בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 153 (254) 01/10/03

עסקי אוויר

נבדקת האפשרות: צירי הזנב של מסוקי הקוברה יוחלפו בצירים של מסוקי האנפה

חיל-האוויר שוקל להחליף את כל צירי הזנב של מסוקי הקוברה ולהתקין במקומם צירים של מסוקי אנפה. תהליך בחינת הנושא החל בעקבות מסקנות ועדת החקירה, שחקרה את נסיבות תאונת הקוברה שאירעה לפני כחמש שנים וחצי

גיל שני

ב-15 במארס 1998, במהלך טיסת אימון שיגרתית מעל הים התיכון, התפרק זנבו של מסוק קוברה של חיל-האוויר, שהתרסק ונפל למים. שני הטייסים, תא"ל שמואל אלדר ז"ל, מפקד בסיס פלמחים דאז, וסגן אילן גור ז"ל, נספו. בעקבות התאונה הוקמה ועדת חקירה בחיל-האוויר במטרה לבדוק את הסיבות להתפרקות הזנב.

כדי להבין את מסקנות הועדה יש לדעת: לכל עצם בטבע יש "תדר עצמי", שבמקרה שהוא מגיע אליו, הוא נכנס לתהודה ומתפרק. הנחת חוקרי התאונה היתה שכאשר הגבירו הטייסים את מהירות השיוט של המסוק, ועלה מספר הסיבובים לדקה (סל"ד) של ציר הזנב, הגיע הציר לתדר העצמי של המסוק, גרם לתהודה בזנב ופירק אותו מגוף הקוברה.

ביחידת מתנ"מ (מרכז תחזוקת נשק ומערכות) החליטו לבדוק עד לאיזו מהירות יכול להגיע המסוק מבלי שייכנס ציר הזנב לתדר העצמי שלו. "גילינו שבהפעלת המנוע בכוח של 113 אחוזים, ציר הזנב מגיע לתדר העצמי של המסוק", מסביר רס"ן יוסי גולן, מפקד גף הנדסה במתנ"מ. "בתאונה הזו, הטייסים כנראה נשארו במהירות גבוהה במשך זמן רב מדי, המסוק נכנס לתהודה והתפרק".

הרעיון המקורי שעלה במתנ"מ לפיתרון בעיית התדר העצמי הוא, כאמור, החלפת צירי הזנב של הקוברה בצירי זנב של מסוקי האנפה. "צירי האנפה זהים לאלה של הקוברה, מלבד קוטרם הגדול יותר", אומר יוסי. "ערכנו בדיקות גם איתם, וגילינו שיפור משמעותי. מנוע הקוברה פעל בכוח של 131 אחוזים, ורק אז הגיע ציר הזנב לתדר העצמי שלו".

במטה חיל-האוויר מתקיימים בימים אלה דיונים לבחינת אפשרות החלפת הצירים ושיפור רמת הבטיחות במסוקי הקוברה. ההחלטה האם לבצע את ההחלפה צפוי להתקבל בתוך חודשים ספורים.

עוד באותו מדור

בעקבות ריבוי אירועי בטיחות: כל האימונים הופסקו ליום אחד

בתחילת חודש ספטמבר החליט מפקד חיל-האוויר להפסיק את כל פעילות האימונים בחיל ליום אחד, באוויר ועל הקרקע. זאת בעקבות עלייה חדה במספר אירועי הבטיחות במהלך חודש אוגוסט
מצב החימוש במסוק לאחר ביצוע הירי, יופיע על צג מיוחד בתא הטייס. קוברה באוויר

מערכת חדשה תסייע לטייסי הקוברה לעקוב אחרי כמות החימוש במסוק

בטייסות הקוברה של חיל-האוויר תיקלט בחודשים הקרובים מערכת חדשה, שתסייע לטייסים במעקב אחר החימוש שירו במהלך הטיסה. מספר הפגזים והטילים שבהם חומש המסוק, ומצב החימוש לאחר ביצוע הירי, יופיעו על צג מיוחד בתא הטייס. כך יוכלו הטייסים לדעת בכל רגע נתון מה מצב החימוש במסוק, ולתכנן טוב יותר את המשך הפעילות