בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 162 (263) 23/04/05

עסקי אוויר

נא להכיר: סקייהוק 2005

בעוד שנתיים הוא יחגוג יום הולדת 40, אבל לסקייהוק, מטוס הקרב הוותיק ביותר המשרת כיום בחיל-האוויר, צופים עוד עשר שנים לפחות של שירות. הכל הודות לשדרוג מקיף שעבר המטוס בשנה האחרונה וכלל את התקנתן של מערכות חדישות רבות, דומות לאלו הקיימות במטוסי הסופה והרעם

אור יעקב

דורות רבים של טייסי קרב בחיל-האוויר מכירים את מטוס הסקייהוק (עיט) כבר שנים רבות. הם נתקלו בו לראשונה עוד בקורס-הטיס, טסו עליו בקורס האימון המבצעי המתקדם, וחלקם גם עברו איתו שירות מבצעי ארוך. אבל הסקייהוק, מטוס הקרב הוותיק ביותר המשרת כיום בחיל-האוויר, הוא כבר אינו אותו סקייהוק. פרויקט השבחה רחב היקף שנערך למטוסים בשנים האחרונות הפך אותם לסוסי עבודה ותיקים, עם המערכות הכי חדישות שיש.

ההחלטה על השבחתם של מטוסי הסקייהוק התקבלה בחיל-האוויר לפני כשלוש שנים, כחלק מההכנות לקראת קליטת מטוס הסופה (F-16I) החדש. בחיל-האוויר רצו לצמצם את הפער בין מטוסי הקו הראשון לבין מטוסי הסקייהוק, ובנו למטוסים קו שיפורים מרשים, שכלל בין השאר את התקנתן של מערכת ניווט לוויני, מערכת להזנת נקודות ציון מדויקות לתקיפה ומערכות אוויוניקה חדישות. תצורתו החדשה של הסקייהוק מקרבת את יכולותיו האוויוניות בצורה משמעותית ליכולותיהם של מטוסי הקרב החדישים ביותר של חיל-האוויר.

את המערכות למטוס הסקייהוק המשודרג סיפקה חברת "ראדא" הישראלית. התקנתן מתבצעת בטייסת התחזוקה של בסיס חצרים, וזוהי הפעם הראשונה שבה שדרוג מקיף כל כך מתבצע בתוך בסיס חיל-האוויר. למרות חדשנותן של המערכות, ארך התהליך זמן קצר במיוחד ולפני מספר חודשים המריא לראשונה מטוס סקייהוק משופר. בינתיים, הושבחו כמחצית ממטוסי הטייסת ועד לחודש אוגוסט הקרוב תסתיים התקנת המערכות בכל המטוסים. בחיל-האוויר מקווים שהשבחת מטוסי הסקייהוק תאפשר את המשך שירותם בחיל למשך עשר שנים לפחות.

פרט ליתרונות שמעניקה ההשבחה לפעילותו המבצעית של הסקייהוק, תשתפר בזכותה גם הכשרת טייסי הקרב הצעירים בחיל-האוויר. הסקייהוק, כאמור, משמש גם להדרכת פרחי טיס וחניכים בקורס האימון המבצעי המתקדם. המערכות החדשות שמותקנות בו יסייעו בהדרכת הטייסים הצעירים.

"כל החניכים שיעברו בעתיד הכשרה על המטוסים המשודרגים, ייצאו מכאן טייסים טובים יותר", אומר רס"ן ש', סגן מפקד טייסת "הנמר המעופף", המפעילה את מטוסי הסקייהוק. "בקרוב נוכל לבצע עם החניכים גיחות הכוללות תכנים שעד היום הם פגשו רק בטייסות המבצעיות, כמו גיחות אל-ראות וניווטים שונים. שיפור נוסף ומשמעותי הוא התקנת כל המערכות החדשות גם בתא האחורי של המטוסים הדו-מושביים, בכיסא הנווט. מעכשיו נוכל להדריך גם את נווטי הקרב בצורה טובה ודומה הרבה יותר למה שיפגשו בשירותם בחיל-האוויר".

לדברי רס"ן ש', ששירת בעבר כטייס F-15I (רעם), ברגע שמתיישבים בסקייהוק המשופר, אפשר להתבלבל לרגע ולחשוב שטסים ברעם. "מבט בתצוגה העילית של הסקייהוק מזכיר את התמונה המקבילה במטוסים המתקדמים ביותר של חיל-האוויר, הסופה (F-16I) והרעם", הוא אומר. "השדרוג הזה יתרום גם לפעילות המבצעית של מטוסי הסקייהוק, וגם לפעילות ההדרכה שהם מבצעים, והכל יהיה מדויק וקל הרבה יותר".

עוד באותו מדור

כטב"מים יונחתו ממחשב PC

בקרוב יוכלו מטיסי החוץ של טייסת המל"טים להנחית כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) ממערכת ניידת חדשה, הנשלטת על ידי מחשב PC רגיל. המערכת החדשה תשמש להנחתת כטב"מים במצבי חירום, ותחליף את הקרונות הניידים המשמשים למטרה זו בטייסת

חדש: גף כוננות דרומי למסוקי קרב

בבסיס רמון של חיל-האוויר נפתח בתחילת חודש מארס גף יירוט וכוננות של מסוקי אפאצ'י. על הקמתו של הגף, שיהיה נפרד מטייסת "מגע הקסם" המפעילה את המסוקים, הוחלט לאחר שההזנקות הרבות לפעילות מבצעית בשנים האחרונות פגעו בשגרת האימונים של טייסי האפאצ'י.