מבצעי תקיפה אלה החלו ב-30 ביוני והסתיימו ב-18 ביולי במבצע "אתגר", בו השתתפו שישה מטוסי קורנס של הטייסת, מתוכם רביעייה לתקיפה וזוג נוסף להטעיה. את רביעיית המטוסים הובילו מפקד הטייסת, סא"ל שמואל חץ והנווט תא"ל (מיל') מנחם עיני. כעשרה מייל לפני המטרה, התריע סא"ל חץ על טיל שהתקרב ממול ובהמשך קיבל המבנה התרעה על טיל נוסף. טיל 3-S.A הגיח מול מטוסם של חץ ועיני והתפוצץ ליד הכנף השמאלית. כחצי דקה לפני הגעה לשטח ישראל, נטשו השניים את המטוס ועיני נפל בשבי. המטוס המשיך לצלול והתרסק דרומית-מערבית לאיסמעיליה כשמפקד הטייסת, סא"ל שמואל חץ, עדיין בתוכו.

למחרת מונה תת-אלוף (מיל') רן (רונן) פקר להחליפו כמפקד הטייסת. "מעתה, תקופה חדשה. מטוסים נוספים נפגעים, אנשים נופלים בשבי, אך אנו ממשיכים באימונים, בהדרכה ובניסויים", כך כתב תא"ל (מיל') יאיר דוד, בחוברת שיצאה לאור לציון 25 שנים לטייסת "האחת". "זמן קצר לאחר חילוצי משטח האויב, שולח אותי חץ, מפקד הטייסת, לנופש צוות אוויר. אתי, אשתי, נמצאת בחודש השמיני להריונה וב-18 ליולי 1970 אני לוקח אותה לבית היולדות, שם מבשר לי ד"ר קלנר כי עיני בשבי וכנראה שחץ נהרג.

"אנו מקבלים מפקד חדש: רן פקר. הוא לוחם מנוסה, לאחר פיקוד על טייסת ועל בית-הספר לטיסה, אך ללא נסיון על קורנס. אנו מנסים ללמדו כמה שיותר מהר ולהכניסו למבצעיות. אף אחד לא עוצר, אף אחד לא מוותר, אף אחד לא פורש ולאף אחד אפילו לא כואבת, כך סתם, הבטן".

בין 30 ביוני ו-18 ביולי באותה השנה, השתתפה הטייסת בארבעה מבצעים מתוך ששה שבוצעו כנגד מארבי הטילים. בסיכום הפעילות נפגעו חמש סוללות שהוצאו מהמערך ושלוש סוללות נוספות נפגעו ושוקמו. בתחילת אוגוסט 1970 נכנסה הפסקת האש לתוקף, פחות משנה לאחר קליטת מטוסי הקורנס. בתקופה זו צברה טייסת "האחת" ניסיון מבצעי רב במגוון תחומים ונזקפו לזכותה ארבע הפלות של מטוסי אויב.

מלחמת יום הכיפורים

בפרוץ המלחמה שהה מפקד הטייסת, סא"ל יפתח זמר בארה"ב ולכן שימש כממלא מקומו סגנו, תת אלוף (מיל') רון חולדאי, שנכנס לתפקידו בספטמבר.

השלב הראשון בכניסת הטייסת למלחמה כלל הגנת שטח. במסגרת פעולות המגננה, השתתפה טייסת "האחת" בשעות הערב בהפלת שבעה מסוקי מי-8 מצריים. היום השני למלחמה היה יומה הקשה והכואב ביותר של הטייסת מאז הקמתה. לקראת שעות הצהריים השתתפו 15 ממטוסיה במבצע "דוגמן 5 ב'" לתקיפת סוללות הטק"א (טילי קרקע-אוויר) הסוריות ברמת הגולן. בשל אילוצי זמן לא בוצע צילום לעדכון מיקום הסוללות, בשעה שאלה דילגו ממקומן ולא היו ידיעות מודיעיניות לגבי הערכותם של הכוחות הסוריים וסוללות הנ"מ. המחסור במודיעין מעודכן הביא לבחירת נתיב טיסה שעבר בגובה נמוך מעל סוללות נ"מ ולתקיפת מחפורות טק"א ריקות. המבצע נחל כשלון ובמהלכו איבדה הטייסת ארבעה מטוסים ושבעה אנשי צוות נפלו בשבי. זוג מטוסים נוסף נפגע אך הצליח לנחות בבסיס רמת דוד הצפוני.

במסגרת תקיפת מטרות עומק, השתתפה הטייסת בתקיפת צומת הקשר המצרית בבנהא, בכדי לשבש את תמונת הקרב של המטכ"ל המצרי. בסיום התקיפה הוזנקו לעבר המטוסים כ-16 מיגים שיירטו את מבנה היירוט המלווה והצליחו להפיל זוג מטוסי פאנטום של הטייסת.

ב13 באוקטובר נפגע מפקד הטייסת בגבו בנטישה ונאלץ לפרוש מתפקידו. מחליפו היה אלוף )מיל'( איתן בן-אליהו. סוג נוסף של פעילות בו נטלה טייסת "האחת" חלק היה תקיפת מטרות אסטרטגיות בסוריה, דוגמת תקיפת מיכלי הדלק בטרטוס ותקיפת בתי הזיקוק בחאן-אל-עייש לקראת סוף מלחמת יום הכיפורים. במקביל לפעילותה המיוחדת, השתתפה הטייסת במשימותיה המסורתיות במשימות אוויר-אוויר, תקיפת מטרות השתתפות, אמנעה, תקיפת טק"א ותקיפת שדות-תעופה.

מבצע "ליטאני"

בעקבות פיגוע "אוטובוס הדמים" ב-11 במארס 1978 על-ידי 11 מחבלים, יצא צה"ל למבצע "ליטאני" בדרום לבנון.

מטוסי חיל-האוויר נטלו חלק בתקיפות וסיוע לכוחות הקרקע. הטייסת ביצעה 45 גיחות, מתוכן 39 גיחות תקיפה ושש גיחות פטרול יירוט. מפקד הטייסת היה אז אל"ם (מיל') אביאם סלע.

מלחמת לבנון הראשונה

עיקר פעילותה של טייסת "האחת" במלחמה היה במשימות השתתפות, סיוע ואמנעה. הטייסת אף השתתפה בהשמדת מערך הטק"א הסורי בלבנון במבצע "ערצב 19" שנערך ב-9 ביוני. במסגרת המלחמה, ביצעה הטייסת 207 גיחות, מתוכן 71 גיחות לתקיפת טק"א, 108 גיחות לסיוע ואמנעה, 23 גיחות לפטרול יירוט וחמש גיחות שונות.

מחצור לתל-נוף

עם כניסתו לתפקיד מפקד חיל-האוויר, החליט האלוף (מיל') אביהו בן-נון על סדרה של שינויי היערכות. הוחלט, כי טייסת "האחת" תעבור לבסיס תל-נוף. העברת הטייסת בוצעה במטס של כל מטוסיה ב-19 ביוני 1988 אל עבר הבית החדש.

"קורנס 2000"

בשנת 1981 החל חיל-האוויר בתכנון מטוס קורנס משופר בכדי להתאימו לתנאי הזירה של שנות האלפיים. מטוס "קורנס 2000" ראשון נקלט בטייסת ב-9 באפריל 1989.

הקורנס החדש בפעולה

ב-5 בפברואר 1991 השתתפה רביעיית מטוסי קורנס 2000 של טייסת "האחת" בתקיפה מבצעית ראשונה. היעדים שהותקפו כללו ארבעה מבנים באזור צידון.

מבצע "דין וחשבון"

בעקבות הסלמה בפעילות ארגון החזבאללה כנגד רצועת הבטחון וגבול הצפון בשנת 1993, יצא צה"ל למבצע "דין וחשבון". המבצע נועד לתקיפת מטרות מחבלים בדרום לבנון ובמהלכו הותקפו מספר ארגוני מחבלים בלבנון, כשעיקר המאמץ הופנה כנגד ארגון החזבאללה. במהלך המבצע ביצעה הטייסת 29 גיחות תקיפה ביום.

עידן חדש

במחצית יולי 1999 אישר ראש הממשלה ושר הבטחון דאז, אהוד ברק, את המלצת חיל-האוויר כי מטוס הקרב החדש שיקלט בתחילת שנות האלפיים יהיה ה"סופה" (F-16I). עסקת ההצטיידות שנחתמה בעקבות אישור זה כללה אספקתם של מספר מטוסים דו-מושביים עבור שתי טייסות, שקליטתם תוכננה להתחיל במחצית השניה של 2003.

ב-19 ביוני 2001, נחתם בסלון האווירי בפריז הסכם למימוש האופציה, שכלל הצטיידות במספר מטוסים עבור שתי טייסות נוספות, שתוכננו להיקלט במחצית השניה של שנת 2006.

עבר, הווה ועתיד

סא"ל שאול: "בחודש ספטמבר 2007, מוניתי רשמית למפקד הטייסת.
יחד איתי הגיעו סגן מפקד הטייסת רס"ן א' והקצין הטכני, רס"ן מיכה מלכה. לאט לאט התווספו אלינו עוד אנשים.

הזיקה לעבר הטייסת חשובה לנו מאוד, ההיסטוריה שלה, מורשתה והרוח שלה", ממשיך סא"ל שאול ומספר על הנסיון לשמור על רוח הטייסת המיוחדת. "אנחנו רוצים להסתמך על רוחה של הטייסת ולשמר כמה שיותר את הצביון המיוחד של טייסת 'האחת'.

אנחנו בקשר טוב עם וותיקי הטייסת ועמותת הטייסת שהם שותפים מלאים, עוזרים ומייעצים מהיום הראשון".
נכתב בסיוע תחום היסטוריה

עוד באותו מדור

סכנה ברורה ומיידית

איום פיגועי הטרור האווירי דוגמת אסון התאומים מרחף מאז שנת 2001 באוויר. איך מפילים מטוס נוסעים אזרחי? מתי אפשר להפיל ומי מוסמך להחליט על פעולה שכזו? ואיך יודעים בכלל שהמטוס חטוף? על שאלות אלה ודילמות אחרות ניסו לענות בסדנא ייחודית שנערכה בחיל-האוויר

יד על הדופק

לא משנה עד כמה אתם מוכשרים, חכמים ומוצלחים, את המקום הזה תצטרכו לעבור בדרך לקורס-הטיס. החדשות הרעות הן שרוב מכריע של המגיעים לכאן, חוזר בידיים ריקות. האנשים של ירפ"א מספרים על הבדיקות המקיפות שנועדו לקבוע מי יתחיל בדרך הארוכה אל הכנפיים
Feedback Form