בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 180 01/04/08
לגליון זה מצורפת סימניה:





כתבות

אור מהשמיים

תגיות: עייט (סקייהוק)

מטוסי העיט (סקייהוק) הם מהכלים הותיקים ביותר הנמצאים בשימוש צה"ל. מעבר לתפקיד המרכזי שלהם באימון טייסי קרב צעירים, יש להם תפקידים מיוחדים, הדורשים אימונים אינטנסיביים של ותיקים וצעירים גם יחד, בבט"ש ובמלחמה, כפי שמתארת הכתבה

הדס וול | צילום: דבי שרייבר וטייסת "הנמר המעופף"

באחד מלילות חודש אוגוסט בשנה שעברה, הוזנקו טייסים מטייסת "הנמר המעופף" המפעילה מטוסי עיט (סקייהוק), למטרה בלתי ידועה. בעוד הצוותים רצים למטוסים, צוותי הקרקע ממהרים לחדר המבצעים ומתחילים לקבל טלפונים. הוראות, נקודות ציון ודגשים והמטוסים ממריאים מבסיס חצרים וטסים לכיוון צפון.

את המידע הם מקבלים עוד על הקרקע: ספינת נוסעים קפריסאית התנגשה בספינת משא כשלושה קילומטרים מנמל חיפה. 13 מאנשי הצוות של ספינת המשא קפצו למים בעוד הספינה מתחילה לטבוע. 11 מתוכם נמצאו במהרה על-ידי ספינות "דבור" ו"צרעה" של חיל-הים. החושך הכבד במקום הקשה על החיפוש אחר שני חברי הצוות האחרונים.

"האוויר היה מלא בריח של סולר והימאים סירבו להתפנות ללא חבריהם הנעדרים", סיפר איש משטרה שהיה בצוות השני שהגיע לזירת התאונה. "המשכנו לחפש אותם בעזרת חיל-הים ועובדי הנמל". למקום הגיעו מסוקים שהאירו בזרקורים את הלילה, אך האור אינו מספיק ושני מלחים אבדו בין שברי הספינה והגלים השחורים.

סולר על המים

"כשצריכים את עזרת הטייסת, המטוס עולה לאוויר עוד לפני שהוא יודע לאן הוא צריך לטוס", מספר סגן מתן, טייס צעיר בטייסת. "מטוס העיט יכול להגיע תוך זמן קצר לכל נקודה בישראל. הוא מאיר בפעולות למניעת הסתננות וחדירות מגבול מצרים או מסייע לחילוץ במדבר יהודה", מספר סא"ל (מיל') אדם, איש מילואים של הטייסת וממשיך, "טסנו מעל הנמל בחיפה והתקרבנו לאוניות ההרוסות. מהר מאוד צצה בעיה". סולר אשר נשפך מאוניית המשא, צף על פני המים. "חששנו שהנורים יציתו את פני המים ואז סיכויי הנוטשים ישאפו לאפס. אחרי המשימה רצתי מהר לאינטרנט כדי לבדוק את פרטי המקרה. לצערי, התאורה שסיפקנו לא הצליחה לעזור למצוא את המלחים". בבוקר מצאו צוללנים של חיל-הים את הגופות בין הריסות כלי-השיט.

למרות שלא מדובר בתקיפה או קרב אוויר, חשוב להתאמן על תהליך ההנרה. "תמיד צריך לזכור שיש פעמים רבות בהן אנו מסייעים לגורמים אזרחיים או לגופים אחרים. צריך לדבר איתם בקשר ולהבין את הקושי בו הם נמצאים", מסביר סא"ל (מיל') אדם.

כל צוותי האוויר ואנשי המילואים נפגשו ליומיים אינטנסיביים של אימון סביב השעון. הם התאמנו על הנרה ועל משימות מבצעיות נוספות כגון: הטלת כרוזים בשמי מדינת אויב, כפי שעשו במהלך מלחמת לבנון השנייה. חדר התדריכים התמלא בטייסים ונווטים, חלקם ותיקים מאוד בטייסת וחלקם במרחק שבעה חודשים בלבד ממסדר הכנפיים בתום קורס-הטיס. טייסת "הנמר המעופף", בנוסף לתפקידיה המבצעיים, מבצעת גם הדרכת טייסי קרב צעירים וטייסי קרב מגיעים לטייסת מיד אחרי סיום קורס-הטיס, כדי לעבור קא"ם (קורס אימונים מתקדם).

חדר התדריכים מתמלא עד אפס מקום והתדריך לקראת התרגיל מתחיל. על הבמה עולה סגן אסף, טייס צעיר ומתחיל להקרין מפות ולחלק הוראות. "דבר ראשון שצריך לעשות הוא לעבור על הבד"ח (בדיקות חרום) למקרה של ורטיגו. אנחנו נתמקד באימון הפרט, בהטלת כרוזים ובהנרה. נמריא וננחת מהמסלול הדרומי, נטוס בגבהים 14 ו-16", מדריך אסף ולמרות שחלק ממאזיניו שומעים הוראות אלו בפעם המי-יודע-כמה, הם מתרכזים בכל פרט.

"נעבור על תצורות, נתרגל סיוע לאוניות סוחר ואוניות חיל-הים, נבצע משימת הנרה באזור הים-התיכון ומשימת כרוזים מעל יישובים צפוניים מכיוון לבנון. אתם לוקחים איתכם מפות ניווט, פנקס כרוזים ופנקס הנרה. רק חלקנו יטילו באמת את הנורים ומשום שאנחנו טסים בשורה, אני מבקש לא להתעכב ולהסתכל על השמיים מוארים באוויר. זה אכן מראה נדיר ויפה, אבל גם מאחריכם וגם לפניכם טסים מטוסים במרווח מצומצם. בכל זאת, למי שיטוס רחוק מהמבצעים ויצא לו לראות את ההנרה, שיהנה!", אומר סגן אסף.

ותיקים וצעירים

"בזמן התרגיל אל תלחצו על הפיקל (כפתור השחרור)", מזכיר סגן אסף "פשוט תודיעו בקשר מתי הייתם מוציאים לפועל את ההטלה. חשוב לדייק בנתונים במהלך כל התרגיל ולקראת התחקיר, תארגנו את תוצאות ההטלה שלכם ואת אחוזי הנפלים".

סא"ל (מיל') אדם, סמנכ"ל שיווק בחברה ביו-טכנולוגית, מדריך לשעבר בביס"ט (בית-הספר לטיס) וטייס ותיק בטייסת "הנמר המעופף", מספר כי "בזמני לא היו תחקורים מדויקים כאלה. כל מערכות העיט שודרגו וזה משדרג גם אותנו מבחינה מקצועית. כל התדריכים נגזרים משיטות חדשות וכל משימה מסתיימת בצפייה בסרט. בסופו של דבר, כולם רואים יפה מאוד איפה הטלת את הנורים".

בין הטייסים החדשים לבין המילואימניקים שמגיעים לטייסת עם ניירות עבודה שהביאו מהחברה ובין תורות הלחימה הישנות לחדשות, צצה תחרות חדשה. "פעם אחת החלטנו לעשות תחרות הטלות מדויקות, הצעירים נגד הותיקים. למען שמירה על כבודם של המפסידים, אולי עדיף שאני לא אגיד לכם מי ניצח...", מספר סא"ל (מיל') אדם וגם אחרי נסיונות שכנוע רבים, הוא אינו מסכים להוסיף מילה.

העבודה המשותפת בין הדורות אמנם גוררת אחריה תחרויות, אך בעיקר חידוש ולמידה תמידית. "את כל החידושים אנחנו סופגים מהחבר'ה הצעירים. התפקיד שלנו הוא ללמד ולהעביר להם את האווירה הנכונה. כסוג של תמורה, הם מלמדים אותנו את התחקור המסודר ואת סגנון הקרב הטקטי החדש שכרגע למדו ועדיין יושב להם טרי בראש. כיום מנהלים קרבות אוויר שונה מאוד מפעם. אני זוכר שבזמני תדריכי הקרבות היו יותר בסגנון: בוא נעלה לאוויר ונראה מי מפיל את השני מהר יותר", אומר סא"ל (מיל') אדם.

"גם הצעירים, כמובן, מרוויחים מהטיסה ביחד", מסביר סגן ארבל שסיים את קורס-הטיס לפני שמונה חודשים. "אנחנו לומדים מהותיקים להסתכל בפרופורציה ובצורה נכונה על בעיות בטיסה או על דברים שצריך לשפר. יש מקרים בהם אנחנו יורדים מהמטוס, נרגשים לגבי טעות או בעיה ולוקחים אותה באופן קשה ונוקשה, אבל אז הותיקים יבואו ויגידו לנו שאנחנו מתעסקים במשהו קטן מאוד ולא קריטי בכלל. בנוסף לכך, אלה הטיסות הראשונות שאנחנו לא מתפקדים כחניכים ולכן הפוקוס לא עלינו. צריך להתרגל לעבוד עם איש צוות האוויר שאיתך ולהבין שזה אימון בשביל שניכם והוא לא בא כדי להדריך אותך אלא כדי להתאמן בעצמו".

נסיונם של הותיקים בטייסת הוא בלתי נדלה. "לפני כמה שנים הוזנקתי לחילוץ מטיילים במדבר יהודה. בדיוק בגובה שלי, מעל הנקודה, שט ענן גדול. הייתי צריך לבצע תמרון במסגרתו ירדתי לתוך הענן, הטלתי את הנורים ומיד חזרתי מעל הענן כדי להתארגן מחדש. היה חשש כבד לורטיגו. במקרים כאלה אתה לבד בשמים ובעיקר צריך להתחייב שהמשימה תתבצע כמו שצריך", מעיד סא"ל (מיל') אדם. "זאת הפעם הראשונה שאני שומע את הסיפור הזה", אומר סגן ארבל שישב לידו. בקרוב, כנראה שיהיו גם לו סיפורים משלו.
 
כרוזים ופרידה אחרונה

גם למטוס קרב זקן, יש יותר מתפקיד אחד בחיל-האוויר. טייסת "הנמר המעופף" מפעילה את העיט כבר 40 שנה, מיום היווסדה וממש כמו קצין מצטיין, מקבל העיט מינוי משנה, נוסף על תפקידי ההנרה. הטייסים והנווטים המשיכו את דרכם לאחר אימון ההנרה שהתבצע מעל הים-התיכון וטסו בשיירת מטוסים ארוכה צפונה כדי להתאמן על הטלת כרוזים.

במהלך המלחמה בלבנון, פיזרו צוותי הטייסת כרוזי אזהרה מעל שטח אויב, בעיקר בשלושה מוקדים, ביירות צור וצידון. גם מטוסי ההרקולס ביצעו הטלות זהות בעבר, אך במקומות מסוכנים פחות, כמו שמי רצועת עזה. רוב הכרוזים הוטלו בכדי להזהיר את האוכלוסייה מתקיפות חיל-האוויר. כאשר משחררים את הכרוזים, צריך להתחשב בגובה המטוס, במהירותו ובכיוון הרוח, כך שהרוח תשא אותם ליעדם. מאות אלפי כרוזים הוטלו, בגיחות שתוכננו עד הפרט הקטן ביותר.

"פצצת כרוזים נראית כמו כל פצצה רגילה, רק קצת יותר שמנה. היא נפתחת לשני חלקים באוויר בעזרת חוט דק עם חומר נפץ. הכרוזים מסודרים בגלילים הדוקים. עם פתיחת הפצצה מתעופפים הכרוזים באוויר", מספר סגן מתן. "בזמן המלחמה, כשעוד הייתי פרח טיס, לקחו אותנו לגלגל כל היום כרוזים ולסדר אותם בתוך הפצצות", הוא נזכר. לאחר שתרגלו הטלת כרוזים בצפון ואספו את התוצאות, נחתו המטוסים בזה אחר זה וסיום גיחת הלילה, היה גם סוף התרגיל.

רגע אחד לפני שכולם התפזרו, עלו ארבעה מאנשיה הותיקים של הטייסת לטיסה האחרונה שלהם, אחריה הם נפרדים מהטייסת ופורשים. בעוד הם מבצעים ניווט ארוך מעל גבולותיה של מדינת ישראל, מהצפון עד הדרום כדי להיפרד מהנופים שליוו אותם כל שנות שירותם, הגיעו לטייסת בני המשפחות שחיכו לנחיתה האחרונה ולטקס הפרידה שנערך אחריה.

עוד באותו מדור

"רק עוד שנייה אחת לומר לך שלום"

הן איבדו אח במלחמת לבנון השנייה ומאז קיבל השירות שלהן בחיל-האוויר משמעות אחרת. על ההבדל בין לאבד אח גדול לאח קטן, על מציאות שמשתנה ברגע אחד. שיחה עם שתי אחיות שכולות על הזכרונות, תחושת ההחמצה, הכאב ובעיקר הגעגועים. יום הזכרון תשס"ח

קבוצת המילואים

מילואים. מילה אחת עם כל כך הרבה אסוציאציות, משמעויות ותובנות. לוחמי מילואים בגדוד סטינגר של מערך הנ"מ, מדברים על כל הכרוך בשירות מילואים בישראל של המאה ה-21. בסופו של דבר, אומרים כמעט כולם, כנראה שנהיה פה גם בשנה הבאה