בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 173 (274) 27/02/07
לגליון זה מצורף פוסטר של הסופה (F-16I) הממוכשרת בעולם (צילום: ניר בן-יוסף):






ומדבקות אתר חיל-האוויר.

עסקי אוויר

מטס הפרידה של חלוץ

תגיות: סופה (F-16I) , בסיס רמון , דן חלוץ , מורשת

במסגרת אירועי הפרידה מצה"ל, הגיע הרמטכ"ל הפורש, רב–אלוף דן חלוץ לביקור אחרון בחיל שבו גדל - חיל–האוויר. בסוף חודש ינואר הוא סייר בבסיס רמון וערך טיסה אחרונה על מטוס סופה (F–16I).

אלעזר בן לולו

רב–אלוף חלוץ סיים את קורס הטיס ביולי 1968. לאחר קורס אימון מבצעי על מטוסי אורגאן, הוא שירת בטייסת מיסטר ובטייסת ווטור. בדצמבר 1969 היה לאחד מראשוני טייסי הפאנטום של חיל–האוויר ושירת בטייסת "האחת". באוגוסט 1973 השתחרר מצה"ל ופנה ללימודים אקדמאיים, אך חודשיים מאוחר יותר, עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים, הוא חזר לטייסת ורשם לזכותו שלוש הפלות של מטוסי אויב. קצת יותר משנה לאחר מכן, חזר חלוץ לשירות בחיל–האוויר ושירת כסגן מפקד טייסת "האחת". ב–1978 השתחרר בשנית, וב–1982 שוב החזירו אותו הקרבות לשירות. הוא טס במסגרת מלחמת לבנון הראשונה, עבר הסבה ל–F–16, וב–1984 מונה למפקד טייסת הפאנטום "אבירי הזנב הכתום".

ביולי 1991 קיבל חלוץ את הפיקוד על בסיס חצור, ובשנת 1993 הועלה לדרגת תת–אלוף ומונה לראש להק אוויר. כעבור שנתיים מונה לתפקיד ראש המטה וב–1998 קיבל דרגת אלוף והתמנה לעוזר ראש אגף המטה במטכ"ל (שנה מאוחר יותר, כחלק מהשינוי הארגוני בצה"ל, הפך חלוץ לראש אגף המבצעים במטכ"ל).

באפריל 2000 מונה חלוץ למפקד חיל–האוויר ה–14, וכעבור ארבע שנים נכנס לתפקידו כסגן הרמטכ"ל. ביוני 2005 הועלה לדרגת רב–אלוף ומונה לרמטכ"ל ה–18 של צה"ל, הראשון שעשה את מרבית שירותו בחיל–האוויר.

מחליפו של חלוץ בראשות הצבא הוא רב–אלוף גבי אשכנזי, עד לאחרונה מנכ"ל משרד הביטחון. אשכנזי צמח בחטיבת גולני, שירת כמפקד החטיבה, היה מפקד יחידת הקישור ללבנון (יק"ל) ואלוף פיקוד צפון. ב–2002 מונה לתפקיד סגן הרמטכ"ל וב–2005 הפסיד לחלוץ במרוץ על הרמטכ"לות. כעת, כאמור, חזר לשירות והתמנה לרמטכ"ל ה–19 של צה"ל.

עוד באותו מדור

מערכות ההגנה של המטוסים יאתרו את שיגורי הטילים

מערכות ההגנה נגד טילים הוכיחו במלחמה האחרונה בלבנון שביכולתן לאתר שיגורים רבים, גם כאלה שלא כוונו אל המטוס. כעת, הוחלט במטה חיל–האוויר לשפר את המערכות, כדי להופכן לכלי יעיל בציד טק"ק (טילי קרקע–קרקע)
הגנה בכל מקום. מסוק בלק-הוק. צילום: ליאור דיין

משחררים נורים - גם על הקרקע

נורי ההטעיה שמשחררים המסוקים פועלים היטב באוויר. אבל מה קורה כשכלי–הטיס נמצא על הקרקע? ענף הנדסת חימוש בלהק ציוד מתכנן בימים אלו שינויים במערכת שחרור הנורים, כדי שתדע להגן על מסוקי חיל–האוויר גם בין ההמראות והנחיתות, בעת שהייתם על הקרקע