בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 179 29/02/08
מוצגים בפניכם תקצירים משלוש הכתבות הפותחות של כל מדור. את הגיליון הקודם ניתן יהיה לקרוא בעוד כחצי שנה עם פרסום גיליונות הארכיון.

כתבות

הם מפחדים

תגיות: תעופה אזרחית

טיסה לחו"ל. אצל רובנו מהווה ביטוי זה מקפצה לאסוציאציות נעימות וטובות, אך עבור הסובלים מחרדת טיסה, מדובר בחוויה העלולה להפוך לסיוט. כיצד מתמודדים עם חרדת טיסה ואיך ניתן להתגבר עליה? כמה הצעות שיאפשרו לכם לטוס בשקט

קליה בן-עמרם

סחרחורת. לב פועם בחוזקה, מאיים לפרוץ מהחזה. נשימות שטוחות ומהירות. זיעה נוטפת במורד הגב. צפצופים חדים וגבוהים באוזניים. ידיים רועדות, אוחזות בידיות המושב, עד שסימני הציפורניים נראים בהן. העיניים אחוזות אימה ועצומות, מעדיפות שלא להביט. עוד מעט זה יעבור, הסיוט ייגמר, עוד מעט ננחת, נוכל להניח רגלינו על אדמת מבטחים. יש אנשים, שכך מתחיל כל טיול שלהם לחו"ל.

"חרדת טיסה היא פחד מפני חווית הטיסה במטוס על כל הכרוך בה, זו היא הפוביה המודרנית ביותר", מסביר סא"ל (מיל') מיקי כץ, קברניט באל-על ומנחה קורס נגד חרדת טיסה. "חשוב להבהיר כי למרות התמונה המצטיירת על-ידי הכלל, מרבית החרדים מטיסה אכן טסים, אך הם סובלים מאוד במהלך הטיס ורק כארבעה אחוזים מכלל חרדי הטיסה לא טסו מעולם".

יש פחד באוויר

מאז ומעולם, היה האדם מהלך על הקרקע שתחת רגליו ומביט בערגה לשמים ממעל. עם התפתחותו של העולם המודרני, רבו נסיונותיו של האדם למתוח את קצה גבול יכולתו, להגיע לעולמות שעד כה נראו כבלתי אפשריים. כך, חוויות כגון ריחוף בין שמים וארץ שבעבר נתפסו כבלתי אפשריות, נתפסות אצל רוב חלקי החברה המתועשת כדבר של מה בכך. אך בינינו מסתובבים גם כאלה שכל רצונם הוא להישאר על הקרקע הבטוחה, בה ינווטו את מסלול חייהם הרחק מרעש הסילון.

"טיסות לקהל הרחב קיימות רק כמה עשרות שנים בלבד, אך כיום קשה להעלות על הדעת עולם ללא טיסה" אומר סא"ל (מיל') כץ. "טיסה היא מוצר שווה לכל נפש, לכן קשה לחרדים מפני טיסות להמנע לחלוטין מהתמודדות עם הפחד".

אחד המחקרים הראשונים בנושא חרדת הטיסה נערך על ידי חברת "בואינג" בשנות השמונים. באותה התקופה החלו להכיר בפחד מפני טיסות כהפרעת חרדה לכל דבר, העומדת באותה שורה יחד עם חרדות אחרות כגון חרדת גבהים וחרדת בחינות. משמעותה של חרדה, היא תחושת פחד מוגזמת לגירוי המעורר אותה המלווה בתסמינים חיצוניים. חרדה נחשבת להפרעה כאשר היא פוגעת במהלך חייו התקין של הלוקה בה.

הנתונים היבשים מוכיחים כי התעופה האזרחית המסחרית היא לא רק אמצעי התחבורה היעיל ביותר, אלא שהיא אמצעי התחבורה הבטוח ביותר בעולם. "חקירת תאונות תעופה בכל העולם היא חובה על-פי חוק. ועדת הבטיחות התחבורתית הלאומית בארה"ב (NTSB), החוקרת את התאונות בארה"ב, היא אחד המוסדות הטובים ביותר בעולם בתחום חקר תאונות." מסביר סא"ל (מיל') כץ. "על אף הפרסום הנרחב בכלי התקשורת בנוגע לתקלות אוויריות, צריך לזכור כי זה הוא אינטרס מובהק של חברות התעופה, של היצרנים ושל הטייסים עצמם להשמר מפני תאונות. היקף המשתמשים בתעופה עולה בהתמדה וכיום טסים בעולם 1.6 מיליארד נוסעים מדי שנה, למטרות שונות, בין אם תיירותיות, עסקיות משפחתיות ועוד". אולם למרות נתונים מרגיעים אלה, כ-25 אחוזים מאוכלוסיית מדינות המערב, סובלים מתופעת חרדת הטיסה.

נא להדק חגורות

"אני יודעת כי הסיכוי שתתרחש תאונה במטוס הוא נמוך וכי הפחדים שלי מגדילים את הסיכוי הקיים בצורה חסרת פרופורציה", אומרת עדית טחורש-ג'אנה, יועצת ארגונית החרדה מפני טיסות. "אך כשאני מדמיינת את עצמי על טיסה, אני מפחדת שהחלק התחתון של המטוס ייפול, ברור לי שזה לא הגיוני, אך הפחד עדיין קיים".

ג'אנה, המנהלת פורום באינטרנט בנושא, מעידה כי היא עצמה החלה לפחד מפני טיסות לאחר חוויה מפחידה שחוותה בטיסה לארה"ב.

"עד הטיסה הזו, הייתי טסה באופן קבוע. מגיל 10 ועד גיל 28 נהניתי לטוס ולא הרגשתי שום פחד" היא מספרת " נתקלתי במקרים בהם היו כיסי אוויר וסערות ונשארתי רגועה". אולם טיסה סוערת במיוחד, בדרך מארצות הברית חזרה לארץ, שינתה את המצב. "טסנו במטוס שנראה ישן והיתה סערה ובמשך כל הטיסה המטוס רעד וכל האוכל נשפך עלינו" מספרת ג'אנה. "במהלך טיול שלפני הטיסה שמעתי כי מטוס זהה של חברת התעופה איתה טסנו, התרסק על כל נוסעיו בשנה שעברה וכך, לפתע, כאשר המטוס רעד וזנב המטוס מטלטל מצד לצד, התחלתי לפחד. ניסיתי לטוס עוד פעם אחת טיסה קצרה ומאז לא טסתי כבר ארבע שנים". ג'אנה מעידה כי אינה סובלת מחרדות נוספות. "נהיגה לא מפחידה אותי וטיסה דווקא כן".

מי מפחד?

על-פי המחקרים, לא קיים מאפיין אחיד לבעלי חרדת הטיסה. חרדת הטיסה חוצה חתכי מין, גיל, עיסוק ומצב סוציו-אקונומי וגם אנשים אשר לא פחדו בעבר, יכולים לפתח לפתע חרדה מטיסה.

"גם אנשים אשר לא היינו מצפים מהם לפחד, מגיעים אלי לסמינר", מספר סא"ל (מיל') כץ. "בקורס שלי לקחו חלק שלושה תתי-אלופים בצה"ל שבשלב מסוים בחייהם החלו לפחד לטוס. כיום כולם טסים ללא כל בעיה". החרדה מסתבר, תוקפת גם אנשים מנוסים ביותר אשר נראים לנוסעים במטוס כחסינים כמעט מפני הפחד. "נתקלתי בדיילים ודיילות רבים חרדים מטיסות, בעקבות מצבים מפחידים שחוו בזמן טיסה", מספר סא"ל (מיל') כץ. "הפחד מונע מהם להמשיך בתפקידם, הם מגיעים אלי על-מנת שיוכלו להמשיך בעבודתם".

הפחד פוקד גם את אלו שחיים בסביבה "אווירית"'. "בני משפחה רבים של אנשי צוות-אוויר וגם של טייסים באל-על, מגיעים אלי", הוא מספר. "נתקלתי במקרים בהם נשים וילדים של מפקדים בכירים בחיל-האוויר פחדו לטוס בעצמם. המאפיין העיקרי שלהם היה התסכול הרב שנבע מכך שהאווירה התעופתית בבית רק הרתיעה אותם יותר."

על אף הקבוצה ההטרוגנית של חרדים מפי טיסה, עדיין קיים 'יתרון קל' לנשים בתחום, אולם הפער בין גברים לנשים קטן מכפי שחשבו בעבר. נשים החרדות מפני טיסה נוטות למהר ולחפש פתרון בניגוד לגברים, לכן אחוזי החרדה של נשים בסקרים בולטים יותר.

בהתאם למגוון הרחב של הסובלים מהפוביה, מניע הפחד אינו אחיד וקיימות סיבות שונות לפחד מפני הטיסה. שלושת הקבוצות הבולטות ביותר מורכבות מאנשים הרואים במטוס כלי-תחבורה מסוכן, קבוצת הקלסטרופובים, המפחדים מהשהות הממושכת במטוס, ללא יכולת לצאת וכן קבוצה שעקב חוויה מסוימת הפסיקה לטוס.

יד על הדופק (המהיר)

מירה סמסון, רפלקסולוגית במקצועה, החרדה מפני טיסות, מכניסה עצמה לקבוצה הראשונה, זו הרואה במטוס כמקום האחרון בו תרים רגל על רגל ותרגע. "ההגיון שלי לא מצליח לתפוס איך מטוס מצליח להחזיק כל כך הרבה אנשים ומזוודות באוויר לזמן כה רב", היא מסבירה "כל פעם שהמטוס זז, הבטן שלי מתהפכת ואני נכנסת להיסטריה כללית. במטוס אני במתח תמידי".

סמסון מפחדת לטוס מאז הטיסה הראשונה שלה בגיל 32, כאשר טסה לבד לגרמניה. "לא ידעתי שאפחד מהטיסה וכלל לא ציפיתי למה שעתיד לבוא. לפתע, כשהמטוס התרומם, הרגשתי תחושת פחד שלא התנסיתי בה מעולם. זו היתה חוויה קשה מאוד", היא מתארת. "כל השהות שם חששתי מהטיסה חזרה ומאז אותו טיול אני מפחדת לטוס".

אצל רבים, פחד הטיסה לא תוקף בזמן הטיסה בלבד, אלא מופיע גם הרבה לפני הכניסה בדלתות שדה-התעופה. "לקראת כל טיסה יש הכנה ממושכת. צריך להגיע להחלטה שטסים לחו"ל ואז לקנות את כרטיס הטיסה ולהתארגן. זמן רב בו סובבים סביב רעיון הטיסה לפני שהוא הופך למוחשי", מספרת סמסון. "אצלי, מהרגע בו נקבעת ההחלטה, אני נכנסת ללחץ ומרגישה שאני מתכוננת למבצע צבאי לפחות". בזמן הטיסה, היא מתארת, הפחד נכנס להילוך מהיר. "אני מזיעה, מרגישה שיש לי חום וסובלת מכאבי בטן, אני חווה חרדה במלוא מובן המילה".

סמסון מסבירה כי הפחד שלה נובע מתוך תחושת חוסר האונים בזמן הטיסה. "אני אדם שצריך לשלוט בחייו. אני אוהבת להרגיש עם היד על העליונה, גם בבית וגם במכונית", היא אומרת. "קשה לי מאוד כשאני נוסעת באוטו כאשר מישהו אחר נוהג, זה חלק מהאופי".

גם טייסים

פחד במהלך הטיסה, אינו נחלתם של נוסעי המטוס בלבד. פחד קיים אפילו בקרב טייסי קרב, אולם ברובד שונה לחלוטין. סא"ל (מיל') כץ, טייס קרב בעברו, מסביר כי חווית הפחד של טייס הקרב נובעת מגורמים שונים ומביאה עמה תוצאות שונות. "בזמן סכנה, טייס לא חווה פחד ממש. הוא מגיע למקום של מודעות מחושבת לסיכון שהוא לוקח, אך נשאר קר-רוח ומממשיך לתפקד", הוא מסביר. "לעומתו, אדם שחרד מפני טיסות נעשה משותק כשהפחד תוקף אותו".

בפני טייסי קרב עומדים מצבים מיוחדים שהציבור הרחב הטס במטוס, לא מתמודד עמם. במצבים אלו, טוען סא"ל (מיל') כץ, גם הטייסים מתמודדים עם פחדים. "על-פי הערכתי, קיימת תופעה לקראת סוף הקורס, של טייסים המגלים כי הם מפחדים לבצע תרגילים מסוימים".

נוסף על כך, התרחשו מקרים בעבר בהם טייסים נקלעו במהלך שירותם למצב של חרדה. "אני מניח שטייסים במהלך שירות שנתקלו בבעיות יימצאו עצמם מפסיקים לטוס", הוא מסביר. באשר לחניכים הצעירים שבקורס-הטיס, סא"ל (מיל') כץ טוען כי הקורס הוא מסננת טבעית לחרדים מפני טיסות. "מי שיודע מראש שהוא מפחד, לא ניגש לקורס ומי שמגלה זאת במהלך הקורס, מודח מפני שאינו מתפקד כראוי או מדיח את עצמו".

מסלולי מילוט

ההתמודדות והפתרונות המוצעים לחרדים מפני טיסות מגוונים. האפשרויות נעות בין פתרונות חיצוניים כגון טיפול תרופתי לבין טיפולים פסיכולוגיים או סדנאות. סא"ל (מיל') כץ, הוא חסיד של המודל ההתנהגותי ואינו מאמין בטיפול תרופתי.

"רבים דוחים טיפול ופתרון מסוג זה זמן רב, אחדים עקב מבוכה ואחרים מקווים שהבעיה תחלוף מעצמה. צעירים נוטים לגשת ברגע שהם מזהים את הפחד, לעומת מבוגרים שמעדיפים לחכות". מספר סא"ל (מיל') מיקי כץ, "אדם מבוגר שהגיע אלי, סיפר לי שלא טס במשך 34 שנים בגלל שפחד. אחרי הקורס הוא הצטער על כל רגע שחיכה". מירה סמסון, לעומת זאת, נמנית עם תומכי הטיפול התרופתי. "למרות שאני מטפלת אלטרנטיבית ולא אוהבת לקחת תרופות, זה הפתרון היעיל ביותר לדעתי", היא אומרת.

במקרים רבים, על אף החשיבות בהחלטה של הסובל מן החרדה, הסביבה היא זו הדוחפת אותו לנסות לפתור אותה. חרדת הטיסה משפיעה רבות על הסביבה הקרובה של חרד הטיסה: בני זוג, בני משפחה וחברים שרוצים לטוס עם חרד הטיסה מפסידים את החוויה המשותפת וכמו כן, חברות המעסיקות עובדים שפוחדים לטוס, נתקלות בבעיה מקצועית כאשר האדם נמנע מלטוס לפגישות חשובות, או שכושר עבודתם בחו"ל נפגע, בעקבות הפחד מהטיסה חזרה. גורם נוסף המדרבן חרדי טיסה לטיפול בבעיה הוא החשש מפני השפעה על הסביבה הקרובה. מקרים בהם קרובי משפחה השפיעו זה על זה הוא שכיח, בייחוד בקרב הורים לילדים.

"אני משתדלת שהילדים שלי לא יפחדו מגבהים. פחדים לא נותנים כלום", מסבירה ג'אנה. "חשוב לי שהפחד לא יגיע אליהם. מצד שני אני יודעת שחרדה קשורה למבנה הנפשי שהוא תורשתי".

ליישר גלגלים

ג'אנה מנהלת פורום באינטרנט לחרדים מפני טיסות שהקימה לפני כשנתיים, זאת כחלק מנסיונה להתמודד עם הבעיה. "הקמתי את הפורום כדי לחשוב יחד. בפורום אנחנו מדברים הרבה על איך מתמודדים עם הפחדים ומנסים להעלות פתרונות", היא מסבירה. "זה עוזר מאוד לדעת שיש עוד אנשים שחווים את אותה החרדה. באחת הטיסות ישב לידי אדם שפחד גם הוא מהטיסה והטיסה עברה בצורה טובה בהרבה כשהיה לי שותף לתחושת הפחד". סמסון מאשרת ומוסיפה כי "תחושת התמיכה חשובה מאוד בהתמודדות. היכולת להשמיע ולהשמע היא חלק מהתהליך".

הקו המנחה שמציע סא"ל (מיל') כץ הוא הבנה."אני מאמין כי באמצעות הגיון וידע ניתן להקל על הפחדים", הוא מסביר. "אני מנסה לקרב את הפוחדים לחויות הטיסה ולא להרחיקם ממנה". ג'אנה אימצה את גישת הידע ולקחה אותה שלב אחד קדימה. בחודשים האחרונים היא החלה במחקר מעמיק של כל תאונת מטוס שנקרתה בדרכה. "עד אז לא הסכמתי לשמוע עליהן, אבל הבנתי שכדאי להתמודד עם הפחד שלי בדרך הגיונית", היא מתארת. "קראתי הרבה בנושא, עשיתי טבלה מסודרת של כל תאונה, עם פרטים בנוגע לחברה המעורבת בטיסה, מזג-האוויר, מספר הניצולים ועוד. הידע נותן לי תחושה שאני שולטת במצב ובאלמנטים שמפחידים אותי. ההתמודדות עם הפחד היא צעד אחד בכל פעם ואני כבר רואה את עצמי מתמודדת וחוזרת לטוס".

"לוותר זה הכי קל", קובעת סמסון, "אך אני מתמודדת עם הפחד ולא מתכוונת להפסיק לטוס". בנה הבכור ובני ומשפחתו חיים זה 12 שנים בארצות הברית. "הנכדים היחידים שלי גרים שם וכדי למלא את חובותי כסבתא, אני חייבת לנסוע", היא מספרת בחיוך. "הגעגועים מניעים אותי לאזור אומץ ואני מכריחה את עצמי בכל פעם מחדש לעלות על הטיסה. עם כל נחיתה אני מרגישה שהבסתי את הפחד. זו הרגשת נצחון שאי אפשר לתאר"

עוד באותו מדור

חיות בשטח

בקורס מדריכות נ"מ עוברות החניכות מגוון אימונים המיועדים להכשיר אותן לתפקיד. למרות הקור העז של חודש ינואר, התזונה המורכבת בעיקר ממנות קרב והחוסר במקלחות ובשעות שינה, כמות ה"רעל" אינה פוחתת במסע אל עבר תפקיד מדריכת הנ"מ

אבק כוכבים

במסגרת מסעה האחרון של מעבורת החלל קולומביה, היה אל"ם אילן רמון ז"ל אחראי על עריכת פרויקט מדעי הקרוי "MEIDEX". הפרויקט עסק בהשפעות האבק באטמוספרה ותוצאותיו עוררו ענין רב בקהיליית המדע העולמית, תוצאות המנותחות עד היום כחלק מפרויקט "אילן", הקרוי על שמו של האסטרונאוט הישראלי הראשון בחלל