בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 155 (256) 01/02/04

כתבות | עבר באוויר

להציל את האיטלקים

בים סוער, מול תחנת הכח בחדרה, בין גלים בגובה 10 מטר מיטלטלת דוברה ענקית. על הסיפון 65 פועלים איטלקים מיואשים וקפואים המחכים בחוסר אונים לחילוץ, רגע לפני שתתנגש הדוברה בשובר הגלים הסמוך. סיפורו של אחד ממבצעי החילוץ הקשים ביותר שידעו מסוקי חיל-האוויר ויחידת החילוץ וההצלה של חיל-האוויר

דודי חורי | איור: דורית אביב

הדרמה החלה בשעות הערב של ה-10 בדצמבר 1980. דוברה אשר שימשה מלון צף לפועלים איטלקים שבנו את מזח הפחם של תחנת הכוח בחדרה, נסחפה בים הסוער. ארבעה מתוך ששת העוגנים שלה נתלשו כבר וכל גל נוסף קירב אותה אל שובר הגלים הסמוך. על הדוברה נמצאו 65 איטלקים שחיכו שעות ארוכות לחילוצם מן המלכודת הימית אליה נקלעו.

מיד לאחר שהגיעה ההודעה לטייסת היסעורים על היסחפות הדוברה, הגיעו לאיזור מטוס הרקולס ומסוק יסעור. ההרקולס הטיל מספר נורים על מנת להאיר את השטח והיסעור חיפש ניצולים במים, אך גילה רק כמה גזרי עצים.

בשעה 4:30 בבוקר שלמחרת הוזנקה הטייסת לאיזור פעם נוספת. עדיין היה חשוך ורוחות חזקות נשבו באיזור. המסוק חלף מעל הדוברה כדי לראות האם ניתן לחלץ את האנשים שעליה והוחלט להוריד אליה לוחם מיחידת החילוץ של חיל-האוויר 669, שהיה במסוק, אולם מאחר והיה עדיין חושך ועוצמת הגלים והרוח הייתה גבוהה מאוד התנאים לכך היו כמעט בלתי אפשריים. הוחלט לחכות עד הבוקר, כדי שהתנאים יאפשרו את ביצוע החילוץ.

גם כשהאיר היום, נמשכו התנאים הקשים. הרוח נשבה בעוצמה שסיכנה את המסוק וגם הדוברה עצמה היוותה מכשול לא קטן לצוות החילוץ, משום שהיא הטלטלה מעלה ומטה ללא הרף בהפרשים של עשרה מטרים ונעה בתנועות גדולות של 180 מעלות. כאשר נדמה היה כי הדוברה שוקעת, הוחלט לבצע את החילוץ בכל מחיר. לוחמי שייטת 13 של חיל-הים לבשו את ציוד הצלילה שלהם ואל היסעור בפיקודו של רס"ן א', מפקד הטייסת, הצטרף בשעה 8 בבוקר מסוק האנפה (בל-212) של רס"ן י'.

מסוק האנפה החל להוריד לוחם מיחידת החילוץ אל הדוברה השוקעת. הרוח העזה טילטלה את הלוחם שהתנדנד מתחת למסוק החג מעל לדוברה. כאשר ניסה המסוק לבצע סיבוב נחבט הלוחם במנוף הענקי שעל הדוברה ונפגע בראשו. הוא הועלה חזרה אל המסוק והועבר לקבלת טיפול רפואי. רס"ן י' החליט כי לא ינסו יותר להוריד אף אחד, אלא רק להעלות את הפועלים שעל הדוברה אל המסוק, על מנת לא לסכן את חייהם של החיילים.

מסוק היסעור שבפיקודו של רס"ן א' החל בלית ברירה לנסות ולהשתמש בטכניקת חילוץ קשה ומסובכת יותר. צוות המסוק החל להוריד כבל אל הספינה, בתקווה שהפועלים יתפסו אותו וכך יוכלו להעלות אותם למסוק. בשל דוחק הזמן הועלו הפועלים בצמדים ופעם אחת אפילו בשלישיה, משקל הנחשב כמעט מעבר למגבלות. לאחר שחולצו 14 פועלים נתגלתה ביסעור תקלה. מייד הוזעק יסעור נוסף, אך עד שהוא הגיע הצליח רס"ן א' לתקן את התקלה ועתה החלו שלושה מסוקי יסעור להעלות ולחלץ את הפועלים בזה אחר זה.

חילוץ מכלי שיט אינו קשה במיוחד ואפשרי בהחלט, מאחר ובדרך כלל ניתן לאתר בכלי השיט פינה בלי מנוף ואנטנות, שניתן לרחף מעליה ולחלץ ממנה. במקרה הזה, החילוץ היה כמעט בלתי אפשרי מאחר ובנוסף למזג-האוויר הסוער שפקד את האיזור, הייתה הדוברה מלאה במכשולים גדולים שהקשו על משימת החילוץ, כמו אנטנות, כבלים ומנופים. אם כל זה אינו מספיק, הפועלים האיטלקים שעל הספינה הקשו על ביצוע המשימה עוד יותר מאחר שהצטופפו דווקא במקומות הקשים והמוסתרים יותר שבדוברה. זאת ועוד: המסוקים לא יכלו לשמור על רוח קדמית וקיבלו כל הזמן רוח גבית שהקשתה עליהם מאוד את הריחוף. כתוצאה מכך נוצרה סכנה שהעולים בכבל יפגעו במכשולים שהיו פזורים על הדוברה. אי אפשר היה לחכות לשעות אחר-הצהרים מאחר שהדוברה הייתה כבר סמוכה מאוד אל שובר הגלים והחשש הגדול היה שהיא תתנפץ תוך זמן קצר. נעשו נסיונות לחלץ את הלכודים בעזרת אומגה, אך גם הם נכשלו וכמעט שהסתיימו באסון.

התמוטטויות והתעלפויות של הלכודים בספינה גרמו לצוות החילוץ לנסות שוב להוריד לוחם לדוברה למרות כל הסיכונים הכרוכים בכך. היה צורך בלוחם שיארגן את האנשים הלכודים כך שהחילוץ יתבצע ביתר מהירות ויעילות.

הפעם הוכתרו המאמצים בהצלחה והלוחם הגיע בשלום לדוברה. למבצע הצטרף גם לוחם משייטת 13. שניהם הכניסו את האיטלקים לתוך מבנה סגור ועמדו על הגשר. בכל פעם שהכבל ירד הם שחררו זוג, העלו אותם על הכבל והמסוק חילץ אותם.

בשלב מסוים, הוריד המסוק לנוסעים הלכודים כסא "חודר-יערות" (מכשיר המשמש להעלאת אנשים למסוק). בדרך כלל יש צורך להדריך את האנשים לפני השימוש בו, אבל האיטלקים עלו עליו שלושה-שלושה כאילו כבר השתמשו בו בעבר.

המסוקים שפינו את המחולצים נחתו בכביש סמוך שהפך למנחת מאולתר. משם הועברו האיטלקים לבית-החולים "הלל יפה". כך, בסבלנות ובהתמדה, חולצו כל 65 הלכודים מהדוברה המטלטלת בים הסוער.

המבצע המורכב והארוך הסתיים והמסוקים חזרו לבסיסם. דקות ספורות לאחר שהכל נגמר נחלשו הרוחות, הים נרגע והשמש בקעה מתוך העננים המתפזרים מעל תחנת הכוח בחדרה, כאילו לא הייתה שם סערה מעולם.

עוד באותו מדור

"היא שמה את הכל על כף המאזניים וסיכנה את חייה."  אסתר ארדיטי במלחמת ששת-הימים

אישה למופת

נערה צעירה עולה לארץ בכוחות עצמה, מתגייסת לחיל-האוויר ומצילה בלילה גשום מפקד טייסת מתוך מטוס בוער. עיטור המופת שניתן לה סימן את תחילתו של סיפור גבורה שנמשך על פני שנים ומלחמות. לציון שנה למותה של הגברת אסתר ארדיטי בורנשטיין ז"ל הפגיש בטאון חיל-האוויר את בעלה ואת מפקד הטייסת אותו הצילה, לספר את סיפורה

משמרת לילה בגף הגנה קרקעית בבסיס חיל-האוויר בחצור