בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 156 (257) 25/04/04

באוויר העולם

קומאנצ'י, 1983-2004

במהלך נועז, הכריז צבא היבשה האמריקאי על חיסול פרוייקט מסוק הסיור והתקיפה
ה-RAH-66 "קומאנצ'י". מאז יומו הראשון סבל הפרויקט השאפתני מבעיות, ובצבא האמינו כי הגיע הזמן להקריב אותו, ואת מיליארדי הדולרים שעתיד היה לקבל, לטובת "שיפוץ כללי" של צי המסוקים

נתנאל שלומוביץ

עכשיו זה סופי - צבא היבשה האמריקאי סוגר את פרויקט ה-RAH-66 "קומאנצ'י". בצעד נועז, הודיע מפקד צבא היבשה, גנרל פיטר שומייקר, על חיסול הפרויקט לבניית מסוק הסיור והתקיפה החדיש בשווי 39 מיליארד דולר, זאת לאחר שכבר הושקעו בו 9.6 מיליארד דולר. ראשי הצבא קיוו שלאחר ביטול התוכנית, ישתחררו 14.6 מיליארד דולר - מימון הפרויקט לחמש השנים הבאות - כסף אותו יוכל הצבא להקצות מחדש לטובת שיפוץ כללי ותוכנית שדרוגים מקיפה. אולם התועלת של מעשי הצבא מוטלת כעת בספק. המהלך המפתיע עלול להוציא אותו קירח מכאן ומכאן.

מתכנני התקציב בקונגרס, המחפשים דרכים לצמצם את גרעון תקציב הממשל הפדראלי בכמה מיליארדים, רואים ב-6.14 מיליארד כמתנה משמיים שניתן לפזר בין מספר תוכניות שונות או לשלם בעבור הפעילות המבצעית באפגניסטן ובעיראק.


"הצבא יכול להציע לנו מה לעשות עם הכסף", אומר בכיר במשרד ההגנה. "אבל אין כל התחייבות מצידנו, שהכסף יחזור אליו. הפנטגון יכול להחליט לבזבז אותו על משהו אחר". בעבר, זרוע צבאית שהציעה דרך לחסוך בכסף זכתה לשמור אותו לעצמה, אך בכלכלה של היום, החוק הבלתי-כתוב הזה כבר מזמן לא תקף, הוא אומר.


בסוף החודש שעבר שלח הבית הלבן לקונגרס תיקון לתקציב 2005, שבו הוא מבקש להעביר את תקציב הקומאנצ'י ל"תחומים אחרים". הצבא מבקש 828 מיליון דולר לציוד הגנה עצמית למסוקים - צורך שהודגש על-ידי מספר גבוה של אבידות במסוקים בעיראק ובאפגניסטן. עוד ברשימת הקניות של הצבא נרשמו בקשות להגדיל את חבילות הרכש של מסוקי ה-CH-47, ה-UH-60 וה-TH-67.


"תוכנית התקציב החדשה תפורסם, ככל הנראה, בחודש יוני", אומר לוטננט קולונל ג'רי סין, האחראי על תקציב צבא היבשה. "לצבא נותרו 900 מיליון דולר בתקציב הקומאנצ'י לשנה הנוכחית, אבל הוא חייב לשלם על עלויות הסגירה". בצבא מעריכים כי עלויות אלו יסתכמו ב-400-600 מיליון דולר, אולם במציאות הסכומים עלולים להיות גדולים בהרבה.

צבא הפכפך


גורמים בזרוע האווירית של צבא היבשה מעלים ספקות אם תוספת במימון תוכל לכסות את כל בעיות התחזוקה, רכישת מסוקים חדשים והתחלת כמה תוכניות כטב"מים חדשות. רבים צופים, כי לצבא לא תהיה ברירה אלא לקצץ בתקציבים שונים כמו תקציב התחמושת.


אנליסטים מביעים דאגה לעתידה של תוכנית הדגל של הצבא, "מערכות הקרב העתידיות" (FCS), הסובלת ממחסור במימון. האנליסטים מפקפקים ביכולתו של הצבא לבצע אינטגרציה בין כל מערכות המודיעין, הפיקוד והשליטה, והתקיפה, כפי שצריך כל צבא מודרני לעשות.


"צבא היבשה אינו מבריק במיוחד כשהוא צריך לפתח מערכות מתוחכמות, מכיוון שהם לא הבינו לעומק איך לבצע אינטגרציה", אומר בכיר לשעבר בחיל-האוויר שנטל חלק בכמה פרויקטים משותפים של החיל עם הצבא. "הם התעקשו לשלב בין כל המערכות שלהם בעצמם, ואף הצליחו להישאר עצמאים למשך שנים רבות. לבסוף, כשלא נותרה להם ברירה, הם ניסו אבל אף-פעם לא הצליחו לעשות זאת בצורה טובה כמו חיל-האוויר והצי".


אולם יש אחרים, שמפקפקים פחות ביכולתו של הצבא לבצע אינטגרציה בין מערכותיו השונות. הצבא ניסה לכפר על חוסר מומחיותו על-ידי העסקתם של חברות "בואינג" ו"אפליקיישנס אינטרנשיונל" כקבלניות ראשיות של הפרויקט. "ימים יגידו האם הם יוכלו לגרום ל-10-12 מערכות לפעול בהרמוניה", אומר אותו בכיר לשעבר. ראשי הצבא שעמדו מאחורי ההחלטה לבטל את הקומאנצ'י טענו כי לא היו אלו בעיות אינטגרציה ותקציב שגרמו להם לגדוע את הפרויקט באיבו, אלא צרכים טכנולוגיים ומבצעיים שונים שנתגלו בשדה הקרב בשנתיים האחרונות.

ספירלת המוות


סגן שר ההגנה לשעבר, ג'ון האמר, מרגיש שהביקורת כלפי צבא היבשה מוגזמת. "בעיית האינטגרציה של הצבא יותר מסובכת מזו של שאר זרועות הביטחון", מסנגר האמר. בשונה מחיל-האוויר, הצי והמארינס, על צבא היבשה לקשר בין חיל-הרגלים, החיל המשוריין והכוחות האוויריים, זאת בנוסף לתקשורת הנדרשת בין הדרגים השונים בשרשרת הפיקוד. "הם חייבים להפעיל מערכות הרבה יותר גדולות, סבוכות ודינמיות מאשר בשאר הזרועות. האם מצבן של מערכות אלו רע יותר משל האחרות? אני לא יכול לומר. האם האתגרים שלהן גדולים יותר? אני חושב שכן", הוא אומר.


מבקריו של הצבא צופים כי אותן הטעויות שרדפו את פרוייקט מסוק הקומאנצ'י ירדפו גם את תוכנית ה-FCS - בעיקר בעיית חוסר ההגדרה של דרישות ברורות לפרויקט. הקבלנים הראשיים של הקומאנצ'י ידעו לספר על "ציפיות בלתי מציאותיות, פקודות סותרות ושינויים במטרות וביעדים" בכל פעם שהתחלף מפקד הצבא.


ותיקי הפנטגון מטילים את האשמה בחיסולו של הקומאנצ'י בתופעה שהם נוהגים לכנות "ספירלת המוות", שתוקפת פרויקטים בעודם סובלים מן הבעיות של קיצוצים בתקציב ולוח זמנים מתארך.


"הקומאנצ'י נכנס למסלול שבו דרישותיו לא הוגדרו כראוי ולכן העלויות יצאו מכלל שליטה", אומר האמר. "התוכנית נקלעה כל הזמן למעגל של עיכובים וחריגות בתקציב בשלב הפיתוח וכל אלו הפכו את המסוק ליקר מדי. כל זה עלול לקרות גם ל-FCS. זה לא חייב לקרות, אך אין ספק שזהו תרחיש אפשרי. בקלות ניתן ליפול למלכודת כזו. אבל בכל זאת אפשר ללמוד מן הניסיון שהצטבר בשנים האחרונות".


יש המאמינים כי הצבא יבקש להעביר את תקציב הקומאנצ'י לתחזוקת שאר מסוקיו. "בעיות התחזוקה של האפאצ'י, הצ'ינוק והבלק-הוק עצומות ועד היום התעלמו מהן", אומר בכיר במשרד ההגנה. אותם אנליסטים סבורים כי פיתרון זה יוכל לעזור לצבא ואף לעורר חיים בתעשיית המסוקים הנחלשת.

עוד באותו מדור

ה-F-117A בעת טיסת ניסוי

יכולות חדשות לחמקן

עד שנת 2006 צפוי צי מטוסי ה-F-117A "נייטהוק" החמקנים של חיל-האוויר האמריקאי לעבור שדרוג מקיף. בין שיפורי תוכנה יבלטו מאוד השימוש בכלי-נשק מונחים כדוגמת פצצת ה-JDAM
ה-F/A-22. יצירת יכולת תקיפה במטוס תכרסם עוד יותר בתוכנית הרכש של חיל-האוויר האמריקאי

בסכנת הכחדה

עברו שנתיים מאז הכריז חיל-האוויר האמריקאי על הפיכת ה-F-22 ל-F/A-22 והדרישות ממטוס היירוט והתקיפה העתידי טרם הוגדרו. בינתיים סובל הפרויקט מתווית מחיר ההולכת וגדלה ומלוח זמנים שרק מתעכב. האם ה-F/A-22 צועד בעקבותיו של הקומאנצ'י?