בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 168 (269) 27/04/06

באוויר העולם | מייג'ור–ג'נרל אקסל טוטלמן, ראש הפיקוד האווירי של נאט"ו, בראיון לבטאון חיל–האוויר

AWACS בישראל

תגיות: חילות אוויר זרים , טייסת "הנחשון"

ב–2 בפברואר נחת בבסיס חיל–האוויר לוד מטוס בקרה אווירית של נאט"ו מסוג E-3A "סנטרי" AWACS) Airborne Warning And Control System). משלחת של כ–30 חברים מהפיקוד האווירי של נאט"ו, בראשות מייג'ור–ג'נרל אקסל טוטלמן הגרמני, הגיעה במטוס במסגרת שיתוף פעולה שמטרתו הרחבת מעגל המדינות החברות בנאט"ו וביסוס את מעמדה במזרח–התיכון. כזכור, במהלך השנה צפוי להגיע לישראל מטוס נחשון (גאלפסטרים–5) בתצורת בקרה אווירית המכונה בחיל–האוויר "עיטם". במהלך שהותם בארץ, ביקרו חברי המשלחת גם בטייסת הנחשון, וערכו טיסת הדגמה של יכולותיו במרחב האווירי הישראלי

סיון גזית וערן בלכר

ביקור הפיקוד האווירי של נאט"ו בישראל  נערך במסגרת השותפות של הברית עם מדינות ה– Mediterranean Dialog) MD) בפעם השניה מאז 2004. "הביקור המיוחד נותן לנו הזדמנות להעמיק את שיתוף הפעולה ולבקר, אומנם מעט, במדינה יוצאת דופן זו", אמר ראש הפיקוד, מייג'ור– ג'נרל טוטלמן. "מאז תחילתה בדצמבר 1994, תרמה שותפות ה–MD באופן מוצלח להבנה הדדית טובה יותר ולבניית אמון ושיתוף פעולה בין נאט"ו לבין 7 השותפות הים–תיכוניות, כאשר ישראל היא אחת מהן.

"נאט"ו שמה לה למטרה להרחיב שיתוף פעולה זה, על–מנת להפוך את הדיאלוג לשותפות אמיתית. היום אנו מתרכזים בפיתוח שיתוף–פעולה מעשי יותר ומתמקדים ביכולת הכוחות המזוינים של מדינות ה–MD לעבוד עם נאט"ו, לתרום למאבק נגד טרור עולמי ולפעול ביחד בתחום רפורמות הגנה. במסגרת שיתוף–פעולה זה, תוכננו פעילויות משותפות רבות בתחומים שונים: תרגילים, פעילויות חינוך ומגעים צבאיים".

מהו התפקיד של מטוס כזה לאור המצב העולמי, כמו ההתפתחויות האחרונות עם איראן?

"כדי לענות על שאלה כזו, עלינו להתבונן בהתפתחות של נאט"ו. בעבר היה נאט"ו ארגון סטאטי שהגיב בעיקר על איומי מלחמה, אך היום, האסטרטגיה שלו היא להיות בכל מקום בו האומות מחליטות להיות. אנחנו אכן יכולים להיות בכל מקום וזה ההבדל הגדול מלפני 10 שנים. כמו שנאט"ו משתבח כדי לעמוד באתגרים הביטחוניים של המאה ה–21, כוח הבקרה האווירית משתנה בהתאמה. בעבר, תוכנן הכוח שלנו להתמודד עם איומים סטאטיים על אירופה בלבד, אך כיום אנו חייבים לתמוך בנאט"ו ובמשימותיה בכל מקום בעולם. זהו תפקיד מורחב לנאט"ו ומטוס ה–AWACS ימשיך לגלם תפקיד חשוב במבצעיו המשתנים".

מהי, לדעתך, החשיבות של מטוס כזה לישראל?

"זה תלוי כיצד משתמשים במטוס, שכן קיימות שתיים או שלוש אפשרויות להשתמש במטוס כזה: מטוס מעקב בלבד, מטוס המספק תמונת מכ"ם, או יכולת שליטה מהאוויר כך שתוכל לשלוט בקרבות אוויר–אוויר מרחוק. זה, כמובן, עושה את ההבדל, כך שאני חושב שלכל חיל–אוויר המטוס הזה יהווה נכס מצוין.

"למטוס ה–AWACS מעל 3,000 אנשי–צוות המתחזקים אותו דרך קבע ומוכנים להוציאו לפעולה בהתרעה קצרה מאוד. אני חייב לומר, שמצב זה מתרחש לעיתים תכופות. בשנת 2001, למשל, קרו יותר מ–30 אירועים בהם נדרשנו להפעיל את המטוס, צברנו בסך–הכל מעל ל–3,000 שעות טיסה. נקראנו לעזור ולאבטח מגוון אירועים, החל מפסגות בינלאומיות ועד למשחקים האולימפיים ביוון. בתקופה האחרונה תמכנו ברשויות האיטלקיות במטרה לתגבר את הבטחון האווירי מעל טורינו, בעת אולימפיאדת החורף".

אילו מטרות נוספות יש לנאט"ו כאן?

"הביקור הוא חלק מתכנית ה–MD והוא כולל שני מרכיבים: שיח פוליטי ושיתוף–פעולה. שיתוף–הפעולה מתבטא הן בתחום האזרחי והן בתחום הצבאי. התחום הצבאי כולל תרגילים משותפים ומגעים צבאיים, ולשם כך אנו מבקרים כאן –  בעקבות הזמנתו של חיל–האוויר ומדינת ישראל. כל אחת מ–7 מדינות ה–MD יכולות להזמין אותנו ואנו נגיע למדינה ונציג את יכולותינו ובכך נביע את תמיכתנו בה ונרחיב את הפעילויות המשותפות".

מהי המשמעות של שיתוף–הפעולה הזה?

"ישנם תחומים שונים של שיתוף–פעולה ועלינו להבחין בין שיתוף–פעולה מדעי, שנעשה גם הוא במסגרת ה–MD, לבין שיתוף–פעולה צבאי. שיתוף–פעולה צבאי כולל אימונים ותרגילים משותפים שאנחנו עורכים. בנוסף, משמעותו היא שיתוף–פעולה מעשי בשטח. אנו באים לכאן, מתאמנים עם חיל–האוויר הישראלי ותומכים בו. שהרי נאט"ו רוצה להפוך את השיח הזה לשותפות".

מה הן מטרותיה הצבאיות של נאט"ו באזור?

"מטרותיה של נאט"ו הן לא צבאיות, אלא פוליטיות והן כוללות שמירה על בטחון ורגיעה אזוריים, בנוסף ללחימה כנגד טרור בכל העולם. מטרת ה–MD היא להתקרב למדינות באזור ולהרחיב את שיתוף–הפעולה עמן".

לדעתך, היכן יתעורר הקונפליקט הצבאי הבא הגדול בעולם?

"כמובן שכולם שואפים שלא יהיו עימותים צבאיים ושלכל יימצא פתרונות פוליטיים, אך אנחנו יודעים שחלק מהמדינות לא מרגישות כך. בכל מקרה, הכוח שלנו מוכן לסייע לנאט"ו לכשיצטרך".

עוד באותו מדור

כבר ממריאים

מטוס הנוסעים החדש של בואינג, ה–787 או בכינויו Dreamliner, הולך ומתקרב לשלבי הייצור הסופיים ובחצי השני של שנת 2007 יערוך את טיסת הבכורה שלו. רנדי טיסת', מנהל שיווק מוצרים ושירותים בקבוצת התעופה האזרחית בחברת בואינג, מספר בראיון, שערך עמו בטאון חיל–האוויר, על האסטרטגיה שהנחתה את בואינג בייצור המטוס, על התחרות האווירית עם ה– 380A של אירבוס ועל הצפוי להתרחש בשמי הכפר הגלובלי בעשורים הבאים

אוסטרליה החמקנית

לאחרונה השלימה אוסטרליה את העסקה הבינלאומית הראשונה לרכישת הטיל החמקן המתקדם, ה–JASSM מארצות–הברית. אינדונזיה מוחה ומזהירה מפני מרוץ חימוש אזורי .האוקיינוס השקט סוער מתמיד