בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 178 28/12/07

כתבות | עבר באוויר

הקרב האחרון

תגיות: היסטוריה , מלחמת העצמאות

59 שנים מלאו למבצע "חורב", בו נהדפו המצרים משטחי ישראל והמבצע אשר במסגרתו נערך הקרב האחרון במלחמת העצמאות. במבצע "חורב" הפעיל חיל-האוויר הקטן את כל כוחו: הפייפרים הפציצו, הדקוטות תקפו וספיטפיירים בריטים הופלו בקרבות אוויר

מוריה דיאמנט

לקראת סוף שנת 1948 הגיעה מלחמת העצמאות לשלב סופי ומכריע. הלבנונים, הסורים והירדנים כבר יצאו ממעגל המלחמה והחזית האחרונה שנותרה פעילה, הייתה המצרית. המאבק בחזית זו נסב על השליטה בנגב. בצה"ל הוחלט על יציאה למבצע אשר ירכז מאמץ להדיפת הכוחות המצריים חזרה אל מעבר לגבול. תחילה, כונה המבצע בשם "מבצע ע", לפי האות הראשונה של ארבעת היעדים העיקרים שלו: עוג'ה אל חפיר, ביר-עסלוג', עזה ואל-עריש. בהמשך, שונה השם ל"מבצע חורב", זאת, בעקבות השינוי בתוכניות המקוריות ועם המגמה לכיבוש סיני.

המטרה המוצהרת של המבצע הייתה "השלמת כיבוש הנגב, על-ידי סילוק המצרים", אולם המשימה לא הייתה פשוטה. "אנחנו לא נוכל, במובן המספרי והחמרי, להשתוות עם המצרים", אמר דוד בן גוריון ז"ל, ראש הממשלה ושר הבטחון, בנאום ממשלה ב-19 בדצמבר, שלושה ימים לפני פתיחת המבצע.

לצורך המבצע, הועתק המאמץ הלוגיסטי של צה"ל דרומה כולל פעילות חיל-האוויר: טייסת "הגליל" הוצבה בעקרון, טייסת "הנגב" בבאר שבע וטייסת "הקרב הראשונה" הוצבה לא רחוק משם בבסיס חצור.

יוצאים למבצע

ב-22 בדצמבר 1948 יצא צה"ל למבצע "חורב". בשלב הראשון נקבע כי יתבצע כיבוש הגזרה שבין ביר-עסלוג' לעוג'ה-אל-חפיר, תוך ביצוע פעולות הסחה בין עזה לרפיח ובשלב השני יושלם כיבוש רצועת החוף בדרום-מערב הארץ. בשעה 14:50 הצטרף גם חיל-האוויר למבצע.
באותו יום ביצע חיל-האוויר שבע גיחות. שתיים לשדה-התעופה באל-עריש, אחת לרפיח וארבע על חאן-יונס. התקיפות התבצעו באמצעות מטוסי 17-B, דקוטה והרווארד. מטוסי ה-17-B אליהם התלוו מטוסי ספיטפייר, תקפו משלטים מצריים בגזרת עזה-רפיח כחלק מפעולת הסחה מוצלחת. עיקר מאמצי המצרים התרכזו בגזרה זו, בעוד שהאגף הימני שלהם נותר חשוף. ההפצצות האוויריות תרמו להסחה וליצירת ההטעיה.

בשעות הבוקר המוקדמות של 26 בדצמבר, הפציץ חיל-האוויר את הכוחות המצריים באזור ביר-עסלוג' ועוג'ה. מטוס פייפר מטייסת "הנגב", שהמריא בשעה 04:05, היה הראשון שפתח בהפצצה. לאחר מכן, הפציצו את האזור מטוסי בופייטר, מוסטאנג, הרווארד ופייפר-קאב. ביר-עסלוג' נכבשה ללא התנגדות. לאחר מכן נכבשה עוג'ה (כיום ניצנה) בקרבות קשים.

ב-27 בדצמבר נכבשה עוג'ה אל חפיר, בזכות הפצצה של שלושת מטוסי חיל-האוויר ובצהרי היום נפתח כביש באר שבע-ביר-עסלוג'-עוג'ה להעברת תגבורות ואספקה. השלב הראשון של המבצע הושלם ובאותו יום החלה חדירת כוחות צה"ל לעומק סיני. במקביל החל גם כיבוש כיס פאלוג'ה. "אם פאלוג'ה תיפול, יפול הקץ על המצרים בנגב", ציין ראש הממשלה, דוד בן גוריון ז"ל בישיבת ממשלה.

תם ולא נשלם

ב-29 בדצמבר כבשו כוחות צה"ל את אבו-עגיילה ואת שדה-התעופה באל-עריש. באותו יום, הציבה מועצת הבטחון אולטימטום לישראל לנסיגה מסיני. יומיים לאחר מכן החליטה ממשלת ישראל על נסיגת כוחות צה"ל מסיני לאור האולטימטום ובעקבות לחץ שהפעילה ארה"ב, אולם פעולות האיבה בין ישראל למצרים לא הסתיימו.

ב-1 בינואר 1949, הפגיזו שתי אוניות מלחמה מצריות את תל-אביב. כל הפגזים נפלו לים. מטוס 17-B של חיל-האוויר אשר המריא לעבר האוניות, הטיל לעברן 1,600 ק"ג פצצות, אך לא הצליח לפגוע במטרה. באותו יום הפציצו מטוסי חיל-האוויר יעדים שונים ברצועת עזה, כולל מסילת הברזל המוליכה ממצרים לעזה ואת הרכבת עצמה.

ב-4 בינואר אירעה תקלה מבצעית במסגרתה תקפו מטוסי חיל-האוויר כוחות קרקע של צה"ל. למרבה המזל, הסתיימה התקרית ללא נפגעים. כתוצאה מכך אסר מפקד חזית הדרום, אלוף יגאל אלון ז"ל, על חיל-האוויר לתקוף כלי-רכב במרחב. תוצאה נוספת הייתה ויכוח בין אלון וראש אג"ם, רא"ל יגאל ידין ז"ל, לבין מפקד חיל-האוויר, האלוף אהרן רמז ז"ל, בדבר העמדת הטייסים לדין.

בריטים באוויר

במסגרת מבצע "חורב", נתקלו טייסי חיל-האוויר במטוסי וטייסי חיל-האוויר המלכותי הבריטי, שסייעו לצבא המצרי. ב-7 בינואר 1949 הופלו, בקרבות אוויר ובאש מהקרקע, חמישה מטוסי ספיטפייר בריטיים. מאוחר יותר באותו יום, טסו 12 מטוסי ספיטפייר בריטיים באזור רפיח. ארבעה מטוסי קרב ישראליים הוזנקו לעברם והתפתח קרב אשר בסיומו נפגעו המטוסים הבריטים ונמלטו. היה זה הקרב האווירי האחרון של מלחמת העצמאות. בסך הכל, ביצע חיל-האוויר במהלך הקרבות 243 גיחות מבצעיות והטיל 266 טון פצצות.

שיחות שביתת הנשק נמשכו כחמישה שבועות. בסופן הוסכם שהנגב יישאר כולו בידי ישראל, פרט לרצועת עזה, שתהיה בידי מצרים. כמו כן, נקבעו אזורים מפורזים משני עברי הגבול הבינלאומי.

עוד באותו מדור

זוג משמיים

למסוקי-סער ומסוקי-קרב יש נקודות דמיון, אך אופי פעילות שונה בתכלית. על-מנת למצות את היתרונות הגלומים בשיתוף הפעולה בין הפלטפורמות וכהמשך ישיר של תהליך הפקת הלקחים ממלחמת לבנון השנייה, נערכים בחיל-האוויר אימונים משותפים כמו האימון הלילי המתואר בכתבה שלפניכם

לחיות עם הכאב

סמ"ר עפר חביון ז"ל נפל בחודש יולי 1986. אמו שלומית מדגישה את המילה נפל. "אולי עוד רגע יקום..", לא חלל, לא מת, או נפטר, עפר נפל. מתהום הכאב היא מחפשת את הדרך לשמור על השפיות. אין נחמה והיא עדיין מתגעגעת מאוד. תערוכת ציורים שלה, רומן ביכורים שהוציאה בחודשים האחרונים ותוכנית לפיתוח חשיבה יצירתית בחיל-האוויר, הם רק חלק מהדברים שהיא עושה, כדי לעבור מהרגעים שלא הבינה איך השמש זורחת בבוקר ועד שהצליחה לייצר אור בעצמה