בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 170 (271) 27/08/06

יומן לחימה

פחות מ–48 שעות

כאשר מתעורר הצורך הדחוף להכניס אמל"ח חדש לסד"כ חיל–האוויר בעת לחימה, יש רק כתובת אחת - מנ"ט. תוך פחות מיומיים הצליחו במרכז לניסויי טיסה להעניק כשירות מבצעית לשימוש בפצצה ייחודית במטוסי הסופה החדשים של חיל–האוויר

טלי בן–יוסף ואלעזר בן לולו | צילום: ליאור דיין

הפצצת המדוברת הינה חימוש איכותי, מדויק, אוטונומי הפועל בכל תנאי מזג–האוויר. היא מאפשרת תקיפה בטווחים גדולים ומבצעת את ההנחייה באוויר. עד היום זכו רק טייסי מטוסי הברק (F-16C\D) להשתמש בפצצה זו. בחודש האחרון, דווקא בזמן לחימה, המצב השתנה. תוך פחות מ–48 שעות אפשרה טייסת מנ"ט (מרכז ניסוי טיסה) למטוסי הסופה (F-16I) לשאת את הפצצה וכמובן לתקוף איתה. שוב הוכיחה מעבדת הניסויים של מנ"ט כי היא מביאה תוצאות. לפניכם הפצצה, המטוס והאנשים שביניהם.

מקבלים החלטה

יום רביעי, 12 ביולי, היום בו החלה הלחימה בצפון. בשעות אחר–הצהריים יורדת פקודה לטייסת מנ"ט שעליה לזרז את תהליכי הניסוי ולהכניס את הפצצה לכשירות מבצעית במערך הסופה בהקדם האפשרי. הדבר נראה כמעט בלתי אפשרי. ניסויים בכלל, לא כל שכן ניסויי טיסה, נערכים בקפידה ובדייקנות, מתחקרים בהם כל שלב ושלב, לומדים מהלקחים וחוזרים על אותו ניסוי מספר פעמים. אך בעת לחימה, הכל פועל לטובת מטרה אחת - ביצוע המשימה בשלמותה. "טייסת מנ"ט נותנת מענה לביצוע מהיר של יכולות חדשות בזמן לחימה", מסביר סא"ל פ', מהנדס הניסוי הראשי במנ"ט, "במשך כל התקופה האחרונה עובדת הטייסת על מספר מצומצם של פרויקטים מרכזיים ודחופים, האחד הוא פתיחת יכולת הטלת פצצה זו ממטוס הסופה". כבר באותו יום בו התקבלה הדרישה, נערך דיון ראשוני והתבצעה חלוקת משימות. כל הלילה עבדו מהנדסי הניסוי וטייסי הניסוי של מנ"ט, מדדו, חישבו, שקלו ושרטטו.

עובדים בקצב

יום חמישי הגיע ואיתו גם הניסוי הראשון. בסוג ניסוי זה בודקים במנ"ט את התנהגות הפצצה כשהיא עדיין מחוברת למטוס. "המראנו לגיחה עם מטוס סופה מהטייסת", מסביר סא"ל ר', מפקד גף ניסוי נשק מונחה במנ"ט, "במהלך הגיחה בדקנו את תקינות החימוש ותפעולו על המטוס, בסוף אותה גיחה הטלנו פצצה אחת. התפעול היה חלק לחלוטין והפצצה פגעה בצורה מדויקת".

לאחר התחלה טובה שכזו נאספו מחדש אנשי מנ"ט ואנשי הטייסות המפעילות מטוסי סופה (F-16I), להמשך הניסויים. גיחה נוספת יצאה לדרכה והפעם הוטל החימוש על מטרות של ממש בשדה ניסויים. "למעשה לקחו כלי–נשק לא מבצעי למערך הסופה ועשו לו את הניסויים הדרושים כדי להכניס אותו לכשירות מבצעית", מסביר סגן ג', טייס סדיר בטייסת "העטלף", "במסגרת הניסויים גם אנחנו, אנשי הטייסת, 'תקפנו' במטווחים וראינו שאנחנו מצליחים להסתדר עם היכולת החדשה". כאמור, באותו ליל חמישי ניסו טייסי הסופה את היכולת החדשה וביום המחרת, כבר "טעמו" ממנה יעדים אמיתיים בלבנון. בליל שישי ה–14 ליולי, הלילה השלישי ללחימה, תקפו מטוסי סופה של טייסת "העטלף" שורת יעדים בלבנון והטילו לראשונה פצצות מסוג זה. "כולם חומשו בפצצות, אולם רק חלק מהמטוסים הטילו את הנשק", מספר סרן מיכאל גורבמן, הקצין הטכני של הטייסת.        

"את האמל"ח החדש היינו אמורים לקלוט רק בעוד מספר חודשים", אומר רס"ם מאיר אלפסי, ממונה מחלקת חימוש בטייסת "העטלף", "בגלל המצב החליטו לקצר את התהליך משמעותית. לא היו לנו יותר מדי בעיות או חששות בגלל שכבר למדנו את כל תורת הלחימה מבעוד מועד". סרן מיכאל גרובמן, קצין טכני בטייסת "העטלף": "בעיקרון התחלנו להערך ולהתכונן לזה לפני חצי שנה". אנשים עברו הכשרות הסמכות. גם קצין חימוש וגם חלק מהאנשים ממחלקת חימוש הגיעו מטייסת "אבירי הצפון" המפעילה מטוסי ברק בבסיס רמת דוד ולהם היה ידע באמל"ח זה".

מוכנים ביום בליל ובערפל

טייסות הסופה, ביחד עם טייסת מנ"ט, עבדו בשיתוף פעולה מלא. "צריך להבין שזה לא אירוע פשוט. בעצם לוקחים טייס ניסוי שהוא גם מבצעי מהטייסת ומביאים אותו לפה לניסויים", אומר סא"ל פ'. "הטייסת מבינה את חשיבות העניין כי בסופו של דבר זה מביא יתרון, יכולת חדשה בזמן אמת לטייסת. בזמן הניסויים נשארו טייסי הניסוי במנ"ט במקום לצאת לפעילות מבצעית כי הם הבינו את החשיבות". סרן ע', נווט בטייסת "העטלף": "השימוש בפצצה הזו, פותח לנו, אנשי צוות–האוויר, הרבה אפשרויות אחרות, משהו שלא הכרנו והתנסינו בו עד עכשיו, לא הייתה הכשרה מסודרת לכלל אנשי צוות–האוויר של הטייסות. צוותים הכשירו צוותים וכל צוות שתקף הדריך את הצוות שהיה לקראת תקיפה".

טייסות הסופה ממשיכות לתקוף יעדים שונים בלבנון בעזרת הפצצה. כל התהליך זורז ונמשך פחות מ–48 שעות, אך ההכנה אליו הייתה ארוכה וחשוב להבין מדוע שאף חיל–האוויר להשיג יכולת זו למערך הסופה, סא"ל ר' מסביר: "התקנת פצצה כזו בסופה מעניקה שני יתרונות משמעותיים. האחד: הדבר מרחיב את כמות המטוסים שיכולים להשתמש בפצצה מסוג זה. הדבר השני הוא שלמערך הסופה יש יכולות אדירות ושונות משאר המטוסים, כמו רכישת מטרות מכ"ם, התגוננות, הגנה עצמית ותפעול כלי–נשק בתחום האוויר–אוויר. התוספת של הפצצה ממנפת את היכולות של הסופה לרמה אחרת".

עניין של יכולת

טייסת מנ"ט לא סיימה את עבודתה בהכנסת יכולת זו לחיל. לכל מערך יש את הדרישות המבצעיות שלו, כולם רוצים להנות מיכולות חדשות. "בטייסת מתרחשים מספר ניסויים דחופים במקביל, כמעט בכל מערך אפשרי", אומר סא"ל פ'. "הניסוי הוא מעין תהליך שיוצר מדרגות. יצרנו את המדרגה הראשונה, בעצם הכשירות הראשונה, וכאשר המצב ירגע, נרחיב את כל מערכות התפעול", מסביר סא"ל ר', "אבל הכשירות הראשונית הזו משרתת את המערך והיא נכס אסטרטגי לחיל–האוויר".

"מנ"ט עומדת לשירות מערך הפיתוח של חיל–האוויר בשגרה ובחרום", מסכם סא"ל ר', "כשיש הגברת כוננות בחיל–האוויר, במנ"ט זה מתבטא בהרחבת יכולות אמל"ח".

עוד באותו מדור

רעמים בשמי לבנון

בטייסת ה"פטישים" עובדים מסביב לשעון. בין הפצצה לתקיפה ובין גיחה לשינה חטופה, מוצאים אנשי צוות האוויר מספיק זמן לנושאים בוערים לא פחות

אתה מפחד, אבל אתה פשוט ממשיך

סרן א', מטייסת "החרב המתהפכת" המפעילה מסוקי ינשוף (בלק–הוק), מתאר חילוץ תחת אש, באור יום בלב בינת–ג'בל