בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 151 (252) 01/06/03

עסקי אוויר | גג: מהפכה בתחום החימוש המונחה:

פצצה חכמה, עם פלפל

בחיל-האוויר עוד לא שככו הרוחות מקליטתה של פצצת ה- JDAM, שהגיעה רק לאחרונה לטייסות ה- F–16. עכשיו כבר לומדים להכיר שם את ה"Spice", פצצה מתקדמת עוד יותר, שמשלבת בין הנחיה אלקטרו-אופטית לבין הנחיה באמצעות לווין. ה"Spice", מתוצרת רפא"ל, סורקת את תמונת השטח, מאתרת את המטרה בכוחות עצמה, ומסוגלת לתכנן את מסלול מעופה עד לפגיעה. "זה הדבר הבא", אומר סא"ל אסף, ראש ענף חימוש אוויר-קרקע.
פרסום ראשון

רוני ווינקלר ורן רוזנברג, צילום: קרין דנון

במסדרונות מטה חיל-האוויר עדיין לא מדברים בחופשיות על הפצצה החדשה שנקלטת בימים אלה בטייסות ה- F–16 של החיל. מעטה הסודיות שעטף את הפצצה בכל שלבי הפיתוח שלה החל להתקלף רק בתקופה האחרונה, אבל כבר עכשיו יש לא מעט פרטים שהותרו לפרסום.

ה"Spice" היא פצצה עצמאית לחלוטין, המשלבת לראשונה הנחיה אלקטרו-אופטית אוטונומית עם הנחיה לווינית. יש המגדירים אותה כחלומו של כל טייס קרב היוצא לתקיפת מטרות. אחרים מספרים על "פצצה שלא טועה, שלא יודעת לפספס". בכל מזג-אוויר, וכנגד כל אמצעי ההטעיה, ה"Spice" מגיעה למטרה, בדיוק מוחלט. אל היכולות המדהימות האלה הובילה פריצת דרך בתחום ההנחיה האלקטרו-

אופטית שהתרחשה ברשות לפיתוח אמצעי לחימה (רפא"ל), שם פותחה הפצצה.

"אנחנו נמצאים בחזית הטכנולוגיה העולמית", אומר סא"ל אסף, ראש ענף חימוש אוויר-קרקע במטה חיל-האוויר. "אחרי קפיצת המדרגה שהביאה איתה ה- JDAM, ה'Spice' היא הדבר הבא. ראש הביות של הפצצה מקנה לה יכולת אוטונומית, שמוציאה למעשה את האדם מתהליך ההטלה. בנוסף, הטכנולוגיה שבה פועלת ה'Spice' מייצרת עבורה חסינות גדולה ומקשה מאוד על שיבוש פעולתה".

גדולתה של הפצצה החדשה נעוצה ביכולתה להתאים בין תמונת המטרה העדכנית לבין תמונות שהוטענו בה מבעוד מועד. כך יכולה הפצצה לאתר את המטרה בכוחות עצמה, לתכנן את מסלול המעוף, ולבסוף לפגוע בה בדיוק מירבי. לפני הרכבתה על המטוס, מוזנת ה"Spice" בעשרות מטרות אפשריות שאותן תידרש, במקרה הצורך, לתקוף. טווח ההטלה הגדול מאפשר למטוס התוקף להשמיד את היעד מבלי להיכנס לאיזור מאוים. כל מטוס יכול לשאת מספר פצצות ולבחור את המטרות תוך כדי טיסה.

 

"הפצצה הזאת עושה את כל העבודה לבד"

 

הראשונים להנות מיכולותיה המרשימות של ה"Spice" הם אנשי טייסת "הסילון הראשונה", שהובילה את קליטתה המבצעית של הפצצה בחיל-האוויר. רס"ן ר', סגן מפקד הטייסת, מספר שהפצצה הציגה יכולות שהיו טובות יותר אפילו מאלו שהבטיח היצרן. "היא מבטלת את כל המקומות שבהם האדם עלול לטעות", הוא אומר.

במסגרת תהליך קליטתה של הפצצה, נערכים בטייסת מספר ניסויים בלתי שגרתיים: במקום לשגר פצצה חיה, המטוס הוא שמדמה את מעופה. רס"ן ר' מסביר: "הפצצה שולחת לי את נתוני המעוף שעל-פיהם היתה 'רוצה' להגיע למטרה. אני רואה על גבי התצוגה העילית את נתוני הגובה, המהירות והכיוון שבהם היא 'עפה' ועל-פיהם אני מטיס את המטוס, כאילו הוא היה הפצצה. רק בגובה נמוך מאוד אני מושך למעלה, כדי לא להיכנס לאדמה. לאחר הנחיתה, אנו צופים בתמונות מהטיסה ובודקים את ביצועי 'הפצצה'".

עצמאותה של פצצת ה"Spice" מאפשרת הטלה רצופה של מספר פצצות לעבר כמה מטרות שונות. כמו כן, היא מקצרת באופן משמעותי את זמן למידת המטרות של הטייסים, וכתוצאה גם את זמן ההכנה הדרוש בין טיסה לטיסה. "אחרי שאתה בורר בין המטרות הרבות, הפצצה עושה את כל העבודה לבד", אומר רס"ן ר'. "זו תרומה אדירה ליכולות התקיפה של חיל-האוויר".

 

מיליון שקל ליום ניסויים

 

קליטת הפצצה בחיל-האוויר, כמו קליטתו של כל אמצעי לחימה מתוחכם, דורשת גם את עריכתה של סידרת ניסויים במרכז ניסויי הטיסה (מנ"ט) של החיל. רס"ן ע', מהנדס ניסוי במנ"ט, הוא אחד האחראים על ניסויי ה"Spice". "אנחנו בודקים את ביצועי הפצצה במיתארים שונים, על-פי הדרישות המבצעיות של חיל-האוויר", הוא מספר. "קליטה של פצצה כל-כך מתוחכמת מחייבת בדיקה בכל פינות המעטפת. לכן, בדקנו את ה'ספייס' בטמפרטורות קיצוניות, בגבהים קיצוניים ובמצבים מיוחדים רבים".

חלק מהליך בדיקת הפצצה החדשה נערך בשדה הניסויים של רפא"ל, הכולל מערכות מכ"ם, טלמטריה וצילום מתוחכמות. "עלותו של יום ניסויים בשדה מוערכת בכמיליון שקל", אומר רס"ן ע'. "המערכות הרבות שפועלות בו עוקבות אחר הפצצה בכל שלב ושלב, ומאפשרות לנו לעקוב אחר ביצועיה מקרוב. במקביל, מטוס שמלווה את הניסוי מתעד בווידאו את הטלת הפצצה ואת מעופה אל המטרה".

העבודה על פצצת ה"Spice" במנ"ט נמשכת כבר כשנתיים. "זה הפרויקט המסובך ביותר שיצא לי להתעסק איתו, ולדעתי גם אחד המסובכים שהיו בשנים האחרונות במנ"ט", מסכם רס"ן ע'.

עוד באותו מדור

מסוקי העטלף של חיל-האוויר סייעו לשייטת בלכידת ספינת הטרור

פעולת הקומנדו המוצלחת, במהלכה השתלטו לוחמי שייטת 13 על הספינה "אבו-חסן", זכתה לכותרות רבות. מה שלא פורסם עד כה הוא סיפור המבצע שקדם להשתלטות, מבצע משותף לספינות הטילים של חיל-הים ולמסוקי עטלף. הסיפור המלא, בלעדי לבטאון חיל-האוויר
אפאצ'י-לונגבאו ישראלי ראשון, במפעלי "בואינג" בארה"ב

מסוק האפאצ'י-לונגבאו הראשון של חיל-האוויר החל סדרת ניסויי טיסה בארצות-הברית

בסוף חודש יוני מסרה חברת "בואינג" האמריקאית את מסוק האפאצ'י-לונגבאו הראשון שמיועד לחיל-האוויר, לידי צבא ארה"ב, לצורך ניסויי טיסה. אחרי מספר טיסות מבחן לבדיקת תקינות המסוק, יוחזר הלונגבאו למפעלי "בואינג" לצורך התקנת המערכות הישראליות שפותחו עבורו. תמונות ראשונות מעבר לקווים