בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 153 (254) 01/10/03

עסקי אוויר

לראשונה: מסוק ינשוף ביצע חילוץ מכלי שיט

בתחילת חודש ספטמבר עשה מסוק ינשוף אחד היסטוריה קטנה בחיל-האוויר: לראשונה, בוצע חילוץ של אדם מכלי שיט באמצעות המסוק החדיש. עד כה היתה שמורה כשירות החילוצים האלה למסוקי היסעור בלבד

גיל שני

ביום ראשון, 7 בספטמבר, בסביבות השעה 23:00, הגיעה לטייסת "החרב המתהפכת" הודעה על אדם חולה לב, שנמצא על סיפונה של אוניית הפאר "קליפסו" ששייטה מול חופי חיפה, וחש כאבים בחזהו. לאוויר הוזנק מיד מסוק ינשוף, שהחל עושה את הדרך אל עבר האוניה, ובבטנו צוות של יחידת החילוץ והפינוי בהיטס (669).

כיוון שמדובר בפעם הראשונה שבה מבצע ינשוף חילוץ מכלי שיט, הוחלף צוות הטייסים הצעיר שהיה בכוננות בצוות ותיק ומנוסה יותר, שכלל את מפקד הטייסת, סא"ל י', את סגן מפקד הטייסת לשעבר, רס"ן נ', ואת שניים מהמכונאים המוטסים הבכירים בטייסת.

כעבור 40 דקות של טיסה הגיע המסוק לאיזור בו שטה האוניה. רופא ולוחם מיחידת 669 ירדו ממנו באמצעות כבל, והעניקו לחולה טיפול ראשוני.

"זה היה חילוץ בלתי קונבנציונאלי", אומר רב-סמל (מיל') ה', ראש צוות החילוץ של 669. "המשטח שבו נחתנו על הסיפון היה קטן יחסית, ובדרך כלל יש גם הרבה אנטנות שמקשות מאוד על הפעילות".

רס"ל ה' והרופא הצבאי השכיבו את החולה על אלונקה, חיברו אותו אל הכבל והעלו אותו למסוק. בינתיים הסתבר שהחולה לא לקה בהתקף לב, אך המסוק העביר אותו לבדיקות בבית החולים רמב"ם בחיפה. "החילוץ עבר ללא סיבוכים מיוחדים", מסכם רס"ל ה'. "הטייסים היו נהדרים, הם ריחפו בצורה מאוד יציבה וכולם היו מאוד מקצועיים".

עוד באותו מדור

טייסת "ציפורי המדבר" קיבלה כשירות מבצעית

במשך יומיים אינטנסיביים במיוחד, תירגלו צוותי-האוויר והקרקע של טייסת הבלק-הוק לחימה רצופה במיתארים שונים. ביקורת הכשירות המבצעית הוכתרה בהצלחה ועכשיו זה רשמי: הטייסת מבצעית לכל דבר

נבדקת האפשרות: צירי הזנב של מסוקי הקוברה יוחלפו בצירים של מסוקי האנפה

חיל-האוויר שוקל להחליף את כל צירי הזנב של מסוקי הקוברה ולהתקין במקומם צירים של מסוקי אנפה. תהליך בחינת הנושא החל בעקבות מסקנות ועדת החקירה, שחקרה את נסיבות תאונת הקוברה שאירעה לפני כחמש שנים וחצי