בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 166 (267) 28/12/05

באוויר העולם | הסלון האווירי הרוסי במוסקבה, דיווחים מהשטח:

MAKS 2005

שישה ימים ושישה לילות נמשכה תערוכת MAKS השנה והמארגנים, כרגיל, שידרו אושר גדול. לפי הדיווחים, MAKS 2005, תערוכת הדגל הרוסית השביעית במספר, הייתה גדולה יותר מקודמותיה, מוצלחת יותר ורווחית יותר מהן. 650 אלף איש ביקרו בז'וקובסקי במהלך ימי התערוכה וחזו במוצריהם של 4,000 מציגים שהגיעו להשתתף בחגיגה. אלה וגם אלה אובטחו על–ידי לא פחות מ–6,000 שוטרים ואנשי ביטחון

מרק פרלמוטר, ז'וקובסקי

הרוסים, כמעט כרגיל, ניסו לשדר התנהלות של מעצמה ולצורך כך ארגנו מארגני MAKS מספר חריג ביותר של מטסים. מדי כמה דקות ניתן היה לשמוע מטוס–קרב שורק החולף ממעל. בין אם זה מיג ובין אם סוחוי, היו אלה מצגים מרשימים של טיסה.

לפי הדיווחים,  התקרב סכום העסקאות שנחתמו בתערוכה למיליארד דולר. אז מה, בעצם, נחתם ב–MAKS הנוכחית? רוסובורנאקספורט, הגוף הממשלתי המסייע לתעשיות הביטחוניות בשיווק מרכולתן, חתם עם הודו על עסקת מכירה של אלף מנועי AI-551 בסכום של 300 מיליון דולר. המלך עבדאללה הירדני, אחד מאורחי הכבוד ב–MAKS, רכש שני מטוסי תובלה מדגם IL-76MF. הענקית האירופית EADS התחייבה לרכוש 10 אחוזים מתאגיד אירקוט, יצרן מטוסי הסוחוי שבבעלות פרטית ומארגני MAKS דיווחו על עוד עסקאות, גם בשוק הפרטי.

יש גם מל"טים רוסיים

אבל לא הכל היה ורוד ב– 2005–MAKS. הנה, למשל, סיפור פיקנטי שידגים זאת: בתערוכה הקודמת, ניסתה חברת הייצוא הביטחוני האוקראינית להקים ביתן משלה, אך המערכות אותן ביקשה להציג נעצרו בגבול. השנה למדו האוקראינים את הלקח ולא הביאו מערכות. היחסים נותרו מתוחים והאוקראינים נותרו עם תחושה מרירה (ראו מסגרת).

מעבר לתקרית האוקראינית, התנהלו מרבית העסקאות והמצגות על מי מנוחות. קשה למצוא מהנדסים שמתנדבים לספר על המוצרים לכל דורש, אבל בכל זאת היו כמה שדווקא ששו לדבר. כל אחד מהם סיפר על חוויותיו מהכלי המיוחד עליו שמר. במיוחד התגאו המהנדסים של חברת NNIIRT. החברה, יצרנית ה–P-18, הציגה מערכת מרתקת הקרויה BARIER-E. מדובר במכ"ם משונה למראה המוצב לאורך הגבול ואמור לספק מרחב אווירי מוגן לאורכו. החברה מתגאה ביכולתה של המערכת לגלות חמקנים ומל"טים (מטוסים ללא–טייס) מנמיכי–טוס. על וודקה בדוכן התצוגה שמחים אנשי החברה לספר למתעניינים על יכולותיה המופלאות של המערכת.

הצבא הרוסי בלט מאוד לאורכה ולרוחבה של התערוכה. הרוסים, כך נראה, מנסים לגייס כספים ואינם בוחלים באמצעים. כך ניתן היה למצוא דוכנים בהם נמכר ציוד צבאי רוסי מכל הבא ליד: מדים, דרגות, כובעים. את הכל ניתן היה לרכוש. ילדים הפכו לגנרלים במדי חיל–הים הרוסי, או לקציני חיל–האוויר.

בתחום המל"טים נראה כי הרוסים מתמקדים דווקא ביישומים האזרחיים - כך לפחות עולה ממה שהוצג בתערוכה. רבים ממהנדסי החברות העוסקות בתחום המל"טים רואים בישראל מעצמה וכל נציג ישראלי המגיע לדוכנים, כולל עיתונאים, זוכה לערמה של מחמאות והרוסים אף מביעים תמיהה על ההתעניינות של ישראלים במל"טים רוסים. הכלים הרוסים עצמם מוצגים ככלים תומכי יבשה - כלים המיועדים לגילוי שריפות או למודיעין. בניגוד לאמריקאים, המציגים בכל מקום מל"טי–קרב, הרוסים עדיין מאחור בתחום הזה. ומה בתחום החלל? שום חידוש משמעותי לא הוצג ב–MAKS, אם כי מלוא עוצמתה של רוסיה הופגנה בתחום זה. הכוח הרוסי הכולל לווינים, טילי שיגור ומעבורת הסויוז - בלט במיוחד על רקע טיסת המעבורת "דיסקברי", לראשונה מאז התרסקה ה"קולומביה" יותר משנתיים וחצי קודם לכן.

שטוֹ? מתורגמן?

במהלך התערוכה נחתם הסכם שיתוף פעולה בין סוכנות החלל הרוסית לזו האוקראינית. התעשיות הביטחוניות של שתי המדינות אולי מסוכסכות, אבל שתי סוכנויות החלל דווקא עובדות יפה יחד. הוחלט על מסגרת לשיתוף פעולה בין 2007 ל–2011 במסגרתה יפתחו שתיהן יחד כלי חלל ומעבורות, יעסקו בעתיד כלי השיגור, אתרי השיגור, ובלוייני תקשורת ושידור. גם בתחום תחנת החלל הבינלאומית סוכם על שיתוף פעולה. האוקראינים, מטבע הדברים, מבקשים להצטרף למשימות חלל מאויישות שמשגרת רוסיה ובנושא הזה סוכמה מעין פשרה מפא"ינקית - אוקראינה תעלה את הצעותיה על הכתב ותציג אותן בפני הרוסים. הרוסים הציגו מעבורת חלל חדשה שהם מתכננים. המעבורת, הקרויה "קליפר" נראית מבטיחה, אך בינתיים נמצאת רק על הנייר. לתערוכה הובא אבטיפוס בלבד.

בסך–הכל, הייתה 2005 MAKS תערוכה מוצלחת. גודלה המרשים, כגודלו של שדה–התעופה ז'וקובסקי, איפשר לכל חובב תעופה, גם מי שמתעניין בנישות הקטנות ביותר של התחום, למצוא דוכן בו יוכל למצוא את שחיפש. הבעיה העיקרית של הרוסים היא שחלק ניכר מהם, למרבה הצער, לא דובר אנגלית. הצורך במתורגמן צמוד לא מסביר פנים לזרים המבקרים בתערוכה. חלק מהחברות הגדולות פותרות את המצב המביך באמצעות מתורגמן בתשלום ואילו חלק אחר מוותרות על הזרים מראש. ב–NNIIRT, חברה גדולה לכל הדעות, התווכחו המהנדסים מי מהם שכח לשכור את שירותיו של המתורגמן. זה אולי הסיפור כולו. לצרפתים בלה–בורז'ה זה לא היה קורה.

פוסטרים ודגמים במקום מטוסים

חברת הייצוא הביטחוני האוקראינית ניסתה, כמדי שנה, להביא את מצגותיהן של החברות האוקראיניות ולהקים ביתן משלה ב–MAKS. בתערוכה הקודמת, בשנת 2003, נעצרו האוקראינים בגבול. "עד כאן", אמר להם אחד מחיילי משמר הגבול הרוסי. המערכות כולן - בעיקר מערכות אלינט kulchuga - נעצרו בגבול ולא נכנסו לרוסיה. רק אחרי גיחה של המנכ"ל לז'וקובסקי הוסדר הנושא והכלים נכנסו. הפעם הצליחו אנשי הדוכן האוקראיני להיכנס ללא בעיות מיוחדות. הם גם ידעו להסביר מדוע: "למדנו את הלקח ולא הבאנו השנה כלום".

האוקראינים ממורמרים במיוחד מהיחס הרוסי כלפיהם. "הרבה יותר קל לצאת לתערוכות מערביות", סיפרו. אך גם ללא ציוד לא היתה החוויה האוקראינית חלקה. "הרוסים שמים לנו רגלים" התלוננו כשלא התירו להם להציב בדוכן שלהם כל כיתוב, תמונה או אפילו פוסטר שמעיד כי מדובר בדוכן של אוקראינה. רק כעבור מספר ימי תערוכה הופיע פוסטר על קירות הדוכן, לא בלי מאמצים עילאיים של אנשי חברת הייצוא. התקרית הזו הגדישה את הסאה והאוקראינים נשבעו שלא יגיעו עוד ל–MAKS עם ציוד הדגמה. "אם אתם רוצים להמשיך לראות את הציוד שלנו תבואו ל–MILEX (תערוכה מתחרה). לכאן הציוד לא יגיע יותר", הבטיחו.

הרוסים שכחו כנראה את הצרות הדומות שהיו להם בניסיונות להכניס מערכות ומטוסים לתערוכות המערב. בעשר השנים האחרונות לא נראה ולו מטוס רוסי אחד בשמי התערוכות לה בורז'ה ופארנבורו. הרוסים, שצברו חובות ענק למערב, חששו להביא את הכלים מאימת חרב העיקולים שהתנופפה מעל ראשם. בכל פעם התנצלו, הסבירו, אך לא הביאו ולו מטוס אחד לרפואה. התמונות הבולטות מהדוכנים הרוסיים בתערוכות המערב של השנים האחרונות היו בעיקר תמונות של דגמים ולכן, בחודש יולי האחרון, בתערוכת לה–בורז'ה הצרפתית, היה מפתיע לגלות סוחוי–27 רוסי במלוא הדרו. פריסת החובות הוסדרה כנראה ואיפשרה לרוסים להציג את ה–Su-27SKM. אולם האמון הרוסי נבנה, כך נראה, לאיטו. הם עדיין מסרבים להציג דגמים נרחבים של המטוסים שלהם - אולי מחשש לדליפת מידע למערב, אולי מסיבות אחרות. כך למשל לא ראינו בתערוכה גירסאות מתקדמות של מיג–29 או סוחוי–34 - התשובה הרוסית ל–F-15E.

ה–Su-27SKM, אגב, שהוצג בסופו של דבר בלה–בורז'ה, הינו גירסה של המטוס אשר מיועדת לייצוא, כנראה עבור הסינים. בשנים האחרונות מספקים הרוסים לסינים יותר ציוד מאשר לעצמם. הרוסים גם קיימו אימון צבאי משותף עם הסינים והידידות הזו מדאיגה את המערב. גם טייוואן מודאגת מההתחמשות הצבאית הסינית.

ה–Su-27SKM כולל מסכים בקוקפיט, תוספת של GPS למערכת הניווט, מכ"ם משופר, כוונת קסדה חדשה ומערכת ראיית לילה מחודשת. למטוס נוספה גם מערכת התרעה מיוחדת המאפשרת שיגור טילים נגד מכ"מים המחפשים את המטוס. למעשה מדובר במטוס אשר יכול להתמודד עם כל מטוס–קרב מערבי (כולל גרסאות המתקדמות ביותר של F-15, F-16 ו–F/A-18 אמריקאים). אלא שלחיל–האוויר הרוסי אין די תקציב למימון מטוסים כאלה בכמויות הנדרשות. בשנים הקרובות ירכשו הרוסים לפי התוכניות רק מטוסים בודדים. ההשפעה של כמה מטוסים שיפוזרו פה ושם על היכולת הכוללת של חיל–האוויר הרוסי תהיה זניחה. מנגד, סין מצטיידת במאות מטוסים מתקדמים מסוגים סוחוי–27 וסוחוי–30 וכשהאמריקאים והטיוואנים מסתכלים על הדו"חות המציגים את המגמה הזו קשה שלא לזהות את הבעת הדאגה שעל פניהם. טיוואן, כזכור, נפרדה מסין בעקבות מלחמת האזרחים ב–1949, אז נמלטו לאומנים סינים מהיבשת לאי והכריזו על "הרפובליקה של סין". מאז מנהלת טיוואן שלטון עצמי ללא הכרזה רשמית על עצמאות, בעוד סין רואה בה חלק בלתי נפרד מהמדינה. המצב המדיני הזה מוליד מתיחות, ומאזן עדין של יציבות. כל התחמשות מוגברת של אחד הצדדים עלול לפוצץ את היציבות השברירית.

עוד באותו מדור

quad-tiltrotor: הקונספט של "בל"/"בואינג"/"טקסטרון"

שחקן כבד

בצבא האמריקאי חושבים בגדול: מסוק התובלה הצבאי העתידי אמור להיות מפלצת שטרם נראתה באוויר
עבר שיפוץ כללי, עדיין רק על הנייר: המטוס העל-קולי של "אייריאון"

מתיחת פנים למחליף הקונקורד

בחברת "אייריאון" לא מבזבזים זמן - קונספט מטוס המנהלים העל–קולי שלה עבר מקצה שיפורים במהלך השנה האחרונה, וכבר עומד בפני החזרת החזון לקרוע את האוויר במהירות עצומה. המחירים בהתאם