בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 168 (269) 27/04/06

באוויר העולם | ראיון עם רנדי טיסת', מנהל שיווק מוצרים ושירותים בחברת בואינג

כבר ממריאים

תגיות: חילות אוויר זרים , תעופה עולמית

מטוס הנוסעים החדש של בואינג, ה–787 או בכינויו Dreamliner, הולך ומתקרב לשלבי הייצור הסופיים ובחצי השני של שנת 2007 יערוך את טיסת הבכורה שלו. רנדי טיסת', מנהל שיווק מוצרים ושירותים בקבוצת התעופה האזרחית בחברת בואינג, מספר בראיון, שערך עמו בטאון חיל–האוויר, על האסטרטגיה שהנחתה את בואינג בייצור המטוס, על התחרות האווירית עם ה– 380A של אירבוס ועל הצפוי להתרחש בשמי הכפר הגלובלי בעשורים הבאים

ליאור אסטליין

מה הוא לוח הזמנים הכללי של הפרוייקט ובאיזה שלב הוא נמצא כרגע?

"בחודש ספטמבר 2005 השלמנו את העבודה על תצורת המטוס, כלומר קבענו כיצד ייראה ואיפה יורכב כל חלק במטוס. כל התוכניות הועברו למעצבים ולמתכננים על–מנת שיוכלו לעבוד על כל הפרטים. למעשה שנת 2006 היא השנה בה אנו עובדים על ייצור המטוס ונקודת הציון המשמעותית הבאה היא טיסת הבכורה של המטוס. אנו צופים כי טיסה זו תיערך בחצי השני של שנת 2007 וכבר בשנת 2008 נוכל למסור את המטוס הראשון ללקוחותינו".

מה הם יתרונות מטוס ה–787 ביחס למטוסי נוסעים של חברות נוסעים אחרות בעולם?

"למטוס החדש שלנו יש מספר יתרונות משמעותיים: הראשון הוא החסכון הניכר בעלויות התפעול של צי המטוסים וכמובן בעלויות הדלק. ה–787 צורך כמעט 20 אחוז פחות דלק מאשר מטוסים אחרים בגודל זהה, גם עלויות האחזקה שלו זולות יותר והוא יהיה שמיש יותר וזמין יותר ממטוסים אחרים הנמצאים כיום בשימוש. יש לזכור כי בעת ובעונה אחת עם הורדת העלויות, המטוס הזה הוא בעל טווח פעולה של כמעט 16,000 קילומטר ויכולת נרחבת לנשיאת מטען.

"היתרון השני המשמעותי שיש לנו עם המטוס החדש, הוא היתרון עבור הנוסעים. גוף המטוס רחב יותר וכתוצאה מכך המושבים רחבים יותר, המעברים רחבים יותר ולא פחות חשוב – החלונות הם הגדולים ביותר בתעופה האזרחית והם החלונות היחידים בתעופה העולמית אשר יאפשרו לכל נוסע במטוס לראות את המתרחש בחוץ גם אם אינו יושב ליד החלון. אין ספק כי כך תיווצר חווית טיסה טובה יותר.

"הקדשנו גם תשומת לב רבה לאוויר אותו נושמים הנוסעים במהלך הטיסה. בקרת האקלים במטוס נועדה לשמור על רמת לחות גבוהה בתוך תא הנוסעים ובכך להפחית את תופעת היובש בפה ובעיניים ממנה סובלים נוסעים רבים. גם לחץ האוויר בחלל תא הנוסעים בעת טיסה בגובה של 13,000 מטר יישאר קבוע וזהה לטיסה בגובה 1830 מטר, כ–600 מטר פחות מכל מטוס אחר.

"ולבסוף קיים נושא איכות הסביבה. מכיוון שהפחתנו את השימוש בדלק, הרעש שפולטים המנועים הוא בעוצמה נמוכה יותר והחומרים בהם אנו משתמשים 'ידידותיים' יותר לסביבה, הרי שמדובר גם כאן ביתרון נוסף".

לא ניתן להתעלם מהתחרות עם חברת "אירבוס" ובעיקר מכניסתו הצפויה לשוק, של מטוס הדגל שלה, ה–A380. כיצד יתמודד ה–787 על כיסם וליבם של הנוסעים וחברות התעופה?

"אנו מתרכזים בתוכניות שלנו, במטוסים שלנו ובלקוחות שלנו. אנחנו לא עושים שום דבר בהתבסס על תוכניות או תגובות לדברים שעושים המתחרים שלנו ומתרכזים במאמץ לייצר את המטוסים הטובים ביותר. למעשה לא קיימת תחרות בין ה–787 ובין ה–A380 משום שמדובר בשתי תפיסות שונות לגמרי והמטוסים האלה מדגימים, כל אחד, את תפיסת החברה המייצרת אותם והבנתה את שוק התעופה העולמית. המטוס של 'אירבוס' מטיס כמות גדולה של נוסעים מצומת אחת לצומת שניה, בעוד אנו מטיסים מנקודת התחלה לנקודה סופית ללא עצירת ביניים, משום שאנו מאמינים כי זו היא דרך הטיסה המועדפת על הנוסעים במאה ה–21, בהתבסס על נתוני שני העשורים האחרונים. מי שטס לבייג'ינג לא רוצה לעצור בטוקיו בדרכו לשם. לדעתנו השוק למטוס כמו ה–787 גדול יותר ולנו יש את התשובה הטובה ביותר לדרישה הזו".

בזמן האחרון הועלו השערות כי ל–787 עומד להיות גם שימוש צבאי, אולי כמטוס תדלוק חדש שיחליף את מטוסי התדלוק מהדור הקודם, האמנם יש ב"בואינג" רעיונות כאלה?

"למרות שגם אני שמעתי בזמן האחרון על מספר מקרים בהם הועלו, מחוץ לחברת "בואינג", הרהורים והשערות על דגם המיועד לשוק הצבאי, הרי שכיום אין שום תוכנית לדגם נוסף למעט שלושת הדגמים המיועדים כולם לשוק האזרחי כמטוסי נוסעים. כל הרעיונות והדיבורים על כך היו בעיקר באמצעי התקשורת, ועסקו בנושא של גרסת תדלוק, אולם אני מדגיש כי לנו אין תוכנית כזו".

האם המטוס החדש יסייע לחברת "בואינג" לשלוט בשוק התעופה האזרחית בשנים הבאות?

"הצלחנו ליצור מצב בו אנו מבססים את הפעילות שלנו על ארבע פלטפורמות עיקריות: 737, 777, 747 וכמובן 787. לדגמים אלה הוספנו ושיפרנו יכולות ואנו יכולים לתת מענה לכל דרישה ובעיקר לדרישה שעומדת בבסיס הפילוסופיה שלנו – יותר טיסות ליותר מקומות. כך, השנה שעברה היא דוגמה טובה להצלחת האסטרטגיה שלנו, משום שבעוד שאנו חולקים עם "אירבוס" את השוק, כמחצית לכל חברה, הרי שהרווחים שלנו גדולים יותר מבחינה כספית בשל מגוון המטוסים שלנו העומדים לרשות לקוחותינו. רק בשנה שעברה נרשם מספר שיא בהזמנות למטוס החדש, ה–787 וקיבלנו כמעט 250 הזמנות לדגם החדש".

האם השלמת פיתוח ה–787 מסמלת את העובדה כי בואינג לא תפתח מטוס נוסעים נוסף בעשור הקרוב?

"נהפוך הוא. למעשה, כרגע, בנקודת זמן זו נמצאים ב"בואינג" יותר פרוייקטים בשלבים שונים של פיתוח מכל נקודת זמן אחרת אותה אני יכול לזכור. אנו משלימים את ה–787, מפתחים גרסת מטען של ה–777, עובדים על שתי גרסאות חדשות של ה–747 ויש גם שתי גרסאות חדשות של ה–737, לכן כפי שאמרתי, אני לא יכול לזכור תקופה בה היו יותר פרויקטים בשלבי פיתוח ב"בואינג". מכיוון שההנחה הבסיסית ב"בואינג" אומרת כי כל מטוס יוחלף בעתיד הרי שעלינו להבטיח כי בבוא הזמן תהיה בידינו הטכנולוגיה המתאימה והתשובות לכל הבעיות וצרכי הלקוחות שלנו".

עוד באותו מדור

אוסטרליה החמקנית

לאחרונה השלימה אוסטרליה את העסקה הבינלאומית הראשונה לרכישת הטיל החמקן המתקדם, ה–JASSM מארצות–הברית. אינדונזיה מוחה ומזהירה מפני מרוץ חימוש אזורי .האוקיינוס השקט סוער מתמיד

טייפון לסעודים

ממשלת בריטניה חתמה לאחרונה על הסכם למכירת 24 מטוסי "טייפון" של הקונצרן "יורופייטר" לערב–הסעודית. בכך, תהיה ערב–הסעודית המדינה הראשונה מחוץ לאירופה אשר תפעיל את מטוס–הקרב, פרי פיתוחן של בריטניה, גרמניה, ספרד ואיטליה