בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 130 (231) 01/12/99

זמן אוויר

מעשרה יוצא אחד (בקושי)

התאריך: 17 בינואר 1991, שעות בודדות לאחר שהחלה מלחמת המפרץ. בבסיס באבו-דאבי נערכים עשרה מטוסי טורנדו לגיחה הראשונה של חיל-האוויר האיטלקי במלחמה.

ליאור שליין

עשרה אמרנו? טוב, למעשה המריאו שמונה מטוסים בלבד, לאחר ששניים קורקעו בגלל תקלות טכניות שהתגלו דקות לפני ההמראה. אבל לא שני מטוסים מקורקעים ישברו את רוח הלחימה האיטלקית. שמונת המטוסים המריאו ללא עיכוב נוסף, בדרכם לתקיפת מטרות בעיראק.
שמונה אמרנו? טוב, מטוס אחד נאלץ לשוב ולנחות בבסיסו זמן קצר לאחר ההמראה, בגלל בעיות מכאניות. אבל לא מטוס מושבת אחד ישבור וגו', ושבעת המטוסים הנותרים המשיכו, בנחישות, לעבר המטרה.
אלא מה? עיראק רחוקה והמשימה הצריכה תידלוק אווירי. שבעה אמרנו? אל מטוס התידלוק KC-135 של חיל-האוויר האמריקאי, אשר המתין בנקודה המתוכננת, הצליח להתחבר רק מטוס טורנדו אחד. אחד, זה הכל. ששת הנותרים נאלצו לחזור לבסיס בבושת טילים, כשהם נושאים עימם את החימוש שיועד למשימה.
וכך המשיך קפטן מריו ביצ'ירלוני, טייס הטורנדו האיטלקי, בטיסתו לעבר היעד העיראקי. אבל ביצ'ירלוני, מסכן, בוודאי מצטער עד היום על כך שהצליח לתדלק והמשיך לעבר המטרה. מטוס הטורנדו שלו הופל על-ידי אש נ"מ עיראקית, וביצ'ירלוני, עם הנווט, נפלו בשבי.

עוד באותו מדור

טיסה נעימה

אם אתם קוראים את הכתבה הזאת כשאתם יושבים במטוס, דלגו לכתבה הבאה. בעיקר אם אתם לפני המראה, או נחיתה, או סתם יושבים במחלקת תיירים. מטוס, כידוע, הוא אמצעי התחבורה המהיר והנוח ביותר. הבטוח ביותר? לא בהכרח. תאונות באוויר הן תמיד קטלניות. עכשיו, בנקודת התפר שבין המאה ה-20 למאה ה-21, לפני שבאג 2000 יטרוף את כל הקלפים, מה יותר נכון מאשר להיזכר באסונות המפורסמים, הטראגיים, המעניינים, הדרמאטיים, המשפיעים והמוזרים ביותר בתולדות התעופה. אז פליז, פסטן יור סיט-בלטס, ושתהיה לכם טיסה נעימה

תיקים באפילה

"מפעל הבואשים" בקליפורניה הוא סיפור ההצלחה הגדול ביותר בתולדות התעופה הצבאית. ב-56 שנות קיומו הדגימו אנשיו כיצד קבוצה קטנה ומלוכדת של אנשי מקצוע, משוחררים מביורוקרטיה צבאית וממשלתית, יכולים לתת חופש לדמיונם וליצור מטוסים מהפכניים ששבו את לבו של כל טייס וחובב תעופה בעולם. מה"סטארפייטר" וה-U-2 ועד ה-F-117 החמקן