בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 162 (263) 23/04/05

עסקי אוויר

חיל-האוויר צימצם את איזורי האימון בכדי למנוע תאונות טיסה

בחיל-האוויר נקבעו לאחרונה גבולות בטיחות חדשים בין מרחבי האימון של החיל לבין המרחב האווירי המיועד לתעופה האזרחית. על השינוי הדרמטי, שמצמצם את שטחי האימון של חיל-האוויר, הוחלט בעקבות גידול באירועי בטיחות והוא הוביל לירידה דרסטית במספר החדירות של מטוסי חיל-האוויר לתוך מרחב הטיסה האזרחי

שלמה איזקסון

במערך הבקרה של חיל-האוויר הוחלט לצמצם את שטחי האימונים של החיל ולהגדיל את מרווחי הבטיחות בין המרחב האווירי הצבאי לאזרחי. השינוי בא בעקבות עליה במספר אירועי הבטיחות בתקופה האחרונה.

"צמצמנו את איזורי האימון של החיל כאמצעי זהירות נוסף מול התעופה האזרחית", מספר אל"ם מאיר בן שיה, מפקד מערך הבקרה של חיל-האוויר. "מרווחי הבטיחות החדשים גדולים אפילו מעבר לסטנדרט הנדרש בעולם, במטרה להקטין כל סיכון בנושא".

שמי המדינה מחולקים למרחבים אוויריים שונים, חלקם מוקצים לתעופה אזרחית וחלקם לפעילות צבאית של מטוסי חיל-האוויר. כיוון שמדובר בשטח קטן יחסית, שעמוס בתנועה אווירית רבה, נרשמו לאורך השנים חדירות רבות של מטוסים צבאיים למרחב האזרחי ולהיפך. למרבה המזל, לא התרחשה עד היום תאונה בין מטוס חיל-האוויר למטוס אזרחי, ואולם ההתייחסות לחדירות למרחבים השונים היא מחמירה ובחיל נעשו נסיונות רבים להקטין ככל האפשר את מספר אירועי הבטיחות מסוג זה.

כעת, כאמור, הוחלט על הרחבת מרווחי הבטיחות בנקודות ההשקה עם המרחב האזרחי, על ידי הזזת קווי הגבול בין מרחבי הטיסה האזרחי והצבאי. השינוי גורם להקטנת שטח האימונים של חיל-האוויר, אך תוצאותיו כבר נראות בשטח. מאז נכנסו גבולות מרחבי האימון החדשים לתוקף לא נרשמה ולו כניסה אחת של מטוסי חיל-האוויר למרחב הטיסה האזרחי. "אנו בוחנים את המציאות באופן רציף, ערכנו גם יום עיון מיוחד בנושא לקציני מערך הבקרה ואנו מקווים שהירידה בהיקף אירועי הבטיחות תימשך", מסכם אל"ם בן שיה.

עוד באותו מדור

יטוס עוד עשר שנים לפחות. סקייהוק באוויר. צילום: אמיר מודן

נא להכיר: סקייהוק 2005

בעוד שנתיים הוא יחגוג יום הולדת 40, אבל לסקייהוק, מטוס הקרב הוותיק ביותר המשרת כיום בחיל-האוויר, צופים עוד עשר שנים לפחות של שירות. הכל הודות לשדרוג מקיף שעבר המטוס בשנה האחרונה וכלל את התקנתן של מערכות חדישות רבות, דומות לאלו הקיימות במטוסי הסופה והרעם

כטב"מים יונחתו ממחשב PC

בקרוב יוכלו מטיסי החוץ של טייסת המל"טים להנחית כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) ממערכת ניידת חדשה, הנשלטת על ידי מחשב PC רגיל. המערכת החדשה תשמש להנחתת כטב"מים במצבי חירום, ותחליף את הקרונות הניידים המשמשים למטרה זו בטייסת