בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 162 (263) 23/04/05

עסקי אוויר

כטב"מים יונחתו ממחשב PC

בקרוב יוכלו מטיסי החוץ של טייסת המל"טים להנחית כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) ממערכת ניידת חדשה, הנשלטת על ידי מחשב PC רגיל. המערכת החדשה תשמש להנחתת כטב"מים במצבי חירום, ותחליף את הקרונות הניידים המשמשים למטרה זו בטייסת

אמרל ונקרט

שיפור משמעותי ביכולת הנחתת כטב"מים במצבי חירום, עם כניסתה של מערכת הנחתה ניידת חדשה לטייסת המל"טים. המערכת תשמש את מטיסי החוץ במקרים בהם לא תתאפשר הנחתת כטב"מים באיזור הטייסת, בשל תנאי מזג אוויר קשים. ייחודה של המערכת על פני זו שקדמה לה הוא בקוטנה המשמעותי, המאפשר רמת ניידות גבוהה הרבה יותר - גורם מפתח בהתמודדות עם מצבי חירום.

בזמן הנחתת כלי טיס בלתי מאויש, זקוק מטיס החוץ לקשר עין רצוף עם כלי הטיס אותו הוא מתפעל. בשגרה מונחתים כל הכטב"מים של טייסת המל"טים על מסלולי הנחיתה של הטייסת, אולם לעיתים תנאי מזג אוויר קיצוניים, דוגמת עננות גבוהה או ערפל, אינם מאפשרים הנחתת כטב"מים באיזור. במצבי חירום כאלה פורס צוות של הטייסת לבסיס חיל-אוויר מרוחק, ומשם מתפעל את הנחיתה באמצעות ציוד הנחתה נייד. עד כה שימשו למטרה זו קרונות הפעלה ניידים, שהורכבו על משאיות מסוג "ריו".

הרעיון להקטין את מערכת ההנחתה בחירום ולהופכה לניידת יותר עלה לפני מספר חודשים, כאשר בתום טיסה שגרתית התברר בטייסת המל"טים שבשל ערפל כבד ששרר באיזור, לא ניתן יהיה להנחית כטב"ם ששהה באותה עת באוויר. בטייסת החלו לתפעל מיד את נוהל ההנחתה בחירום, הכולל נסיעה עם המשאית ועליה מערכת ההנחתה הניידת למנחת מרוחק שם יונחת הכטב"ם. אך הפעולה התעכבה, ובינתיים הלך ואזל הדלק שבמטוס. למרבה המזל, התבהרות פתאומית של הערפל אפשרה למטיס החוץ להנחית את הכטב"ם על מסלול הנחיתה. עם זאת לא ניתן היה להתעלם מהעובדה שמערכת ההנחתה הניידת הקיימת אינה מספקת את הפתרון הרצוי במצבי חירום.

בדיון שנערך בנושא בטייסת התחזוקה של הבסיס, העלה מפקד הטייסת, סא"ל מוטי, את הרעיון להקטין את קרון השליטה הנייד ולאפשר את שינועו על טרנזיט, במקום המשאית המשמשת לכך כיום. כך, קיוו בחיל-האוויר, ייהפך שינועו של קרון השליטה למהיר יותר. "כאשר עלה הרעיון לראשונה, היינו בטוחים שהוא צוחק. לקח לנו זמן להבין שהוא רציני לחלוטין", מספר רס"ן דני, מפקד גף מודיעין אוויר בטייסת תחזוקה. "כעבור יומיים פנה אלי רס"ם אבי מורלי, ראש צוות פיתוח בגף, ואמר לי: 'למה לשים את זה על טרנזיט, כשאפשר להכניס את זה לתוך קנגו'?".

המערכת החדשה מורכבת מארונית מתכת המכילה בתוכה את המערכות שמכיל קרון חירום מלא: מחשב שליטה, מסך תצוגה, מוניטור שמאפשר לראות את תמונת החוזי של הכטב"ם ומערכות תקשורת. ההבדל הוא שבמערכת החדשה כל המערכות הללו נכנסות לתוך מסגרת מתכת בגובה מטר. אל המערכת מתחברת מערכת התפעול של מטיס החוץ, מערכת תקשורת בין מטיס החוץ למטיס הפנים ואנטנה ניידת. היא שוקלת כ-120 קילוגרם, ניתן להעמיס אותה במהירות לרכב צבאי מסוג "קנגו", ולהסיעה לאיזור ההנחתה האלטרנטיבי. את האנרגיה להפעלת המערכת מספק גנרטור קטנטן. עם ההגעה לזירת ההנחתה, נשלף מתוך ארונית המתכת מחשב PC נייד, ודרכו שולט מטיס החוץ בתהליך ההנחתה של הכטב"ם.

סדרת ניסויים שבוצעה במערכת החדשה במהלך חודש מארס אישרה את השיפור העצום שהיא מביאה עמה. "תפעול האופרציה של ההנחתה בחירום ארך בעבר לפחות ארבע שעות", אומר רס"ן דני. "עם המערכת החדשה, תוך כחצי שעה אפשר כבר לצאת לדרך. השיפור הוא חד משמעי".

עוד באותו מדור

חדש: גף כוננות דרומי למסוקי קרב

בבסיס רמון של חיל-האוויר נפתח בתחילת חודש מארס גף יירוט וכוננות של מסוקי אפאצ'י. על הקמתו של הגף, שיהיה נפרד מטייסת "מגע הקסם" המפעילה את המסוקים, הוחלט לאחר שההזנקות הרבות לפעילות מבצעית בשנים האחרונות פגעו בשגרת האימונים של טייסי האפאצ'י.
צילום: ליאור דיין

הראשונה בעולם

בדירת סטודיו בצפון הישן של תל-אביב, בין דגמי מטוסים ומסוקים רבים, הסתיימה לאחרונה הרכבתו של דגם הסייפנית (בל-206 לונג ריינג'ר) הראשון (ככל הנראה) בעולם. הדגם (בתמונה), שעל בנייתו עמל אילן ורשאי (29), חובב מושבע של דגמי מטוסים (ומסוקים), יוצג בתערוכה של מועדון בוני הדגמים בישראל שתיערך ביום האחרון של חול המועד פסח בקניון "שבעת הכוכבים" בהרצליה.