בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 164 24/08/05

עסקי אוויר לרשימה המלאה

בלב תל אביב, לצד מגדלי "עזריאלי". מסוק הבלק-הוק מתכונן לנחיתה. צילומים: טלי בן יוסף

רשאי לנחות

אם ערכתם קניות בסוף חודש יולי בקניון "עזריאלי" בתל אביב, עברתם מחנות אחת לשניה, ופתאום, ללא כל התרעה מוקדמת, קלטתם בזווית העין מסוק צבאי שריחף ממש בסמוך למקום - אז לא, לא דמיינתם. אכן מדובר במסוק "ינשוף" (בלק-הוק) של חיל-האוויר, שהשתתף בניסוי חד פעמי של מרכז ניסויי הטיסה (מנ"ט), במסגרתו נבחן מנחת המסוקים הממוקם על גג בניין המטכ"ל החדש בקריה.
"תוצאות הניסוי מפתיעות לטובה" אומר סגן מפקד טייסת F-16.<br>מטוס ברק.<br>צילום: ליאור דיין

חוסכים בדלק בטייסות הברק

אימוניהם של טייסי ה- F-16 בבסיס רמת דוד הפכו בתקופה האחרונה לחסכוניים ויעילים יותר, הודות לשיטת תכנון חדשה על פיה מנוהלים האימונים. בטייסות בהן נערך הניסוי מדווחים על חיסכון של יותר מעשרה אחוזים בדלק, ובחיל-האוויר יבחנו בקרוב את האפשרות ליישם את השיטה החדשה בכל טייסות הקרב של החיל.
מסוק הסער הגרמני במהלך אימון הטייסים הישראלים. צילום: סרן (מיל') ז', טייסת דורסי הלילה

טייסי היסעור הישראליים טסו במסוקים הגרמניים

במהלך חודש יוני האחרון נערך בגרמניה, זו השנה השלישית ברציפות, שבוע אימונים מיוחד, בהשתתפות טייסי יסעור מחיל-האוויר. הטייסים הישראליים טסו במסוקי סער גרמניים, והתאמנו במיתארי טיסה שונים מאלו המוכרים להם בארץ. בין היתר ביצעו הטייסים ניווטים ונחיתות באיזורים הרריים, וכן טיסות בגבהים של כ-9,000 רגל, גבהים שאליהם הם אינם מגיעים בכל יום.

כתבות לרשימה המלאה

שעת הנץ

קרבות-אוויר הם הלחם והחמאה של טייסי-קרב. למרות שמאז אמצע שנות השמונים לא היה מטוס-קרב ישראלי מעורב בקרב שכזה, הרי שבטייסות הקרב של החיל לא מפסיקים להתכונן לסוגים שונים של קרבות-אוויר ולא מניחים שום אפשרות בצד. גם טייסת "עוף-החול" ערכה לאחרונה אימון מורכב של קרבות-אוויר בו מותר לעשות (כמעט) הכל - אבל אסור להפסיד

ביקורת בונה

איך זה יהיה במלחמה? על שאלה זו ועוד כמה אחרות ניסו לתת תשובות בבסיס נבטים, כאשר נערכה בו ביקורת כוננות וכשירות (כו"כ) בחודש אפריל. במלחמה כמו במלחמה: טסו "סביב השעון", טילים "נפלו", מטוסים "נתקעו", עשרות מחיילי הבסיס "נפגעו" ובתוך כל זה צריך עוד להסביר לצוות הביקורת למה עושים כל דבר

בטעם מייפל

צוותי-האוויר של חיל-האוויר הישראלי השתתפו לראשונה בתרגיל ה"מייפל-פלאג" הקנדי. הם תירגלו טיסה בקואליציה, החליפו צבעים מ"אדום" ל"כחול" הפילו והופלו בעיקר נהנו מסביבת טיסה חדשה, גדולה ומעניינת

באוויר העולם לרשימה המלאה

מענה או הזיה? ה"פוליוס" על-גבי משגר ה"אנרגיה"

מלחמת הכוכבים: תשובה ברוסית

החלל. החזית האחרונה בה לא נלחם עדיין המין האנושי, למרות שכפי שתוכיח כתבה זו תוכניות יש והיו. בעוד שפרטים רבים ידועים על התוכנית האמריקאית לגבי מירוץ החימוש בחלל, הידועה יותר כ"מלחמת הכוכבים", הרי שהחלק הסובייטי נותר עלום כמעט לחלוטין. העובדות המתבררות כיום מאשרות כי בעוד הנשיא רייגן לקח לעצמו את תפקיד לוק סקייוקר, אימצו לעצמם הסובייטים, בלית ברירה, את תפקידו של דארת' וודר וכמה מן השיטות בהן נקט

אפגניסטן: מרחץ הדמים נמשך

בסוף חודש יוני געשה שוב זירת ההתגוששות בדרום-אפגניסטן. הכוחות האוויריים האמריקאים והבריטים תקפו את מקומות המסתור של המורדים מהטליבאן ונקלעו לא אחת למרחץ דמים. האם כוחות הקואליציה עומדים בפני כניסה לביצה טובענית נוסח עיראק?

U-2 לא שב מאפגניסטן

מטוס ביון U-2 התרסק בדרכו חזרה ממשימה בשמי אפגניסטן. הטייס נהרג. סיבות ההתרסקות אינן ברורות. מדוע הם מתרסקים?

הנחשון לרשימה המלאה

קפיצה נחשונית

אם עדיין לא שמעתם, זה לא בכדי - מטוס הגאלפסטרים-5 (נחשון) הראשון שנחת בישראל בסוף חודש יוני עושה את העבודה בשקט. הרכש החדש והנוצץ של חיל-האוויר בתצורת מ"א (מודיעין אלקטרוני), מכונה בחיל "שביט" ומכיל מערכות משימה מתקדמות מתוצרת "אלתא מערכות", היוצרות תפיסה חדשנית של אוויוניקה והנדסת אנוש. בטאון חיל-האויר, שליווה את הפרויקט בשנים האחרונות, מספר כל מה שמותר לספר על שחקן הריגול החדש בזירה הבטחונית: שקט ומהיר, טס גבוה מעל כולם ובעיקר - חכם. רס"ן אדם, קצין פרויקט הנחשון בטייסת בראיון מיוחד לבטאון חיל-האוויר לרגל הגעת המטוס הראשון ארצה

שומרים על כשירות

הנחשון כבר כאן ומבחינה טיסתית הסיסמא אומרת: "מעל ומעבר", אולם גם לפני ההמראה, לאחר הנחיתה ולעתים אף בעודו באוויר, ישנה חשיבות עליונה לתחזוקה השוטפת של המטוס ולטיפול בתקלות. משימה זו מוטלת על כתפי טכנאי מפעל "בדק" של התעשיה-האווירית המשרתים בגף הטכני של הטייסת בבסיס לוד

איך קונים נחשון?

תהליך רכישת מטוס הביון החדש של מדינת ישראל היה ארוך, מפותל והתנהל בכמה מישורים בו זמנית. סקירה של נקודות הציון העיקריות בתהליך, מאז הפגישה בפנטגון בה הוגדר הקונספט הישראלי ועד להמראה הראשונה של המטוס החדש

ג'ויסטיק

הזמן עומד מלכת

אם נראה לך שהעיכובים בפתיחת נתב"ג 2000 היו נמנעים לו רק היית אחראי, אם תמיד רצית לבקר בדיוטי-פרי כל אימת שחפצה נפשך בכך, אם חלמת להקים שדה- תעופה שתוכל להתגאות בו, ה- AT3 לא יספק לך את המענה המתאים. מה קורה כשמחברים בין סימולאטור כלכלי לבין עולם הניהול של שדות-תעופה? כלום. שום דבר בכלל.