בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 172 (273) 28/12/06
ביום ראשון הקרוב יצא לאור הגיליון החדש של בטאון חיל-האוויר.
גיליון בעיצוב מחודש.
בגליון כתבות מיוחדות לקראת מסדר כנפיים, נתוני בוגרי קורס הטיס האחרון, כתבה על תדלוקים, טרור אווירי ותכנון המערכה ועוד נושאים רבים ומגוונים.

כתבות

קורס למתקדמים

תגיות: קורס טיס , עייט (סקייהוק)

בקורס האימון המבצעי (קא"ם), אליו מגיעים טייסי הקרב לאחר סיום שלב "מתקדם", הם לומדים מתארים חדשים ומעניינים, מתנסים בקרבות אוויר רבים בצורות שונות ומשפרים כל יום ויום את יכולות הטיסה שלהם. בסוף, חלק מהם אפילו מצליחים להפיל מטוסים חדישים עם הסקייהוק שלהם

נינה מינדרול | צילום: עופר צידון

"בהתחלה, אחרי ה'מתקדם', אני זוכר שפחדתי לבצע מבנה להגנה ודברים בסיסיים כאלה אבל בסופו של קורס האימון המבצעי (קא"ם) זה כבר לא קיים", מספר סגן נ', טייס סדיר בטייסת "הנמר המעופף", שעד לא מזמן היה חניך קא"ם בטייסת, "בשלב הזה אתה פשוט כבר לא צריך לחשוב על זה בכלל, אתה רק מסתכל סביב ומחפש מטוסי אויב. כבר לא מתעסק בבסיס, אלא בדברים המורכבים יותר".

הסבר קצר זה אולי מבהיר בצורה הטובה ביותר את ההבדל המשמעותי בין חניך בשלב 'מתקדם' של קורס–הטיס לבין מי שכבר סיים את הקורס ונמצא בקא"ם. כמות הטיסות גדולה יותר, המתארים מורכבים יותר והתפיסה כולה, לגבי אופן ההדרכה והטיסה, שונה בתכלית מזו שב'מתקדם'.

"מבינים שזה היה משחק"

בקורס האימון המבצעי שמתבצע בטייסת "הנמר המעופף" בעיקר על מטוס העיט (סקייהוק), עסוקים החניכים בשיפור רמת טיסתם אך גם לומדים תכנים חדשים ומתארים שלא הכירו קודם. הקורס נמשך מספר חודשים ומהווה השלמה מבצעית לקורס–הטיס בו למדו הפרחים בעיקר את הבסיס לטיסה המבצעית אותה יבצעו בהמשך.

"התחלנו מקרבות אוויר בודדים שזה חניך מול מדריך", מספר סגן י', עד לאחרונה חניך בקא"ם והיום טייס סדיר בטייסת "הנמר המעופף". "לאורך כל הקא"ם המדריכים היו הרבה יותר טובים מאיתנו ותמיד נפלנו. אמרו לנו שלקראת סוף הקורס אולי זה ישתנה ואמנם המצב קצת השתפר אבל הם עדיין תמיד צדו אותנו". לאחר שיפור המיומנויות בקרבות האוויר הבודדים, המשיכו החניכים בשיפור היכולות שלהם בביצוע משימות תקיפה: "עשינו קצת טיסות של אוויר–קרקע ולמדנו בעצם את הטכניקה של איך להוריד פצצות", נזכר סגן י'. "עשינו את שני הדברים האלה גם במתקדם אבל ברמה נמוכה יותר ועם מטרות קלות יותר".

בהמשך החלו החניכים ללמוד מתארים חדשים, כמו קרבות בהם לא השתתפו עדיין, עם מספר משתתפים גדול יותר וטכניקות ביצוע מורכבות יותר. "התחלנו ללמוד איך מבצעים משימות אוויר–אוויר משהו שב'מתקדם' נגענו בו בצורה מועטה, רק בשתי טיסות וברמה נמוכה יותר", מסביר סגן י'. "'במתקדם' זה היה שבלוני מאוד, עשינו אותם רק כדי ללמוד פחות או יותר את התמונה וכאן זה כבר קיבל פן מבצעי יותר וחם יותר".

"'במתקדם' מלמדים אותם, בגדול, להמריא ולנחות", מבהיר סרן ש', מפקד הקורס. "קרבות האוויר בסיסיים מאוד ומוגבלים. פה, בזכות צוות המדריכים שלי שהם הטייסים הכי טובים, החניכים לומדים לעשות קרבות אוויר בצורה טוב מאוד, כי הם טסים מול הטייסים הכי טובים".

"הטיסות בקא"ם זה ממש עולם אחר לגמרי", מסביר סגן נ'. "נמדדות פה יכולות אחרות, זה לא כמו ב'מתקדם' שאתה לא טס כמעט במבנה ורק מה שאתה עושה משפיע. עכשיו אתה צריך ללמוד לטוס עם עוד מטוסים ולטוס מול מספר מטוסים, זה לדעת הרבה יותר טקטיקה, להבין יותר את הקרב. מתעסקים הרבה יותר בתקשורת בין בני הזוג, לאן כל אחד טס ולראות אחד את השני הרבה יותר".

גם הגיחות שמתמקדות במשימות אוויר–קרקע, כלומר תקיפת מטרות, נעשו מורכבות הרבה יותר: "התחלנו לטוס במבנים מורכבים יותר, מה שלא עשינו ב'מתקדם'", מספר סגן י'. "זה קשה יותר מבחינת ניהול מבנה ובכלל לשמור על מבנה, כלומר לטוס בצורה טקטית להגנה הדדית ולנקות שלא יהיו איומים.

"זה היה תאכל'ס השינוי הגדול, כי מכאן אפשר להתקדם למתארים אחרים, מורכבים יותר, הכוללים יותר מטוסים ומשימות קשות יותר. טיסות בהן כל טייס קרב צעיר שואף להיות הכי טוב שהוא יכול", מוסיף סגן י'. "עכשיו מרגישים את זה, כשמסתכלים על ה'מתקדם' פתאום מבינים שזה היה די משחק. אבל אין מה לעשות, מבינים גם שאתה חייב את היסודות בשביל להתקדם", מוסיף סגן נ'.

קפיצת מדרגה

המעבר לטיסות במבנים גדולים יותר ולקרבות אוויר מורכבים יותר, חשוב ומשמעותי להמשך ההתקדמות והלמידה של הטיסה המבצעית ומשנה לא מעט את אופן הטיסה המוכר לחניכים עד כה. "יש משמעות רבה יותר לעבודת הצוות ואתה רואה שלכל פעולה שלך יש השפעה על המצב", מסביר סגן י'. "פתאום חשוב מאוד להבין איפה כל מטוס נמצא, לבצע מהלכים, כל הזמן לבנות אסטרטגיה, לדעת מה לענות לפעולות של מטוסים ועוד הרבה שיקולים נוספים שלא היו קודם לכן".

בנוסף למבנים שהשתנו, התווספו לטיסות בקא"ם גם איומים קרקעיים שנועדו להפוך את הגיחות למציאותיות יותר. "ב'מתקדם' זה סטרילי מאוד. זה אתה עם המטוס שלך ומה אתה עושה", מסביר סרן ש', "אצלנו, בקא"ם, זה מדמה מצב אמיתי: איך מבנה הולך, תוקף וחוזר בשלום. איך מתגוננים מטילים ואיך נלחמים ביחד נגד מטוסים. ממש כמו במציאות".

מלבד המתארים שנעשו מורכבים יותר, מסתבר שגם הגישה לגבי הטיסות ולגבי ציפיות המדריכים מהחניכים, השתנתה לחלוטין. "ב'מתקדם' שמרו עלינו מאוד וגם עשו הרבה דברים כדי לבחון אותנו, זאת אומרת חלק גדול מההדרכה היה כדי לראות איך אנחנו מתפקדים", מסביר סגן י'. "ממש האכילו אותנו בכפית למעשה. הדברים שעשינו היו בדרך–כלל מעל הרמה שלנו וגם אם היו ברמה שלנו, אז המדריכים בדקו למעשה רק אם אנחנו מסוגלים בכלל להבין את זה".

"ב'מתקדם' דרשו מאיתנו מעט מאוד", מוסיף סגן ג', טייס סדיר בטייסת "הנמר המעופף". "לא כל–כך התעסקו במטרה, לא התעסקו בניווט. בקא"ם עשינו הכל לבד. חוץ מזה, בקא"ם בודקים רק תוצאה סופית, בניגוד לחשיבות של הטיסה כולה ב'מתקדם' ויש גם הרבה הפתעות של איומים שונים, כמו איומי אוויר–אוויר שמפתיעים אותך פתאום.

"זה הבדל עצום שכאן מתייחסים רק לתוצאה סופית", מוסיף סגן ג'. "רושמים על הלוח מי פגע, מי נפל וזהו. ב'מתקדם' ממש לא התעסקנו בתוצאה. זה היה 'התרשמת מהגיחה? היה יפה? סבבה. זה מספיק'. פה זה ממש תוצאה ודגש מבצעי. תוך מספר חודשים זו הסתכלות שונה לגמרי וזה מה שמדהים. הקא"ם זה התקדמות מטורפת".

"זו קפיצת מדרגה. הדברים שאני יודע עכשיו מורכבים הרבה יותר", אומר סגן נ', "גם מה שעשינו אז לא כל כך טוב, אנחנו עושים עכשיו הרבה יותר טוב וזו ממש קפיצה גדולה ברמת הטיסה ויש כמובן את מה שלא ידענו בכלל ועכשיו אנחנו יודעים ממש טוב".

המדריכים בקורס האימון המבצעי הם בדרך–כלל טייסים שבלטו לטובה במהלך קורס מדריכי הטיסה (מדר"ט). "הם בדרך–כלל טייסים טובים מאוד. זה ידוע וזה גם באמת כך", אומר סגן י', "מדריכי הקא"ם הם הטייסים שנחשבים הכי מוצלחים מבחינת רמת טיסה. אפשר ללמוד מהם ממש הרבה. הם באמת טייסים ברמה גבוהה מאוד".

"אומרים על המדריכים שלנו שהם המדריכים הכי טובים שסיימו את קורס מדר"ט ולכן הם הגיעו אלינו", מוסיף סגן נ', "כי הטיסה פה הכי מורכבת אז צריכים פה את המדריכים הכי טובים".

המדריכים נמצאים במהלך השבוע בטייסת "הנמר המעופף", מלמדים את חניכי הקא"ם ופעם אחת בשבוע מגיעים גם לטייסות הצבת החירום שלהם (הצ"ח). "המדריכים פה נבחרו בקפידה", מסביר סרן ש', "אני ומפקד הטייסת בחרנו אותם אחד אחד כי באמת לא פשוט להדריך פה. הם כולם מנוסים יחסית ובאמת אנשים מצוינים".

טיסות סיכום

את קורס האימון המבצעי חותמים מספר ימים בהם מבצעים החניכים כמה טיסות מורכבות המסכמות את הקורס כולו. במהלך שלושת הימים מסתובבים החניכים בחליפות הג'י ונמצאים למעשה בכוננות מתמדת להקפצה לגיחה כזו או אחרת. ממש כמו במלחמה. "אלו ימי מלחמה. הכל בלתי מתוכנן, לא ישנים בלילה ויש מסעות שנועדו לעייף אותנו", מסביר סגן י' ומספר איך הכל התחיל: "הגענו לטייסת ביום שבת בערב. אמרו לנו שלפי המתאר יש סכסוך עם מדינת אויב וצריך לתכנן תקיפה ולבצע אותה. אז תכננו פ"מ (פקודת מבצע) והיום עושים אותו". ואיך מתכננים לגמרי לבד תקיפה כזו? "מקבלים את המתאר, זאת אומרת את מה שצריך לעשות שזה לתקוף. מקבלים מודיעין, בונים נתיב, מתחשבים בכל האיומים ועושים את הנתיב האידיאלי כאשר מתחשבים בכל הדברים שצריך להתחשב בהם פחות או יותר", מסביר סגן י'. לי זה ממש לא נשמע פשוט.

"הייתה לנו טיסה ארוכה יחסית, הקפנו ממש את כל המדינה מהצפון ועד הדרום. טסנו צפונה דרך הים עד רמת הגולן, תקפנו וחזרנו דרומה עד מצפה רמון", מספר סגן נ', "טסנו ממש מעל המים וההרגשה היא שאתה ממש שט.

גם הטיסה מעל הגבעות וההרים בצפון, מעל הנחלים, זה פשוט מדהים". נשמע מרהיב באמת אך הטיסה לא הייתה כה פשוטה: "דימו מצב בו באים אלינו מטוסים, יורים עלינו טילים, ממש כמו טיסה בשטח אויב", מסביר סגן נ'.

טיסות הסיכום מרכזות כאמור את כל המתארים שלמדו החניכים במהלך הקורס. "למעשה יש בטיסות האלה את כל מה שלומדים בקא"ם", מסביר סרן ש', "אם זה קרבות מורכבים יותר או תקיפות במבנים. וגם סיור ראייה שאנחנו עושים באזור. זה אומר שאנחנו טסים ומראים להם את השטח.

"מה שיפה בשבוע הזה זו תחושת אי הוודאות ששוררת פה בטייסת", ממשיך סרן ש', "הם לא יודעים שום דבר והם צריכים להוכיח את כל מה שהם למדו עד עכשיו". הוא מגלה את סוד ההצלחה בטיסות המורכבות בקא"ם: "אם אתה רוצה להלחם למשל נגד מטוס יותר טוב ממך, אתה צריך לעבוד ביחד ובגלל זה אנחנו טסים במבנים", הוא אומר, "יש כל מיני טקטיקות שהחבר'ה לומדים בשלוש השנים של קורס–הטיס ועוד כמה חודשים בקא"ם ובסך–הכל צריך ליישם וכמה שזה אולי נשמע מפתיע, אנחנו גם מפילים אותם".

עוד ארוכה הדרך

כעת, לאחר שסיימו את הקורס, עומדת בפני הטייסים הצעירים דרך ארוכה, טיסות רבות ולא מעט תורות לחימה (תו"ל) חדשות ללמוד. "זה כיף", אומר סגן י', "למרות שלא הרבה דברים משתנים מבחינתנו עדיין". זה משמח, גם כי זו פעם ראשונה שאנחנו מרגישים שבאמת למדנו לטוס ורואים איזו התקדמות אדירה עשינו".

גם סגן נ' מסכם את הקורס ואומר שמדובר בחוויה חיובית ביותר: "זה מרגיע מאוד. אתה מתחיל להרגיש הרבה יותר טייס, הרבה יותר אדם בעצמך. זה גם גורם לך להצליח הרבה יותר, כי ברגע שאתה מרגיש טוב יותר עם עצמך ועם המטוס, אז אתה מצליח 'לפתוח את האונה'. ככה קל יותר ללמוד ולהשתפר".

"אנחנו עושים עכשיו תקופה בה אנחנו טייסים סדירים בטייסת 'הנמר המעופף' שגם בה אנחנו ממשיכים להרחיב את הידע", אומר סגן נ', "אחר כך, כשנגיע למטוס עליו נטוס, עדיין יהיה הרבה מה ללמוד ובמשך כשנה נכיר דברים ספציפיים של המטוס, מתארים שעיט לא עושה ויכולות שאין לו. בקיצור, יש עוד הרבה ללמוד והדרך באמת עוד ארוכה".

עוד באותו מדור

מטוסי בז במטס הצדעה מעל מחנה ההשמדה אושוויץ

שומרי הסף

שלושים שנה הם שומרים על עליונות אווירית. מטוסי הבז רשמו כמה נקודות ציון משמעותיות בהיסטוריה של חיל–האוויר והשנה הם מציינים שלושה עשורים של שמירה על ניקיון (השמיים)
סא"ל (מיל') נדב מרגלית מעביר שיעור לפרחי-הטיס בבית-הספר לטיסה

חי באוויר

סא"ל (מיל') נדב מרגלית כבר בן 70, אבל זה לא אומר שהוא משנה ממנהגו להדריך טייסים צעירים בבית–הספר של חיל–האוויר. סיפורו של אחד הטייסים האחרונים בחיל–האוויר שהספיק לטוס על ספיטפייר ועדיין משרת בחיל, עובר דרך מלחמות ישראל, הפלות של מטוסי אויב, הדרכה מתמדת של חניכים צעירים וגם חלום שעדיין לא מימש - להיות רופא