בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 163 (264) 30/06/05

עסקי אוויר

פרשו מטיסה האלוף (מיל') גיל רגב ותא"ל (מיל') אמיר נחומי

בעקבות החלטתו של מפקד חיל-האוויר, האלוף אליעזר שקדי, לאכוף את ההוראה להפסיק את טיסותיהם של טייסי קרב ותיקים שעברו את גיל 51, פרש מטיסה מבצעית בסוף חודש אפריל האלוף )מיל'( גיל רגב, אחד מהטייסים הוותיקים בחיל-האוויר. רגב, 45, ששירת בשנים האחרונות כטייס F-16 בטייסת "העקרב" סיים בכך למעלה משלושים שנות שירות מבצעי בצה"ל. הוא ימשיך לשרת במילואים כמדריך בבית הספר לטיסה.

שלמה איזקסון

את דרכו בחיל-האוויר החל גיל רגב בשנת 1969, אז התגייס לקורס-טיס. כעבור שנתיים הוא סיים אותו כטייס קרב והוצב בטייסת "האחת", טייסת פאנטום, במסגרתה גם לחם במלחמת יום הכיפורים. ב-1976 הוא השתחרר בפעם הראשונה ורק לאחר כשבע שנים שב לצבא והתמנה לסגן מפקד טייסת "האחת". ב-1985 מונה למפקד הטייסת, ובהמשך דרכו שימש כמדריך הראשי של בית הספר לטיסה, כמפקד בסיס חיל-האוויר נבטים וכן פיקד על היחידה לשיתוף פעולה. ב-1996 נכנס רגב לתפקידו כראש להק כוח אדם בחיל-האוויר וב-2001 הועלה לדרגת אלוף ומונה לראש אגף כוח האדם במטכ"ל. לפני פחות משנה סיים את תפקידו והשתחרר מצה"ל.

"אחרי 15 שנים, טייסת 'העקרב' היא הבית השני שלי וזהו יום עצוב מאוד בשבילי", אמר רגב לאחר טיסתו האחרונה. "השנים הארוכות בחיל-האוויר הן שעיצבו את אישיותי והפכו אותי למי שאני. גם היום אני לא נפרד לגמרי, חיל-האוויר תמיד יהיה בשבילי חלק מהמשפחה".

אל טקס הפרידה בטייסת "העקרב" שבחצור הגיעו בני משפחתו של האלוף רגב וגם חבריו, ביניהם הרמטכ"ל הנכנס, רב-אלוף דני חלוץ, ומפקד חיל-האוויר, האלוף אליעזר שקדי. "זכויותך האדירות בחיל-האוויר יישמרו לך תמיד ובשם כל החיל אני רוצה להודות לך", אמר האלוף שקדי. "אנחנו אוהבים אותך כאדם וכלוחם". את טיסתו האחרונה ב-F-16 בחר רגב לערוך דווקא עם נווטת צעירה, סגן ע'. בסיום הטקס הוענק לו ספר הטיסות המלא שלו, ובו תיעוד של כל טיסותיו בחיל-האוויר, מימי קורס-הטיס ועד לטיסה המבצעית האחרונה, שנערכה לפני טקס הפרידה.

נועם גוטמן

את טקסי הפרידה בחיל-האוויר נוהגים לתאר בדרך כלל כמרגשים ונוסטלגים. אבל תא"ל )מיל'( אמיר נחומי, שחתם במהלך חודש מאי יותר מארבעים שנות טיסה, לא מוכן לחתום על אף אחת מהמילים האלה. עבורו, טקס הפרידה שנערך לאחר טיסתו האחרונה בחיל-האוויר היה מוזר. רק מוזר.

"תמיד ידעתי שהיום הזה יגיע, אך לא חשבתי שהוא יגיע כל כך מהר", אומר נחומי. "מתוך מאה שנות תעופה שנחגגו לא מזמן, טסתי כמעט בחצי. חיל-האוויר הפך מזמן לחלק מחיי, והערכים של מקצוענות, מצוינות והתנדבות היו ויישארו נר לרגליי".

תא"ל (מיל') נחומי (60), נשוי ואב לשלושה, התנדב לקורס-הטיס בשנת 1962, אך הודח לאחר כשמונה חודשים. "מפקד בית הספר לטיסה קרא לי, העמיד אותי בדום, והעביר על עור פניי שטר של עשר לירות שהוציא מהארנק", נזכר נחומי בחיוך. "הוא אמר לי: 'נחומי, כשתתחיל להתגלח, תחזור לקורס-טיס'. כך הסתיים הפרק הראשון בקריירת הטיסה הארוכה שלי".

נחומי הגיע לסיירת שיריון וסיים בה את שירות החובה שלו. הוא השתחרר, למד באוניברסיטה, וזמן קצר לפני שהשלים את לימודי התואר הראשון, פרצה מלחמת ששת הימים. "גויסתי למילואים ושירתתי כשיריונר", הוא מספר. "אחרי המלחמה, כתבתי מכתב למפקד חיל-האוויר והודעתי לו שהתחלתי להתגלח ואני רוצה לחזור לקורס-טיס. להפתעתי קיבלתי תשובה חיובית".

בנובמבר 1968 סיים נחומי את קורס מספר 57 במגמת קרב. הוא הוצב בטייסת אוראגנים ומשם חזר לבית הספר לטיסה, הפעם כמדריך. בהמשך עבר הסבה לפאנטום וביוני 1978 מונה למפקד טייסת הפאנטום "אבירי הזנב הכתום". "אין תפקיד מאתגר ומהנה יותר לאיש צוות אוויר ממפקד טייסת", אומר נחומי. "זכיתי למלא את התפקיד הזה פעמיים. קודם בטייסת 'אבירי הזנב הכתום' ולאחר מכן בשנת 1980, בטייסת 'אבירי הצפון', שפתחה בארץ את עידן הנץ (F-16A/B)".

עם השנים טיפס תא"ל (מיל') נחומי בסולם הדרגות ושימש, בין השאר, כמפקד בסיס רמת דוד, ממלא מקום ראש להק מודיעין וראש להק אוויר. בשנת 1996 השתחרר מצה"ל, אך המשיך להדריך חניכים בבית הספר לטיסה, במסגרת שירות מילואים בהתנדבות. "יש למקום הזה קסם שמשך אותי אליו גם אחרי השחרור", הוא מסביר. "כמדריך הייתי שותף לעיצוב דמותם של פרחי הטיס וזו זכות גדולה במיוחד. ראיתי איך הנערים הצעירים גדלים והופכים ל'טייסים קטנים'".

ספר הטיסות של תא"ל (מיל') נחומי מכיל, כמובן, אלפי גיחות שערך לאורך השנים. שתיים מהן זכורות לו, אולי, קצת יותר מהאחרות: "כמפקד טייסת 'אבירי הצפון', בשנת 1981, הייתי הראשון שהפיל מיג עם מטוס נץ. זה היה שיא עולמי, שאני גאה בו במיוחד". ביוני 1981 השתתף נחומי במבצע "אופרה" לתקיפת הכור בעיראק. במבצע השתתפו שמונה מטוסי נץ ונחומי הוביל את הרביעייה השניה. "לא סיפרתי על המבצע לאיש, אפילו לא לאשתי", הוא נזכר. "רק אחרי שחזרנו, כולם הבינו לאיזו משימה יצאנו".

לאחרונה, הוחלט על הפסקת טיסותיו של תא"ל (מיל') נחומי בחיל-האוויר. "רצו לערוך לכבודי מטס פרידה, אבל אני לא אוהב טקסים ולא רציתי משהו מבוים", מספר נחומי. "לכן ערכנו את טקס הפרידה בתום טיסת ניווט שגרתית של חניכים מבית הספר לטיסה. כנראה שלא אכנס יותר לקוקפיט של מטוס חיל-האוויר וזה יחסר לי מאוד. מדובר בארגון מוביל בצורת החשיבה ובטכנולוגיה שלו ושמור לו מקום בליבי לעד".

עוד באותו מדור

מערכת חדשה "תתרגם" את נביחות כלבי השמירה בבסיסי חיל-האוויר

בבסיס חיל-האוויר לוד מותקנת זה מספר חודשים מערכת שתפקידה "לתרגם" את סוגי הנביחות השונים של כלבי השמירה הנמצאים לאורך גדר הבסיס. גם כלבי חיל-האוויר עוברים לעידן הטכנולוגי
מפקד יחידת הבינוי של חצרין מקבל את הפרס מידי רמ"ח בינוי אל"מ דני שנבך. צילום: עומרי מרקוביץ'

פרס רמ"ח בינוי - לחצרים

בכנס השנתי של מערך הבינוי בחיל-האוויר, שנערך בתחילת חודש מאי בבסיס חצור, קיבלה יחידת הבינוי של בסיס חצרים את פרס רמ"ח בינוי לשנת 2004. הפרס ניתן ליחידה על ביצוע פרויקט תשתיות נרחב בטייסת הסקייהוק "הנמר המעופף". הפרויקט נערך בעקבות הצורך להעביר את הטייסת למיקום חדש בבסיס, על מנת לפנות מקום לטייסת הסופה החדשה, שתוצב על פי התכנון בשנה הבאה בחצרים.