בטאון חיל האוויר

ביטאון
גיליון 159 (260) 25/10/04

באוויר העולם

ציפור שחורה-הדור הבא

פרויקט סודי של חיל-האוויר האמריקאי שנחשף לאחרונה עתיד לשנות את תחום המודיעין האווירי. הכטב"ם המסווג זכה לכינוי "מחליפו של הציפור השחורה" ומיוחסות לו יכולות פורצות תחום

נתנאל שלומוביץ

לאחרונה נחשף מה שעשוי להיות הפרויקט הסודי הגדול ביותר מאז מפציץ ה-B-2. חיל-האוויר האמריקאי מפקח בימים אלה על פיתוחו של כטב"ם סיור ותקיפה ארוך טווח בעל יכולות חמקניות ומהירות על-קולית. המטוס המסווג יעניק לארצות-הברית מודיעין טוב יותר על מטרות ניידות במלחמה נגד הטרור ובחזיתות אחרות-ויוכל אף לתקוף אותן.

חיל-האוויר מעוניין לעצב מטוס בלתי-מאויש שישלב בתוכו טכנולוגיות שהוגדרו על-ידי מומחים רבים מסובכות ואף בלתי-אפשריות: מהירות גבוהה, חמקנות גבוהה, טווח טיסה ארוך ובגובה רב, והחשוב מכל, יכולת להישאר באוויר במשך למעלה מ-24 שעות. כלי-הטיס החדש יוכל למלא את הריק המודיעיני שנוצר על-ידי עיכובים חוזרים ונשנים בפיתוח השאפתני של הדור הבא של לוויני הריגול.

"המטרה הסופית", אמר בכיר אחד, "היא לשלב מאפייני חמקנות, מהירות, גובה וסיבולת שלא נראו מאז הדמים החיל את ה-SR-71 ("ציפור שחורה") האגדי בתחילת שנות ה-90. ה-SR-71 היה תוצר אחת התוכניות המסווגות ביותר בהיסטוריה. הוא נכנס לשירות בתחילת שנות ה-60, הגיע למהירות של שלושה מאך ויותר ונתן לבכירי הפנטגון את היכולת לאסוף מודיעין בכל מקום בעולם.

בדומה לציפור השחורה, רוב העבודה על פרויקט זה אפופה במיסתורין. בשונה מה-SR-71, המטוס החדש יוכל להיעזר במיגוון רחב של כלי-נשק שיעמדו לרשותו, מחימוש מונחה ועד למכשירים המסוגלים לשלוח פעימות אנרגיה אלקטרומגנטית שיעשו שמות במכשירים חשמליים.

אולם, בכירים המכירים את הפרויקט מספרים כי נותרו עדיין מספר מחסומים טכניים בדרך אל המטרה. בינתיים, עובד חיל-האוויר האמריקאי על פיתוחן של מספר טכנולוגיות וכלי-טיס אחרים שישולבו לבסוף במטוס. חלק מאותם פרויקטים, דוגמת "מערכת הלוחמה האווירית הבלתי-מאוישת" וכטב"ם הגלובל-הוק, כבר חשופים, בעוד שרבים אחרים נותרו סודיים ביותר. את המידע על המטוס החדש אסף השבועון "דיפנס ניוז" ממקורות בממשל, בתעשייה ובבורסה האמריקאיים.

עלותו הכוללת של הפרויקט איננה ידועה, אך אנליסטים מעריכים שמדובר במיליארדי דולרים רבים. בנוסף למימון הישיר, אומרים המומחים, נהנה הפרויקט, ככל הנראה, מטכנולוגיות שונות הנלקחות מתוכניות כטב"מים קיימות. חיל-האוויר האמריקאי, לעומת זאת, דוחה את הטענה מכל וכל. שאלות נוספות שנותרו ללא מענה הן: מה יהיה גודלו של המטוס, כמה בדיוק יעלה מטוס בודד וכמה כלי-טיס ייבנו במסגרת הפרויקט.

יכולת חשובה במיוחד שיזדקק לה המטוס היא לספק מודיעין הישר לכוחות בשטח. קצינים בכירים אמרו בעבר כי מערכת מסוג זה תועיל במיוחד בעת מרדף אחר מחבלים במנהרות ובשטח בנוי. כטב"מים קיימים הוכיחו את יעילותם בשהייה באוויר במשך שעות ארוכות. הגלובל-הוק, לדוגמה, מסוגל לטוס ללא הפסקה במשך 35 שעות, אבל הוא איטי ובעל חתימת מכ"ם גדולה.

"לוויינים הם לא הפיתרון"
כאמור, המאמץ לפתח כטב"ם סודי הואץ בשנתיים האחרונות לאחר שתוכניות הדור הבא של לוויני הריגול החלו לסבול מחריגות בתקציב ובלוחות-הזמנים שלהן. חברת "בואינג", המעורבת בפיתוח אותם לוויינים, מסרבת להתייחס לעיכובים, אבל מסרה כי הפיתוח "מתקדם בצורה מרשימה".
בחלקים המסווגים של פרויקט הכטב"ם העתידי מעורבות החברות הגדולות ביותר בתעשייה האווירית העולמית, כמו "לוקהיד-מרטין", "בואינג", נורת'רופ-גרומן", ו"ריית'און". "דיפנס ניוז" מוסיף כי מספר מצומצם של חברות זרות לוקחות אף הן חלק בפיתוח, אך זהותן טרם נחשפה. חברת "פראט אנד וויטני" פיתחה מנוע המיועד לטיסות בגובה רב ובמהירויות על-קוליות, בדומה למנוע ה-J58 ששימש את ה-SR-71, ושיוכל לתפקד כמנוע מגח-סילון.

אף לא אחת מן החברות הסכימה לדון בעבודתה על הפרויקט. כאשר נשאלו על תוכנית הכטב"ם הסודי, הודיעו ג'יימס רוץ', השר הממונה על חיל-האוויר והגנרל ג'ון ג'אמפר, ראש המטה הכללי, כי אין בכוונתם להגיב. "אינני מתכוון להיכנס לפרטים", אמר רוץ', "אבל אנו משקיעים במיגוון רחב של מערכות מאוישות ובלתי-מאוישות. כיסוי השמיים בלוויינים לא יכול להיות הפיתרון. הדבר עליו אנו מדברים הוא פיתוח של שלל יכולות, מכיוון שאתה לא יכול לעשות את הכל מהחלל".

הפרויקט הסודי מסתמך על עשרות שנים של עבודה בתחום הכטב"מים, בין השאר על שתי מערכות משנות ה-90: המערכת שהפכה לבסוף לגלובל-הוק וכלי-הטיס החמקני של "לוקהיד-מרטין", שכונה "דארק סטאר".

על-פי מומחים, כניסתו המוצלחת לשירות של כטב"ם סיור חמקני מהיר תוכל להקטין את התלות בלוויינים צבאיים. אף-על-פי שלוויינים מסוגלים לחלוש על שטחים נרחבים, הם צפויים והשימוש בהם הוא זמני בלבד.

בקרב פרנסי חיל-האוויר, מהווה הפרויקט החדש הוכחה ניצחת לתמיכתם במערכות בלתי-מאוישות, זאת לאחר שספגו ביקורת ארוכת שנים על חוסר נכונותם להשקיע בתחום. "זה לא רע בשביל חבורה של טייסי קרב מורעלים שמתעבים כטב"מים", אמר בכיר אחד בפנטגון. נראה כי הגנרל בדימוס צ'אק הורנר, ראש מיפקדת החלל לשעבר, נופל תחת ההגדרה של הבכיר. "אני, כטייס קרב, רואה בכטב"מים דבר מגונה", אמר הורנר. "אבל אין ספק שיש להם ערך, בוודאי ובוודאי במשימות סיור ותצפית".

עוד באותו מדור

הדמיית הכטב"ם

"לוקהיד-מרטין" תטיס כטב"ם משנה צורה

חברת "לוקהיד-מרטין" האמריקאית עומדת להיכנס לדפי ההיסטוריה פעם נוספת. כטב"ם חדש של החברה עתיד להמריא בחודש הקרוב ולהפוך לכלי-הטיס הראשון המשנה את צורתו באוויר
ה-AH-64 "אפאצ'י לונגבאו

מסוקים חסרי מעוף

גופתו של מסוק הקומאנצ'י עדיין לא התקררה והפנטגון כבר מבקר את יצרניות המסוקים. על הכוונת: "סיקורסקי", "בל" ו"בואינג". האשמה: חשיבה לא יצירתית